B_VyMe Vývoj médií

Vysoká škola finanční a správní
zima 2010
Rozsah
2/0. 6 hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Cviklová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Marek Matějka (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící)
Mgr. Martin Mikuláš (pomocník)
Mgr. Anna Nováková (pomocník)
Ing. Vladimír Nulíček, CSc. (pomocník)
Mgr. Lenka Omelková (pomocník)
PhDr. Jan Rytina, CSc. (pomocník)
Garance
PhDr. Marek Matějka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_VyMe/pMMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M24, každé liché úterý 13:00–13:45 M24, každé liché úterý 14:00–14:44 M24, každé liché úterý 14:45–15:30 M24, A. Vodrážka
B_VyMe/pMPH: Čt 12:15–12:59 E007KC, Čt 13:00–13:45 E007KC, M. Matějka
B_VyMe/pMVKL: každou sudou středu 10:30–11:14 K203, každou sudou středu 11:15–12:00 K203, každou sudou středu 12:15–12:59 K203, každou sudou středu 13:00–13:45 K203, A. Vodrážka
B_VyMe/sMKL: St 20. 10. 14:00–15:30 K205, St 3. 11. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, A. Vodrážka
B_VyMe/sM1bPH: St 6. 10. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, St 20. 10. 14:00–15:30 E227, M. Matějka
B_VyMe/sM11PH: St 5. 1. 15:45–17:15 E225, St 12. 1. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, M. Matějka
B_VyMe/sM12PH_EQUIP: St 20. 10. 19:15–20:45 E225, St 10. 11. 14:00–15:30 E225, St 15. 12. 14:00–15:30 E225, L. Cviklová
B_VyMe/vMMO: Pá 8. 10. 12:00–13:30 M25, 13:45–15:15 M25, Pá 22. 10. 13:45–15:15 M25, A. Vodrážka
B_VyMe/vM2PH: So 23. 10. 9:45–11:15 E004, 11:30–13:00 E004, Pá 12. 11. 13:45–15:15 E128, M. Matějka
B_VyMe/vM3PH: Pá 12. 11. 15:30–17:00 E129, Pá 26. 11. 13:45–15:15 E129, So 11. 12. 8:00–9:30 E129, M. Matějka
Předpoklady
Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět je koncipován jako základní výklad vývoje sociální komunikace ve smyslu masových médií. Jakou úlohu hrála a hrají komunikační masová média v rozvoji společnosti až po glogalizaci komunikace. Cílem výkladu je dále ukázat jaký vliv mají masová média na naše vnímání současného světa. Předmět je koncipován formou přednášek u prezenčního studia a formou cvičení u studia kombinovaného.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek prezenčního studia: 1.Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první médium skupinové komunikace. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. 2.Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace.Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. 3.Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy 4.Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 5.Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. 6.Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. 7.První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška 8.Vývoj fotografie. Film.Telefon. Telegraf. 9.Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. 10.Nové formy komunikace. 11.Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. 12.Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test Základní témata jednotlivých cvičení kombinovaného studia: 1.CVIČENÍ: -Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první masové médium. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. -Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace. Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. -Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy -Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 2.CVIČENÍ: -Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. -Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. -První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška -Vývoj fotografie. Film. Telefon. Telegraf. 3.CVIČENÍ: -Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. -Nové formy komunikace. -Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. -Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test
Literatura
    povinná literatura
  • Kol. autorů: Dějiny českých médií v datech, Praha Nakladatelství Karolinum 2003, stran 461, ISBN 80-246-0632-1
  • Jirák, J., kooppelová, B.: Média a společnost : stručný úvod do studia médií a mediální komunikace, Praha Portál 2003, ISBN 80-7178-697-7.
    doporučená literatura
  • BENDA, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006, Praha Karolinum 2007, ISBN 978-80-246-1387-1, stran 273
  • BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275
  • BUNZLOVÁ, A.: Kapitoly z dějin světových tiskových agentur, Praha SPN 1975, 17-230-75, Skripta Fakulty žurnalistiky UK, stran 111
  • B., KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky – Celý svět je v novinách, Praha Novinář 1989, ISBN 80-7077-216-6, stran 332
  • OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
Metody hodnocení
Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, cvičení u kombinovaného studia Metody hodnocení: zápočet - shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, termín odevzdání 20.12.2009 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
Informace učitele
Odborný garant předmětu: Marek Matějka website: www.matejkam.com www.matejkam.webnode.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, léto 2025.