B_VyMe Vývoj médií

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
2/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Marek Matějka (cvičící)
prof. MgA. Jiří Svoboda (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící)
PhDr. Karel Eliáš, CSc. (pomocník)
Garance
PhDr. Adolf Vodrážka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_VyMe/pMMO: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 M01, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 M01, každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M01, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M01, M. Matějka
B_VyMe/pMPH: St 15:45–16:29 E007KC, St 16:30–17:15 E007KC, J. Svoboda
B_VyMe/uMKL: Út 15. 11. 14:00–15:30 K211, A. Vodrážka
B_VyMe/uM1PH: Út 8. 11. 15:45–17:15 E124, A. Vodrážka
B_VyMe/uM2PH: Út 8. 11. 14:00–15:30 E228, J. Svoboda
B_VyMe/vM1MO: Pá 21. 10. 13:45–15:15 M17, A. Vodrážka
B_VyMe/vM2MO: Pá 21. 10. 12:00–13:30 M17, A. Vodrážka
B_VyMe/vM21PH: Pá 11. 11. 13:45–15:15 E225, A. Vodrážka
B_VyMe/vM22PH: Pá 11. 11. 13:45–15:15 E024, J. Svoboda
B_VyMe/vM31PH: Pá 11. 11. 15:30–17:00 E227, A. Vodrážka
B_VyMe/vM32PH: Pá 11. 11. 15:30–17:00 E024, J. Svoboda
Předpoklady
Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s historickým vývojem médií a jejich odrazem ve vývoji společnosti v jednotlivých základních vývojových etapách od počátků lidské komunikace. Kurz si dále klade za cíl představit sociální důsledky působení médií a základní korelace se sférami společenskou, politickou, ekonomickou, technologickou a kulturní. Pozornost bude věnována také vývoji inzerce a reklamě v médiích od počátku komerční komunikace na trzích, inzerce v tisku až do současnosti. Kurz by měl objasnit některé sociální funkce médií. Cílem výuky je poskytnout základní informace o současném mediálním prostředí v období tzv. informační společnosti po intenzivním nástupu on-line médií i v ČR a jejich vlivu na tradiční média v poslední dekádě 20. století.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je obsahově obdobný rozložen do 8 tematických bloků ve studijních materiálech DSO předmětu. Obsah a struktura přednášek prezenčního studia: 1. přednáška Historické předpoklady vývoje sociální komunikace Epocha znamení a signálů Epocha mluvení a jazyka, Vznik a vývoj jazyka Vznik písma a forem jeho zachycení Charakteristika prvních civilizací a jejich kultury Mediální komunikace a vývoj struktury moci Kmenová kooperace Papyrus a distribuce centrální moci Komunikační struktura dominance Říma 2. přednáška Vznik měst – urbanizace Evropy Vznik trhů, souvislosti s urbanizací země, mocenské aspekty organizace komerčního života země Čtyři generace trhů (veletrhů), jejich specifika, formy komunikace, vliv na sociální organizaci Internetové veletrhy – ambice, realita, soupeření a spolupráce Světové výstavy EXPO – Londýn, Paříž, Brusel, Montreal, Šanghai Perspektiva světových výstav v konkurenci moderních médií globální vesnice. 3. přednáška Gutenbergova galaxie Epocha tisku - vynález pohyblivých liter – předpoklad rozšíření tisku Kniha jako nositel kulturní paměti. Předchůdci periodického tisku – letákové noviny a novinové letáky Vznik periodického tisku Výroba papíru, tiskárenská technika Tisk a demokratizace distribuce informací Knihtisk a rozpad moci Říma a dominance latiny 4. přednáška Epocha masového tisku - periodický tisk jako nové masové médium Vznik prvních tištěných periodik – Evropa a Amerika První německé a české noviny v zemích Koruny české Průmyslová revoluce Tiskové agentury – centra zpravodajské práce Rozvoj sociálních, ekonomických a technologických podmínek masové komunikace Sociální a psychologická paradigmata Vývoj periodického tisku v období do 20. stol. 5. přednáška Inzerce v evropském tisku – nový fenomén komunikace První inzerát na našem území – V. M. Kramerius Význam inzerce pro ekonomiku vydavatelství – rozvoj inzerce v 18. a 19. století Technologický pokrok v polygrafické technice – základ masového tisku Způsob financování novin – od předplatného k „penny press“ Místní, regionální, celostátní distribuce (vazba na distribuce ekonomických informací) Tabloidy a společenská kontrola Etické kodexy. 6. přednáška Vývoj periodického tisku v meziválečném a válečném období Cenzura v průběhu času Cenzura v zemích Koruny české a v Československu do roku 1945 Tisk a ostatní media v Československu po okupaci do roku 1967 Pražské jaro v mediální sféře, normalizace a její důsledky, exilová žurnalistika, samizdat Vývoj do roku 1989. 7. přednáška XIX. století – věk vynálezů Telefon, mikrofon, telegraf, gramofon – možnost záznamu a přenosu informací na dálku Epocha obrazové evidence Fotografie Camera obscura, litografie, heliografie, daguerrotypie, svitkový film, Kodak, Polaroid, digitální fotoaparáty Využití fotografie v žurnalistice a médiích – žánrová pestrost Počátky filmu setrvačnost vjemu pohybu technický; princip filmové kamery kinematograf jako masové médium film jako umění, jako zábava, jako účinný nástroj propagandy a reklamy 8. přednáška Vznik médií s vysílaným signálem – globalizace Historie rozhlasového vysílání Rádio jako symbol sociálního statusu Vývoj programové struktury Televize Principy rozkladu obrazu (Bain, Nipkow, Braun, Zworykin) První pravidelná televizní vysílání ve světě, vývoj v Československu Televize ve službách hákového kříže Expanze TV vysílání po II. světové válce Televizor jako symbol sociálního statusu (potlačení dominance rozhlasu a změna programové struktury) 9. přednáška Médium je poselství (M. McLuhan) Technologický vývoj a jeho vliv na zásadní změny informačních toků Televize ve službách reklamy kabelová televize videorekordéry satelitní televize (televize bez cenzury) globální vesnice digitalizace duální model rozhlasového a TV vysílání v ČR (správní a kontrolní orgány) dvoustupňový proces komunikace a ovlivnění (opinion leaders) 10. přednáška Sociální funkce médií Čtyři teorie tisku a jejich kritika Torontská škola (M. McLuhan, horká a chladná média) Frankfurtská škola (T. W. Adorno, M. Horkheimer, J. Habermas) Birminghamská škola (zkoumá především mládež a subkultury z hledisek vzdělání, rasy, etnika a gender) U. Eco: Skeptikové a těšitelé N. Postman: Ubavit se k smrti Mediální obrazy jako zdroje sociálního očekávání Symbolická interakce a pojetí reality Kultivační teorie – G.Gerbner: Mainstreaming Realita a sociální konsensus (W.Lippmann – stereotypizace). 11. přednáška Komodifikace informací Média jako podnikání Internet jako principiálně nové médium, vznik, vývoj, změny mediálních zvyklostí On-line média, sociální sítě, internetová marketingová komunikace Vliv na reprofilaci tisku, rozhlasu a televize a přerozdělení mediálních reklamních investic Základní směry vývoje mediálního trhu v ČR po roce 1989 Specifické zpravodajské servery, specializované servery, blogy, YouTube Vývoj mediálních systémů – interaktivita a multimedialita. 12. přednáška Vyhodnocení výsledků studia + zápočet Tato přednáška bude věnována zejména diskusi nad odbornými studiemi, jejichž zpracování je podmínkou možnosti absolvovat zápočtový test.
Literatura
    povinná literatura
  • Bednařík P., Jirák J., Köpplová B.: Dějiny českých médií, Grada Publishing 2011, ISBN 978-80-247-3028-8
  • McLuhan, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka, 2. vydání, Mladá fronta 2011, ISBN 978-80-204-2049-9
  • Pavlů, D.: Veletrhy a výstavy, Kultura, komunikace, multimedialita, marketing, Professional Publishing 2009, ISBN: 978-80-86946-38-2
  • Reifová I. a kolektiv: Slovník mediální komunikace, Portál 2004, ISBN 80-7178-926-7
  • Thompson, J. B.: Média a modernita – sociální teorie médií. Praha Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0652-6
    doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275
  • Končelík, J., Večeřa, P., Orság, P.: Dějiny českých médií 20. století, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-698-8
  • OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
  • GEISS,I.: Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9,
Metody hodnocení
Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, u kombinovaného studia DSO 8 tematických bloků, 4 POTy, 1 tutoriál Metody hodnocení: zápočet - shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 12 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, respektive v 1. POTu, v písemné nebo elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 uzavřených otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant, z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
Informace učitele
Odborný garant předmětu: PhDr. Adolf Vodrážka kontaktní e-mail: adag@seznam.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, léto 2025.