VSFS:B_VyMe Vývoj médií - Informace o předmětu
B_VyMe Vývoj médií
Vysoká škola finanční a správnízima 2011
- Rozsah
- 2/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marek Matějka (cvičící)
prof. MgA. Jiří Svoboda (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící)
PhDr. Karel Eliáš, CSc. (pomocník) - Garance
- PhDr. Adolf Vodrážka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyMe/pMMO: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 M01, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 M01, každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M01, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M01, M. Matějka
B_VyMe/pMPH: St 15:45–16:29 E007KC, St 16:30–17:15 E007KC, J. Svoboda
B_VyMe/uMKL: Út 15. 11. 14:00–15:30 K211, A. Vodrážka
B_VyMe/uM1PH: Út 8. 11. 15:45–17:15 E124, A. Vodrážka
B_VyMe/uM2PH: Út 8. 11. 14:00–15:30 E228, J. Svoboda
B_VyMe/vM1MO: Pá 21. 10. 13:45–15:15 M17, A. Vodrážka
B_VyMe/vM2MO: Pá 21. 10. 12:00–13:30 M17, A. Vodrážka
B_VyMe/vM21PH: Pá 11. 11. 13:45–15:15 E225, A. Vodrážka
B_VyMe/vM22PH: Pá 11. 11. 13:45–15:15 E024, J. Svoboda
B_VyMe/vM31PH: Pá 11. 11. 15:30–17:00 E227, A. Vodrážka
B_VyMe/vM32PH: Pá 11. 11. 15:30–17:00 E024, J. Svoboda - Předpoklady
- Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s historickým vývojem médií a jejich odrazem ve vývoji společnosti v jednotlivých základních vývojových etapách od počátků lidské komunikace. Kurz si dále klade za cíl představit sociální důsledky působení médií a základní korelace se sférami společenskou, politickou, ekonomickou, technologickou a kulturní. Pozornost bude věnována také vývoji inzerce a reklamě v médiích od počátku komerční komunikace na trzích, inzerce v tisku až do současnosti. Kurz by měl objasnit některé sociální funkce médií. Cílem výuky je poskytnout základní informace o současném mediálním prostředí v období tzv. informační společnosti po intenzivním nástupu on-line médií i v ČR a jejich vlivu na tradiční média v poslední dekádě 20. století.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je obsahově obdobný rozložen do 8 tematických bloků ve studijních materiálech DSO předmětu. Obsah a struktura přednášek prezenčního studia: 1. přednáška Historické předpoklady vývoje sociální komunikace Epocha znamení a signálů Epocha mluvení a jazyka, Vznik a vývoj jazyka Vznik písma a forem jeho zachycení Charakteristika prvních civilizací a jejich kultury Mediální komunikace a vývoj struktury moci Kmenová kooperace Papyrus a distribuce centrální moci Komunikační struktura dominance Říma 2. přednáška Vznik měst – urbanizace Evropy Vznik trhů, souvislosti s urbanizací země, mocenské aspekty organizace komerčního života země Čtyři generace trhů (veletrhů), jejich specifika, formy komunikace, vliv na sociální organizaci Internetové veletrhy – ambice, realita, soupeření a spolupráce Světové výstavy EXPO – Londýn, Paříž, Brusel, Montreal, Šanghai Perspektiva světových výstav v konkurenci moderních médií globální vesnice. 3. přednáška Gutenbergova galaxie Epocha tisku - vynález pohyblivých liter – předpoklad rozšíření tisku Kniha jako nositel kulturní paměti. Předchůdci periodického tisku – letákové noviny a novinové letáky Vznik periodického tisku Výroba papíru, tiskárenská technika Tisk a demokratizace distribuce informací Knihtisk a rozpad moci Říma a dominance latiny 4. přednáška Epocha masového tisku - periodický tisk jako nové masové médium Vznik prvních tištěných periodik – Evropa a Amerika První německé a české noviny v zemích Koruny české Průmyslová revoluce Tiskové agentury – centra zpravodajské práce Rozvoj sociálních, ekonomických a technologických podmínek masové komunikace Sociální a psychologická paradigmata Vývoj periodického tisku v období do 20. stol. 5. přednáška Inzerce v evropském tisku – nový fenomén komunikace První inzerát na našem území – V. M. Kramerius Význam inzerce pro ekonomiku vydavatelství – rozvoj inzerce v 18. a 19. století Technologický pokrok v polygrafické technice – základ masového tisku Způsob financování novin – od předplatného k „penny press“ Místní, regionální, celostátní distribuce (vazba na distribuce ekonomických informací) Tabloidy a společenská kontrola Etické kodexy. 6. přednáška Vývoj periodického tisku v meziválečném a válečném období Cenzura v průběhu času Cenzura v zemích Koruny české a v Československu do roku 1945 Tisk a ostatní media v Československu po okupaci do roku 1967 Pražské jaro v mediální sféře, normalizace a její důsledky, exilová žurnalistika, samizdat Vývoj do roku 1989. 7. přednáška XIX. století – věk vynálezů Telefon, mikrofon, telegraf, gramofon – možnost záznamu a přenosu informací na dálku Epocha obrazové evidence Fotografie Camera obscura, litografie, heliografie, daguerrotypie, svitkový film, Kodak, Polaroid, digitální fotoaparáty Využití fotografie v žurnalistice a médiích – žánrová pestrost Počátky filmu setrvačnost vjemu pohybu technický; princip filmové kamery kinematograf jako masové médium film jako umění, jako zábava, jako účinný nástroj propagandy a reklamy 8. přednáška Vznik médií s vysílaným signálem – globalizace Historie rozhlasového vysílání Rádio jako symbol sociálního statusu Vývoj programové struktury Televize Principy rozkladu obrazu (Bain, Nipkow, Braun, Zworykin) První pravidelná televizní vysílání ve světě, vývoj v Československu Televize ve službách hákového kříže Expanze TV vysílání po II. světové válce Televizor jako symbol sociálního statusu (potlačení dominance rozhlasu a změna programové struktury) 9. přednáška Médium je poselství (M. McLuhan) Technologický vývoj a jeho vliv na zásadní změny informačních toků Televize ve službách reklamy kabelová televize videorekordéry satelitní televize (televize bez cenzury) globální vesnice digitalizace duální model rozhlasového a TV vysílání v ČR (správní a kontrolní orgány) dvoustupňový proces komunikace a ovlivnění (opinion leaders) 10. přednáška Sociální funkce médií Čtyři teorie tisku a jejich kritika Torontská škola (M. McLuhan, horká a chladná média) Frankfurtská škola (T. W. Adorno, M. Horkheimer, J. Habermas) Birminghamská škola (zkoumá především mládež a subkultury z hledisek vzdělání, rasy, etnika a gender) U. Eco: Skeptikové a těšitelé N. Postman: Ubavit se k smrti Mediální obrazy jako zdroje sociálního očekávání Symbolická interakce a pojetí reality Kultivační teorie – G.Gerbner: Mainstreaming Realita a sociální konsensus (W.Lippmann – stereotypizace). 11. přednáška Komodifikace informací Média jako podnikání Internet jako principiálně nové médium, vznik, vývoj, změny mediálních zvyklostí On-line média, sociální sítě, internetová marketingová komunikace Vliv na reprofilaci tisku, rozhlasu a televize a přerozdělení mediálních reklamních investic Základní směry vývoje mediálního trhu v ČR po roce 1989 Specifické zpravodajské servery, specializované servery, blogy, YouTube Vývoj mediálních systémů – interaktivita a multimedialita. 12. přednáška Vyhodnocení výsledků studia + zápočet Tato přednáška bude věnována zejména diskusi nad odbornými studiemi, jejichž zpracování je podmínkou možnosti absolvovat zápočtový test.
- Literatura
- povinná literatura
- Bednařík P., Jirák J., Köpplová B.: Dějiny českých médií, Grada Publishing 2011, ISBN 978-80-247-3028-8
- McLuhan, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka, 2. vydání, Mladá fronta 2011, ISBN 978-80-204-2049-9
- Pavlů, D.: Veletrhy a výstavy, Kultura, komunikace, multimedialita, marketing, Professional Publishing 2009, ISBN: 978-80-86946-38-2
- Reifová I. a kolektiv: Slovník mediální komunikace, Portál 2004, ISBN 80-7178-926-7
- Thompson, J. B.: Média a modernita – sociální teorie médií. Praha Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0652-6
- doporučená literatura
- BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275
- Končelík, J., Večeřa, P., Orság, P.: Dějiny českých médií 20. století, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-698-8
- OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
- GEISS,I.: Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9,
- Metody hodnocení
- Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, u kombinovaného studia DSO 8 tematických bloků, 4 POTy, 1 tutoriál Metody hodnocení: zápočet - shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 12 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, respektive v 1. POTu, v písemné nebo elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 uzavřených otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant, z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
- Informace učitele
- Odborný garant předmětu: PhDr. Adolf Vodrážka kontaktní e-mail: adag@seznam.cz
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2011/B_VyMe