N_MarVS Marketing ve veřejné správě

Vysoká škola finanční a správní
zima 2011
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Pavel Klička, PhD. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MarVS/cVMO: každý lichý čtvrtek 12:15–12:59 M16, každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 M16, V. Kunz
N_MarVS/cVPH: každé liché úterý 14:00–14:44 S23, každé liché úterý 14:45–15:30 S23, K. Lacina
N_MarVS/pVMO: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 M16, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 M16, V. Kunz
N_MarVS/pVPH: každé sudé úterý 14:00–14:44 S23, každé sudé úterý 14:45–15:30 S23, K. Lacina
N_MarVS/uVPH: Út 8. 11. 15:45–17:15 S35, Út 22. 11. 17:30–19:00 S35, Út 6. 12. 17:30–19:00 S35, P. Klička
N_MarVS/vVMO: Pá 7. 10. 15:30–17:00 M26, 17:15–18:45 M26, Pá 21. 10. 15:30–17:00 M26, V. Kunz
N_MarVS/vVPH: Pá 25. 11. 12:00–13:30 S35, So 10. 12. 9:45–11:15 S35, 11:30–13:00 S35, P. Klička
Předpoklady
Studium předmětu, které navazuje na znalosti základů marketingu, nevyžaduje splnění specielních předpokladů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je objasnit posluchačům podstatné rysy a specifika využívání marketingových přístupů v soudobé veřejné správě. Posluchači se stručně seznámí se základními systémy veřejné správy v evropských státech zvláště s důrazem na osvětlení reálných možností aplikace konkrétních marketingových přístupů na úrovni obcí a regionů. Osvojí si znalosti z problematiky marketingového mixu, marketingového plánu, marketingového výzkumu, marketingového vyhodnocování získaných informací a z komunikace s klientem. Bude objasněna praktická aplikace marketingových přístupů ve veřejné správě, včetně implementace cílů mezinárodního projektu Komunikující město. Samostatně bude na příkladu regionální politiky Evropské unie a jejích členských států charakterizována problematika tzv. regionálního marketingu.
Osnova
  • Níže uvedená osnova platí pro prezenční studium. Na seminářích a na soustředěních kombinované formy studia budou prezentovány vybrané problémy tak, jak to odpovídá Metodickým listům a jak bude třeba s ohledem na potřeby studentů. 1. Charakteristické rysy soudobého výkonu evropské a české veřejné správy, základní pojmy marketingu, komunikace radnice obce, úřadu regionu, poznávání potřeb občana (zákazníka) 2. Využívání marketingových přístupů v řízení ekonomických a sociálních aktivit obcí, komunikační dovednosti, prezentace výstupů, strategie rozvoje obce 3. Aktuální otázky aplikace zásad regionálního marketingu, marketingový informační systém, marketingový výzkum
Literatura
    povinná literatura
  • WRIGHT G.,NEMEC J.““Management veřejné správy: Teorie a praxe“, Bratislava (NISPAcee) 2002,ISBN: 80-86119-70
  • Moderní obec, Economia, ISSN 1211-0507
  • SKOŘEPA, L., JEŽEK, J., JEŽKOVÁ, R.: „Marketing měst a obcí“, Vysoká škola evropských a regionálních studií 2008, ISBN 978-80-86708-55-3
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, L.: „Marketing měst a obcí“, Praha, GRADA 1999, ISBN 80-7169-750-8
  • ČERNÁ J.,KAŠÍK M.,KUNZ V.:“Public Relations (komunikace organizací)“, Praha, EUPress, 2008,ISBN: 978-80-86754-65-9
  • VAŇÁK M., NAHODIL F.: „Základy marketingu“, Praha, EUPress 2007,ISBN: 978-80-86754-85-7
  • LACINA K.: “Evropská veřejná správa“, Praha, EUPress 2004, ISBN: 80-86754-10-3
  • HARASIMOVÁ, S.: „Marketing ve veřejné správě“, OPTYS, 2009, ISBN 978-80-85819-748
  • FORET, M. „Marketingová komunikace“, 2. vydání, Computer Press, Brno 2008, 464 s. + CD,ISBN 80 - 251 - 1041 – 9
    doporučená literatura
  • LACINA K., KALA T.:“ Regionální a mezinárodní marketing“, Hradec Králové, Gaudeamus 2003, ISBN:80-7041-929-6
  • RÝZNAR L.,ŠIMONOVÁ A.: “Evropská veřejná správa“, Ministerstvo vnitra České republiky 2006, ISBN: 80-7314-102-7
  • “Dosažitelný svět: správa globálního vládnutí,“ Praha 2007 (Ministerstvo vnitra České republiky) 2007
  • KADEŘÁBKOVÁ J., KHENDRICHE TRHLÍNOVÁ Z.: „Region a regionální vědy“, Praha, EUPress, 2008, ISBN: 978-80-7408-009-8
  • STEJSKAL J., KOVÁRNÍK J.: „Regionální politika a její nástroje„ Portál,s.r.o. Praha 2009, ISBN:978-80-7367-588-2
  • LACINA K.:“ Regionální rozvoj a veřejná správa“ Praha, EUPress, 2007, ISBN: 978-80-86754-74-1
  • LACINA K.: “Evropská veřejná správa“, Praha, EUPress, 2004, ISBN: 80-86754-10-3
Výukové metody
Rozsah povinné účasti ve výuce na seminářích je v prezenčním studiu je stanoven minimálně na 80%, na řízených skupinových konzultacích na 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Rozsah povinné účasti ve výuce na seminářích v prezenčním studiu je stanoven minimálně na 80%, na řízených skupinových konzultacích na 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu). Zápočet se uskuteční ve formě testu-multiple choice.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.