B_RP_A1 Řízení podniku A 1

Vysoká škola finanční a správní
zima 2013
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Barnabáš Krešne (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Endre Tóth, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RP_A1/pRMO: Po 8:45–9:29 M15, Po 9:30–10:15 M15, J. Tichý
B_RP_A1/pRPH: St 12:15–12:59 E007KC, St 13:00–13:45 E007KC, E. Tóth
B_RP_A1/uRKL: Út 8. 10. 19:15–20:45 K312, Út 29. 10. 14:00–15:30 K312, 15:45–17:15 K312, E. Tóth
B_RP_A1/uRPH: Út 22. 10. 14:00–15:30 E124, 15:45–17:15 E124, Út 12. 11. 15:45–17:15 E124, K. Havlíček
B_RP_A1/vRMO: So 5. 10. 9:45–11:15 M26, So 19. 10. 8:00–9:30 M26, So 2. 11. 8:00–9:30 M26, B. Krešne
B_RP_A1/vRPH: Pá 25. 10. 17:15–18:45 E225, So 9. 11. 9:45–11:15 E125, 11:30–13:00 E125, K. Havlíček
Předpoklady
Účetnictví A1, A 2. Předmět je pro studenty oboru ŘPPF
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními procesy řízení podniku. Studenti se seznámí s rolí vlastníků a manažerů podniků, tvorbou střednědobých strategií a podstatou operativních řídících procesů v oblasti marketingu a obchodu. Na to naváže v dalším semestru řízení financí a rozpočtování, řízení kvality, inovací, IS/IT a personálu. Zvláštní pozornost bude věnována roli manažerů, jejich kompetencím a odpovědnostem při řízení klíčových podnikových aktivit. Každá přednáška bude zakončena výčtem předpokladů pro manažerskou práci příslušného úseku firmy. Studenti, kteří úspěšně dokončí daný kurz tak budou schopni vysvětlit základní podnikové procesy, založené na strategickém a operativním řízení, a to ve vazbě na tvorbu marketingových a obchodních plánů a vytvoří se tím základ pro další semestr, kde se v předmětu ŘP A2 naváže tvorbou finančních rozpočtů.
Osnova
  • 1.Úloha managementu v hyperkonkurečním prostředí - Úloha a cíle vlastníka - Úloha a cíle manažerského týmu - Úloha a cíle manažera - Předpoklady pro práci v manažerském týmu 2. Procesní model řízení - Procesní model řízení: strategie-operativa-controlling-rizika - Strategické a operativní plánování - Strategický a operativní controlling - Manažerské a finanční účetnictví v řízení podniku 3. Strategické řízení a plánování - Strategický plán a strategické cíle - Strategická analýza - Mise a vize - Strategické scénáře - Strategický controlling 4. Operativní plánování - Operativní plán - Operativní cíle - Operativní controlling 5. Marketingové výzkumy - Význam výzkumů v řízení podniku - Kvantitativní a kvalitativní výzkumy - Primární a sekundární data 6. Marketingové analýzy - Analýza vzdáleného a blízkého prostředí - Interní analýza podniku - BCG analýza 7. Marketingové plánování – cíle a mix - Řízení marketingových cílů - Marketingový mix - Marketingový controlling 8. Marketingové plánování – strategie - Produktová strategie - Cenová strategie - Distribuční strategie - Komunikační strategie 9. Obchodní plánování - Řízení obchodních plánů - Druhy obchodních plánů - Sestavování obchodních plánů - Vztah mezi marketingovým a obchodním plánem 10. Řízení obchodních forecastů - Význam obchodních forecastů v řízení podniku - Řízení forecastovaných odchylek - Forecasty a controlling 11. Řízení obchodních pohledávek I. - Obchodních pohledávky ve vazbě na životní cyklus odběratele - 1.etapa řízení pohledávek - Zabezpečování pohledávek 12.Řízení obchodních pohledávek II. - 2.etapa řízení pohledávek - 3.etapa řízení pohledávek - vymáhání pohledávek
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel. Management: malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2011, 210 s. ISBN 978-80-7408-056-2.
    doporučená literatura
  • KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010, xxxviii, 811 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-194-9.
  • KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Marketing při utváření podnikové strategie. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2009, 256 s. ISBN 978-807-4080-227.
  • ŠULÁK, Milan a Emil VACÍK. Strategické řízení v podnicích a projektech. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 233 s. ISBN 80-867-5435-9.
  • PITRA, Zbyněk. Management inovačních aktivit. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2006, 438 s. ISBN 80-869-4610-X.
  • SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 3. přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2003, 466 s. ISBN 80-247-0515-X.
Výukové metody
Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze manažerů v podnikovém řízení. Přednášky v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou písemného zápočtu: 1. Písemný test se skládá ze 4 otázek 2. Pro složení testu je nutné dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti
Informace učitele
.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Bb2.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.