VSFS:B_VyMe Vývoj médií - Informace o předmětu
B_VyMe Vývoj médií
Vysoká škola finanční a správnízima 2015
- Rozsah
- 2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marek Matějka (cvičící)
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Marek Matějka
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyMe/pMMO: Po 17:30–18:14 M17, Po 18:15–19:00 M17, P. Rosenlacher
B_VyMe/pMPH: Čt 8:45–9:29 E306, Čt 9:30–10:15 E306, kromě Čt 5. 11. ; a Čt 5. 11. 8:45–10:15 E230, M. Matějka
B_VyMe/uMPH: Út 20. 10. 15:45–17:15 E228, Út 3. 11. 14:00–15:30 E228, 15:45–17:15 E228, M. Matějka
B_VyMe/vMPH: Pá 9. 10. 15:30–17:00 E227, 17:15–18:45 E227, Pá 23. 10. 15:30–17:00 E128, M. Matějka - Předpoklady
- Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketingová komunikace (program VSFS, B-EKM) (2)
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s historickým vývojem médií a jejich odrazem ve vývoji společnosti v jednotlivých základních vývojových etapách od počátků lidské komunikace. Kurz si dále klade za cíl představit sociální důsledky působení médií a základní korelace se sférami společenskou, politickou, ekonomickou, technologickou a kulturní. Pozornost bude věnována také vývoji inzerce a reklamě v médiích od počátku komerční komunikace na trzích, inzerce v tisku a ostatních médiích až k jejich současnému využívání v marketingové komunikaci. Po absolvování kurzu by student měl porozumět vývoji médií a jeho společenským souvislostem, na základě nabytých poznatků odvodit sociální funkce médií a používat informace o současném mediálním prostředí k racionálnímu rozhodování v současném období po masivním nástupu on-line médií a jejich vlivu na média tradiční.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je obsahově obdobný a je rozložen do 8 tematických bloků ve studijních materiálech DSO předmětu. Obsah a struktura přednášek prezenčního studia: 1. Historické předpoklady vývoje sociální komunikace - vznik a vývoj jazyka, písma a forem jeho zachycení; 2. Urbanizace Evropy vznik a vývoj trhů ve čtyřech generacích, světové výstavy EXPO; 3. Gutenbergova galaxie; 4. Epocha periodického tisku, vznik žurnalistiky; 5. Masový tisk, inzerce – nový fenomén komunikace; 6. Tisk a ostatní media v Československu ve 20. století, vývoj a uplatnění cenzury; 7. 19. století – věk vynálezů a éra obrazové evidence; 8. Vznik médií s vysílaným signálem – globalizace; 9. Médium je poselství -technologický vývoj a jeho vliv na zásadní změny informačních toků, TV ve službách reklamy, média jako podnikání; 10. Sociální funkce médií; 11. Internet jako principiálně nové médium a vliv on-line médií na mediální prostředí a marketingovou komunikaci; 12. Základní směry vývoje mediálního trhu v ČR po roce 1989 vývoj mediálních systémů – interaktivita a multimedialita, diskuse nad odbornými studiemi.
- Literatura
- povinná literatura
- McLuhan, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka, 2. vydání, Mladá fronta 2011, ISBN 978-80-204-2049-9
- Bednařík P., Jirák J., Köpplová B.: Dějiny českých médií, Grada Publishing 2011, ISBN 978-80-247-3028-8
- Reifová I. a kolektiv: Slovník mediální komunikace, Portál 2004, ISBN 80-7178-926-7
- doporučená literatura
- OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
- Pavlů, D.: Veletrhy a výstavy, Kultura, komunikace, multimedialita, marketing, Professional Publishing 2009, ISBN: 978-80-86946-38-2
- Defleur, Melvin L.- Ballová-Rokeachová, Sandra: Teorie masové komunikace. Karolinum, Praha 1996. ISBN 80-7184-099-8
- Končelík, J., Večeřa, P., Orság, P.: Dějiny českých médií 20. století, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-698-8
- Thompson, J. B.: Média a modernita – sociální teorie médií. Praha Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0652-6
- GEISS, I.: Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9,
- Výukové metody
- Přednášky a semináře v prezenční formě studia, u kombinovaného studia seminární práce.
- Metody hodnocení
- Jsou shodné pro oba typy studia: 1. Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu 8 - 12 normostran v elektronické podobě jako dokument Word. Témata budou zadána na 1. konzultaci, respektive při prvním POTu. 2. Vyplnění písemného testu, který bude obsahovat 24 uzavřených otázek. Pro úspěšné absolvování je minimum 16 správných odpovědí.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Garant předmětu: PhDr. Marek Matějka (www.matejkam.com) Vyučující: PhDr. Marek Matějka
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2015/B_VyMe