B_SpM Sportovní marketing

Vysoká škola finanční a správní
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SpM/pMMO: Po 8:45–9:29 M17, Po 9:30–10:15 M17, kromě Po 16. 11. ; a Út 1. 12. 10:30–12:00 M17, V. Kunz
Předpoklady
Studenti mají potřebnou míru základních znalostí z oblasti marketingu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je bližším způsobem (i za využití řady inspirativních případových studií z ze zahraničního i tuzemského prostředí)představit oblast sportovního marketingu a to ve dvou základních směrech. První z nich se zaměřuje na možnosti efektivního využití sportu podniky působícími mimo oblast sportu k posílení jejich image. Druhý směr se soustředí na možnosti využívání jednotlivých nástrojů marketingu u sportovních subjektů, u nichž se postupně stal i v souvislosti s rostoucí úrovní profesionalizace sportu jednou z klíčových oblastí jejich řízení. Bližší pozornost je současně věnována i některým významným trendům ve světě sportu, a to hlavně komercionalizaci, medializaci a internacionalizaci sportovního prostředí, včetně jejich dopadů na sportovní marketing. Jedním z cílů předmětu je i přiblížit řadu novinek a specialit, (od stanovení hodnoty práv k využití obchodního jména v názvech sportovních stadionů či arén přes zefektivnění prodeje vstupenek na sportovní akce až po mnohostranné využívání sociálních sítí), které přední profesionální sportovní organizace postupně přijaly do svého marketingového řízení. Dalším významným trendem v profesionálním sportu se stala jeho globalizace a internacionalizace. Předmět zároveň poodhaluje i efektivní možnosti využití CSR v oblasti sportu a to nejen ve spojitosti s udržitelným fungováním některých významných mezinárodních řídicích sportovních orgánů, sportovních ligových soutěží a profesionálních sportovních klubů či samotných profesionálních sportovců, ale i z hlediska předních světových výrobců sportovního zboží či podniků ze společensky citlivých odvětví (například výrobců tabákových či alkoholických produktů, provozovatelů hazardních her atd.),které velmi často budují svoje pozitivní image právě prostřednictvím sportu.
Výstupy z učení
Studenti uplatní naučené znalosti a dovednosti ve všech oblastech souvisejících s efektivním využitím technik a prostředků sportovního marketingu, včetně oblastí marketingové komunikace, public relations či sportovního sponzoringu. Vedle toho je mohou využít i v rámci CSR organizací, které se ve svých CSR politikách či marketingových programech snaží zaměřit na podporou sportu a pohybových aktivit.
Osnova
  • 1. Sport a jeho role ve společnosti 2. Vymezení a funkce sportu, podpora sportu ze strany mezinárodních organizací a vlád 3. Sportovní marketing, jeho vývoj a význam 4. Hlavní oblasti a prostředky sportovního marketingu 5. Komercionalizace sportu a sportovních arén 6. Medializace sportu a její dopad na sportovní marketing 7. Internacionalizace sportu, sportovní migrace a jejich dopady na sportovní marketing 8. Využití nástrojů marketingové komunikace ve sportovním marketingu 9. Využití prostředků online marketingu ve sportovním marketingu 10. Společenská odpovědnost ve sportovní průmyslu,argumenty pro podporu CSR ve sportu, motivace sportovních organizací k CSR 11. Sportovní sponzoring a jeho role ve sportovním marketingu, podniky ze společensky citlivých odvětví a sportovní sponzoring 12. Uplatňování sportovního marketingu v praxi zahraničních a tuzemských profesionálních sportovních klubů
Literatura
    povinná literatura
  • KUNZ, Vilém. Sportovní marketing – CSR a sponzoring. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0560-1.
    doporučená literatura
  • MULLIN, B. J., S. HARDY a W. A. SUTTON. Sport Marketing 4th Edition. USA: Human Kinetics, 2014, s. 230, 235-237. ISBN 978-1-4504-2498-1.
  • [11] NOVÁ, Jana, Jiří NOVOTNÝ, Oldřich RACEK, Jaroslav REKTOŘÍK, Aleš SEKOT, Milena STRACHOVÁ a Hana VÁLKOVÁ. Management, marketing a ekonomika sportu. Brno: Masarykova univerzita, 2016, s. 51. ISBN 978-80-210-8346-2.
  • SEKOT, A. Sociologie sportu: Aktuální problémy. Brno: Masarykova univerzita, 1. vydání, 2013, 190 s. ISBN: 978- 80-210-6181-1.
  • KUNZ, Vilém. Sport and Healthy Lifestyle support as a part of CSR. In: Production Management and Business Development. London, UK: CRC Press Taylor & Francis Group, 2019. s. 131-141, 11 s. ISBN 978-1-138-60415-5.
  • Kolyperas, D., Morrow, S., & Sparks, L. Developing CSR in Professional Football Clubs: Drivers and Phases. In: Corporate Governance, 2015, 15(2), 177–195.
  • Baena, V. The importance of CSR practices carried out by sport teams and its influence on brand love: The real madrid foundation. Social Responsibility Journal, 2018,14(1), 61-79.
  • Levermore, R. & Moore, N. The need to apply new theories to Sport CSR. In: Corporate Governance. 2015,15(2), 249-253.
Výukové metody
Typ výuky: výuka probíhá formou přednášky/cvičení a řízených skupinových konzultací. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacíchv kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu) Studenti budou muset sledovat (vedle doporučené literatury) i současné trendy v oblasti sportovního marketingu i na stránkách odborného tisku, včetně odborných recenzovaných časopisů. Tyto otázky (resp. aktuální témata) budou s nimi průběžně diskutovány a hlouběji analyzovány.
Metody hodnocení
K zakončení předmětu budou studenti vypracovávat kritickou odbornou studii zaměřenou na uplatňování moderních nástrojů sportovního marketingu (např. CSR) v soudobé praxi profesionálního sportu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.