B_NIS Návrh informačních systémů

Vysoká škola finanční a správní
zima 2022
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Předpoklady
Předmět nemá specifické vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz seznamuje s pojmy data, informace, znalosti. Učením identifikovat informační potřebu uživatele (manažera) a provést analýzu a syntézu problému/systému rozvíjí schopnosti studentů navrhnout adekvátní informační systém. Aktivní zvládnutí obsahu předmětu je realizováno prostřednictvím vypracování případové studie modelu manažerské hry.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni: • pracovat s pojmy data, informace, znalosti, • identifikovat informační potřebu, • provádět systémovou analýzu a syntézu, • navrhovat informační a znalostní podporu procesů organizace.
Osnova
  • 1.data, informace, znalosti 2.informační potřeba uživatele (manažera) 3.metody analýzy/interpretace informací 4.ICT nástroje pro práci s informacemi 5.analýza a syntéza problému/systému 6.mentální a znalostní mapa 7.model, formalizovaný model, multiagentní modelování 8.kontextuální a data flow diagram 9.systém, informační systém 10.návrh informačního systému, úvodní studie systému 11.případová studie modelu manažerské hry 12.grafické uživatelské rozhraní
Literatura
    povinná literatura
  • BUCHALCEVOVÁ, Alena. Zlepšování procesů při budování informačních systémů. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2018. ISBN 978-80-245-2235-7.
    doporučená literatura
  • MILDEOVÁ, S.: Systémy pro podporu rozhodování: cvičebnice. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1631-8.
  • INSIGHTMAKER. TUTORIALS. 2021. https://insightmaker.com/tutorials
  • GAMASUTRA. The Art and Business of Making Games. 2019. https://www.gamasutra.com/
  • CHLAPEK, Dušan, ŘEPA, Václav, STANOVSKÁ, Iva. Analýza a návrh Informačních Systémů. 1. vyd. Praha : Oeconomica, 2011. ISBN 978-80-245-1782-7.
  • TÖPFER, Pavel. Algoritmy a programovací techniky, 2. vyd. Praha: Prométheus, 2007. ISBN 978-80-7196-350-9.
Výukové metody
Kurz kombinuje tradiční metody akademického vzdělávání a inovační metody kreativního a zkušenostního učení se: 1. Klasické výukové metody přednáška, instruktáž 2. Aktivizující metody diskuse, metody heuristické, metody situační a inscenační, didaktické hry 3. Komplexní metody skupinová a kooperativní výuka, individualizovaná výuka, kritické a systémové myšlení, Brainstorming, projektová výuka v týmech, výuka podporovaná počítačem, simulační modelování a experimentování
Metody hodnocení
Forma přednášek v prezenční formě studia. Forma řízených konzultací v kombinované formě studia. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je správné řešení případové studie.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.