B_NPH Návrh počítačových her

Vysoká škola finanční a správní
zima 2022
Rozsah
2/2/0. 14 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_NPH/cAPH: Čt 17:30–18:14 DELL ROOM E302PC, Čt 18:15–19:00 DELL ROOM E302PC, kromě Čt 15. 12. ; a Po 19. 12. 14:00–15:30 DELL ROOM E302PC, S. Mildeová
B_NPH/pAPH: Čt 15:45–16:29 DELL ROOM E302PC, Čt 16:30–17:15 DELL ROOM E302PC, kromě Čt 15. 12. ; a Po 19. 12. 12:15–13:45 E304, S. Mildeová
B_NPH/vAPH: So 1. 10. 9:45–11:15 E303PC, 11:30–13:00 E303PC, Pá 4. 11. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, Pá 18. 11. 15:45–17:15 E303PC, Pá 2. 12. 14:00–15:30 E303PC, 15:45–17:15 E303PC, S. Mildeová
Předpoklady
Předmět nemá specifické vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s principy her, jejich historií a kategorizací her; ukázat specifika počítačových her; budovat znalosti a schopnosti samostatné práce vývojáře užitím a tvorbou vhodných nástrojů a platforem.
Výstupy z učení
Výsledkem by měla být dovednost modelovat situaci a pomocí potenciálu digitálních technologií vytvořit prostředí, dávající uživateli možnost pohybovat se v počítačem generovaném prostoru virtuální reality. Současně je u studentů podporován rozvoj informatického a kreativního myšlení.
Osnova
  • 1. Gamifikace, principy hry, historie, kategorizace her 2. Specifika počítačových (digitálních) a video her, virtuální realita 3. Problémy, které hry řeší, dobře strukturované a špatně strukturované problémy 4. Abstrakce, mentální mapa problému 5. Logika hry, teorie her 6. Herní engine, schéma hry z pohledu hráče (uživatele) 7. Vývojové prostředí, 2D a 3D interaktivní hry 8. Multiagentní model 9. Konceptuální model, návrh GUI objektů 10. Využití dat, informací a znalostí 11. Projekt Game Design (prototyp digitální hry), marketing produktu 12. Funkce manažerských her a Business simulátorů
Literatura
    povinná literatura
  • Holan, Tomáš. Unity - První seznámení s tvorbou počítačových her, CZ.NIC, 2021. ISBN 978-80-88168-57-7.
    doporučená literatura
  • GAMASUTRA. The Art and Business of Making Games. 2022. https://www.gamasutra.com/
  • KRUML, David. Vězeň to má spočítané: lekce z teorie her. Ilustroval Nikola KALINOVÁ. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Munice, 1. svazek. ISBN 978-80-210-8832-0.
Výukové metody
Kurz kombinuje tradiční metody akademického vzdělávání a inovační metody kreativního a zkušenostního učení se: 1. Klasické výukové metody přednáška, instruktáž 2. Aktivizující metody diskuse, metody heuristické, metody situační a inscenační, didaktické hry 3. Komplexní metody skupinová a kooperativní výuka, individualizovaná výuka, kritické a systémové myšlení, Brainstorming, projektová výuka v týmech, výuka podporovaná počítačem, simulační modelování a experimentování
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení v prezenční formě studia. Formou řízených konzultací v kombinované formě studia. Minimální povinná účast na cvičeních v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou zápočtu je 15 minutová prezentace (prezenční v době konání kurzu + nahrání souboru ve formátu ppt(x) do IS VŠFS). Téma prezentace si studenti vybírají z učitelem nabídnutých okruhů. K tvorbě prezentace student používá literární prameny a další zdroje (1.část prezentace: rešerše, 2.část prezentace: praktická ukázka). Zkouška probíhá formou obhajoby návrhu počítačové hry (prezenčně ve zkouškovém období + nahrání dokumentu návrhu počítačové hry ve formátu doc(x) do IS VŠFS). Zkouška je hodnocena počtem bodů - tj. součtem bodů za prezentaci vybraného tématu (50%) a za obhajobu návrhu počítačové hry (50%). Bodové hodnocení: 90-100 bodů A 80-89 bodů B 70-79 bodů C 60-69 bodů D 50-59 bodů E 0-49 bodů F
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.