B_NPH Návrh počítačových her

Vysoká škola finanční a správní
zima 2021
Rozsah
2/2/0. 14 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_NPH/cAPH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S16PC, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S16PC, každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 S16PC, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 S16PC, kromě Čt 2. 12. ; a Po 29. 11. 15:45–17:15 E303PC, 17:30–19:00 E303PC, S. Mildeová
B_NPH/pAPH: Út 15:45–16:29 S35, Út 16:30–17:15 S35, S. Mildeová
B_NPH/vAPH: Pá 15. 10. 14:00–15:30 S16PC, 15:45–17:15 S16PC, So 20. 11. 14:00–15:30 E303PC, 15:45–17:15 E303PC, So 18. 12. 9:45–11:15 E303PC, 11:30–13:00 E303PC, 14:00–15:30 E303PC, S. Mildeová
Předpoklady
Předmět nemá specifické vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s principy her, jejich historií a kategorizací her; ukázat specifika počítačových her; budovat znalosti a schopnosti samostatné práce vývojáře užitím a tvorbou vhodných nástrojů a platforem.
Výstupy z učení
Výsledkem by měla být dovednost modelovat situaci a pomocí potenciálu digitálních technologií vytvořit prostředí, dávající uživateli možnost pohybovat se v počítačem generovaném prostoru virtuální reality. Současně je u studentů podporován rozvoj informatického a kreativního myšlení.
Osnova
  • 1. Gamifikace, principy hry, historie, kategorizace her 2. Specifika počítačových (digitálních) a video her, virtuální realita 3. Problémy, které hry řeší, dobře strukturované a špatně strukturované problémy 4. Abstrakce, mentální mapa problému 5. Logika hry, teorie her 6. Herní engine, schéma hry z pohledu hráče (uživatele) 7. Vývojové prostředí, 2D a 3D interaktivní hry 8. Multiagentní model 9. Konceptuální model, návrh GUI objektů 10. Využití dat, informací a znalostí 11. Projekt Game Design (prototyp digitální hry), marketing produktu 12. Funkce manažerských her a Business simulátorů
Literatura
    povinná literatura
  • ALESSI, Patrick: Vývoj her pro iPhone a iPad: programování pro iOS. Brno: Zoner Press, 2012. Encyklopedie Zoner Press. ISBN 9788074131998.
    doporučená literatura
  • MILDEOVÁ, Stanislava: Systémy pro podporu rozhodování – cvičebnice. Praha : Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1631-8.
  • INSIGHTMAKER. TUTORIALS. 2021. https://insightmaker.com/tutorials
  • TÖPFER, Pavel. Algoritmy a programovací techniky, 2. vyd. Praha: Prométheus, 2007. ISBN 978-80-7196-350-9.
  • GAMASUTRA. The Art and Business of Making Games. 2019. https://www.gamasutra.com/
Výukové metody
Kurz kombinuje tradiční metody akademického vzdělávání a inovační metody kreativního a zkušenostního učení se: 1. Klasické výukové metody přednáška, instruktáž 2. Aktivizující metody diskuse, metody heuristické, metody situační a inscenační, didaktické hry 3. Komplexní metody skupinová a kooperativní výuka, individualizovaná výuka, kritické a systémové myšlení, Brainstorming, projektová výuka v týmech, výuka podporovaná počítačem, simulační modelování a experimentování
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek v prezenční formě studia. Formou řízených konzultací v kombinované formě studia. Minimální povinná účast v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou zápočtu je 15 minutová prezentace (prezenční v době konání kurzu + nahrání souboru ve formátu ppt(x) do IS VŠFS). Téma prezentace si studenti vybírají z učitelem nabídnutých okruhů. K tvorbě prezentace student používá literární prameny a další zdroje (1.část prezentace: rešerše, 2.část prezentace: praktická ukázka). Zkouška probíhá formou obhajoby návrhu počítačové hry (prezenčně ve zkouškovém období + nahrání dokumentu návrhu počítačové hry ve formátu doc(x) do IS VŠFS). Zkouška je hodnocena počtem bodů - tj. součtem bodů za prezentaci vybraného tématu (50%) a za obhajobu návrhu počítačové hry (50%). Bodové hodnocení: 90-100 bodů A 80-89 bodů B 70-79 bodů C 60-69 bodů D 50-59 bodů E 0-49 bodů F
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.