B_PrD Prezentační dovednosti

Vysoká škola finanční a správní
zima 2022
Rozsah
0/2/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Oldřich Johannes Petr (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PrD/cMMO: Po 12:15–12:59 M23, Po 13:00–13:45 M23, O. Petr
B_PrD/cMPH: každé liché úterý 14:00–14:44 E225, každé liché úterý 14:45–15:30 E225, každé liché úterý 15:45–16:29 E225, každé liché úterý 16:30–17:15 E225, I. Baslarová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je, aby si student osvojil základní znalosti a schopni v oblasti komunikace a specificky pak při veřejné prezentaci. Během výuky se student seznámí se způsobem jak identifikovat cílovou skupinu tak, aby ji dokázal svou prezentací efektivně ovlivňovat. Student, který úspěšně absolvuje kurz : 1. bude znát základy komunikační teorie, proces, jeho fáze a složky 2. pochopí specifické zákonitosti veřejného projevu, 3. osvojí si základní pravidla úspěšné prezentace, 4. bude schopen předvést kvalitní prezentaci před publikem, 5. osvojí si pravidla pro zvládnutí stresu při veřejném vystupování. Student se dále naučí využívat prezentace pro dosahování svých cílů. Bude si umět odpovědět na otázku, co téma prezentace přináší jemu, jeho okolí a co je hlavním cílem prezentace.
Výstupy z učení
Studenti by měli umět zvládat základy prezentace, ať produktu nebo služby, nebo sebe coby osoby (přijímací pohovor apod.). K hlavním osvojeným kompetencím patří práce s hlasem, zvládání neverbální komunikace (řeči těla) a samozřejmě schopnost práce s emocemi svými i druhých lidí. Absloventi kurzu by měli dokázat zvládat trému v sociálním kontaktu, zejména při veřejné prezentaci.
Osnova
  • Obsah přednášek: 1.Komunikace v dnešní společnosti 2.Prezentace a význam přesvědčovací funkce prezentace 3.Prezentační dovednosti a techniky 4.Osobnost a komunikace, předpoklady dobrého řečníka, pravidla pro zvládnutí stresu 5.Veřejné vystoupení a veřejný projev 6.Jednání a vyjednávání jako prezentační technika 7.Krizová komunikace 8.Prezentace firmy, produktu a služby 9.Komunikace v teamu 10.Efektivní komunikace, bariery, sebeprezentace 11.Seminární úkol – profesionální prezentace 12.Vyhodnocení kurzu - seminárních prací (prezentací)
Literatura
    povinná literatura
  • DE VITO, J.A.: Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 978-80-2472- 018-0.
  • PLAMÍNEK J. : Komunikace a prezentace Umění mluvit, slyšet a rozumět – 2. doplněné vydání, Praha : Grada Publishing, 2012, ISBN: 978-80-247-4484-1.
    doporučená literatura
  • BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. 2. vyd. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1622-7.
  • MEDLÍKOVÁ, O. Přesvědčivá prezentace : Špičkové rady, tipy a příklady. Praha : Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2278-8.
  • CARNEGIE, Dale. Stand and Deliver: How to become a masterful communicator. Simon & Schuster UK, 2011, ISBN 978-0857206763
  • CARNEGIE, Dale. The Art of Public Speaking: The Original Tool for Improving. Clydesdale Press, 2018, ISBN 978-1945186486
Výukové metody
přednášky, diskuze, nácvikové aktivity
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem: 1. povinná účast na seminářích – 75 % PS/ 50 % KS 2. vyhotovení a předvedení prezentace 3. aktivní účast na cvičeních
Informace učitele
Garant předmětu: Mirela Moldoveanu, MSc Occ Psych MBPsS
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024, léto 2025.