B_RM_B Retail Management B

Vysoká škola finanční a správní
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Patricia Jakešová (cvičící)
Ing. Vladimír Mikel (cvičící)
Garance
Ing. Patricia Jakešová
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_RM_B/cEKFPH: každý sudý čtvrtek 19:15–19:59 E224, každý sudý čtvrtek 20:00–20:45 E224, kromě Čt 15. 12. ; a Po 19. 12. 15:45–17:15 E224, V. Mikel
B_RM_B/pEKFPH: každý sudý čtvrtek 17:30–18:14 E224, každý sudý čtvrtek 18:15–19:00 E224, kromě Čt 15. 12. ; a Po 19. 12. 14:00–15:30 E224, P. Jakešová
B_RM_B/vEKFPH: Pá 7. 10. 17:30–19:00 E306, 19:15–20:45 E306, Pá 11. 11. 17:30–19:00 E306, 19:15–20:45 E306, Pá 9. 12. 17:30–19:00 E306, 19:15–20:45 E306, P. Jakešová
Předpoklady
Pro tento předmět nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybudovat základní povědomí o retail managementu, vývoji retailu v České republice, současný stav a možný vývoj. Důležité bude pochopit postavení a význam oboru maloobchod a velkoobchod v rámci ekonomiky, s tím související podnikatelské prostřední a možnosti uplatnění se v této oblasti. Po absolvování předmětu by měl posluchač být schopen se dobře uplatnit ve sféře maloobchodu na středních a vyšších manažerských pozicích, v českých i zahraničních firmách, ve velkých i středních maloobchodních společnostech. Posluchač získá specializovanější pohled pro následné studium oblasti řízení obchodu. současně také principy navyšování efektivnosti obchodu a porozumění jeho fungování v rámci mezinárodního působení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen - definovat pojem retail, retailové prostředí v České republice z pohledu maloobchodu i velkoobchodu - vysvětlit problematiku řízení lidských zdrojů v maloobchodě - interpretovat základní ukazatele o chování spotřebitele - analyzovat prodejní data, pojmu tržní podíl - bude znát problematiku a proces Category managementu - bude ovládat současnou terminologii týkající se obchodních formátů a pojmu omnichannel - osvojí si zásady korektního podnikání v maloobchodě - pochopí účel trendů a principy Obchodu 4.0 - osvojí si základní právní legislativu vymezující fungování retailových firem a legislativu týkající se ochrany spotřebitele - porozumí pojmům e-commerce, franšíza, tradiční obchod - bude umět definovat základní prvky merchandisingu a jeho uplatnění - roli MSP v rámci současného maloobchodního trhu
Osnova
  • 1. Retail management, struktura maloobchodní firmy 2. Retailové prostředí, typologie maloobchodu, nákupní zvyklosti, chování spotřebitele 3. Velkoobchod, franšízing, tradiční trh a přímý prodej 4. E-commerce, Omnichannel, Rodinný maloobchodní podnik 5. Organizace a řízení retailingové firmy, Vedení prodejny 6. Specifika vedení lidských zdrojů v maloobchodě 7. Řízení oběhu zboží v retailu, Skladové systémy 8. Category management a Merchandising 9. Právní a kvalitativní legislativa v retailu, Finance v obchodě 10. Technologie v retailu, Vliv Obchodu a služeb 4.0, Inovace v retailu 11. Retail marketing a Privátní značka 12. CSR v retailu, PR a role sociálních sítí v retailu
Literatura
    povinná literatura
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
  • JAKEŠOVÁ, Patricia. Retail management. Praha: VŠFS, a.s., 2018 (v přípravě)
  • ENNIS, Sean. Retail marketing. Columbus OH: McGraw-Hill Education, 2015, 418 s. ISBN 978-00771576-5-4
  • POSTLER, Milan; BÁRTA, Vladmír. Retail marketing. Praha: Press21, 2020, 150 s. ISBN 978-80-907529-1-7.
    doporučená literatura
  • HESKOVÁ, Marie. Category management. Praha: Profess Consulting. 2006, 184 s. ISBN 80-7259-049-9.
  • DE JONG, Koen A.M.. Managing Private Label., IPLC BV, 2015, 206 s. ISBN 978-9811550-0-7.
Výukové metody
Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii, příklad rozhodovací stromu zákazníka, sestavení komunikačního plánu pro sociální sítě). Součástí přednášky může být diskuse na dané téma, skupinová práce atd. Součástí bude zadávání úkolů pro domácí přípravu v oblasti porovnání nákupní atmosféry prodejen vybraných řetězců, identifikace komunikace a vystavení vybrané kategorie pro následnou výuku, průzkum internetových stránek vybraných řetězců z pohledu komunikace CSR a identifikace inovací na následující výuku. Důraz bude kladen na exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZÁPOČTEM. Prezenční studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % na přednášky (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. Kombinované studium: Udělení zápočtu je vázáno na splnění povinnosti aktivní docházky v min. 3 ze 4 řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). V případě výuky on-line je účast v obou formách podmíněna stejným procentem prezence. Platí pro denníi kombinovanou formu - V případě nesplnění docházky je nutné doplnit písemně zadanou prací k jednotlivým přednáškám dle pokynu vyučujícího. Každá přednáška je doplněna materiálem a v rámci interaktivity je poskytována zpětná vazba od studentů ihned v rámci přednášky nebo cvičení či následně po ukončení přednášky formou zpracování zadaného materiálu. Materiál je vždy zvěřejněn po ukončení přednášky, nejdéle do 2 dnů. Materiál musí splnňovat kritéria úpravy zadané vyučujícím. Pro studenty ISP je nutné vypracovat Seminární práci v rozsahu zadeném vyučujícím v úpravě, která odpovídá metodickému pokynu pro zrpacování BC/DP. Student práci průběžně konzultuje s vyučujícím a průběžně zapracovává dle pokynů vyučujícího. Práce předpokládá také průzkumně-analytickou činnost v terénu. Získání zápočtu je podmíněno absolvováním testu a zpracování zápočtové práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.