B_SRP Specifika rodinného podnikání

Vysoká škola finanční a správní
zima 2022
Rozsah
2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SRP/poEKPPKV: každé liché úterý 14:00–14:44 KV204, každé liché úterý 14:45–15:30 KV204, každé liché úterý 15:45–16:29 KV204, každé liché úterý 16:30–17:15 KV204, N. Petrů
B_SRP/pxEKPH: každé liché úterý 14:00–14:44 E230, každé liché úterý 14:45–15:30 E230, každé liché úterý 15:45–16:29 E230, každé liché úterý 16:30–17:15 E230, N. Petrů
B_SRP/vEKPPPH: So 8. 10. 9:45–11:15 E306, 11:30–13:00 E306, Pá 11. 11. 14:00–15:30 E306, 15:45–17:15 E306, Pá 16. 12. 17:30–19:00 E307, 19:15–20:45 E307, N. Petrů
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Specifika rodinného podnikání poukáže na oblasti, které jsou pro management rodinných podniků jedinečné a unikátní. Záměrem je vytvořit předpoklady pro rozvoj manažerských schopností studentů a motivaci pro případnou účast na mezigeneračním předání rodinného podniku. Studenti mohou hledat své pracovní uplatnění v rodinných podnicích, proto je vhodné jim představit prostředí, ve kterém interakce rodiny, jednotlivých jejích členů, podnikání samo o sobě a správa majetku představuje složitý systém s významnými důsledky při řízení konfliktů prostřednictvím otevřené komunikace. Základem rodiny je emoční a citové hledisko, sounáležitost a komunikace směrem dovnitř, podnik však stojí na konkrétních výsledcích, racionálních faktech, podložených informacích, je otevřený svým obchodním partnerům, zákazníkům, komunikaci orientuje spíše směrem ven. Úkolem rodiny je vzájemné povzbuzování, pomoc, tolerance a výchova. V podnikání je naopak více oceňována dravost, rivalita, dosahování zisků a více než na výchovu se hledí na rozvíjení profesních dovedností. Tyto na první pohled nesourodé veličiny musí být v naprosté harmonii, aby bylo zajištěno fungování rodinného podniku a právě střet rodiny, socioemocionální bohatství, vlastnictví a přístup k managementu tvoří základní specifikum rodinného podnikání.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
Získá teoretické základy problematiky specifik rodinného podnikání v oblasti managementu.
Porozumí významu interní komunikace při řešení konfliktů.
Vyhledá příklady dobré praxe společensky odpovědného chování rodinných podniků.
Uvědomí si význam budování značky rodinného podniku a navrhne moderní on-line komunikační nástroje pro zviditelnění značky na trhu.
Vytvoří plán strategie nástupnictví, popř. navrhne text rodinné ústavy.
Osvojí si základní pravidla úspěšné prezentace, bude schopen sestavit a přednést kvalitní prezentaci před publikem, přesvědčivě zargumentovat a obhájit navržený projekt, získá zkušenost práce v týmu při tvorbě projektu.
Bude schopen propojit znalosti a schopnosti získané studiem ostatních předmetů, vnímat je v souvislostech a v kontextu rodinného podnikání.
Osnova
  • 1: Základní dilema, DNA, historie, definice, vize rodinného podnikání.
  • 2: Exkurz do života rodinných podniků v zahraničí.
  • 3: Řízení a správa rodinného podnikání.
  • 4: Strategie, řízení (obchodu, vstupu podniku na zahraniční trhy), paralelní plánování v rodině a v rodinném podniku.
  • 5: Nástupnictví – příprava a řízení projektu nástupnické strategie, analýza připravenosti podniku.
  • 6: Strategické řízení nástupnictví – procesy spojené s předáním managementu nastupující generaci.
  • 7: Strategie řízení následnictví - procesy spojené se změnou v postnáslednické fázi, s předáním majetku, inovace.
  • 8: Konflikt jako nedílná a trvalá součást mezilidských vztahů, interní komunikace.
  • 9: Strategické řízení marketingu, externí komunikace a řízení značky.
  • 10: Socioemocionální bohatství, společenská odpovědnost rodinného podnikání a její vnímání okolím.
  • 11: Zdroje financování rodinného podnikání.
  • 12: Bariery rozvoje, podpora rodinných podniků v zahraničí a v ČR.
Literatura
    povinná literatura
  • PETRŮ, Naděžda. RODINNÉ PODNIKÁNÍ fenomén, příležitost, budoucnost. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a. s., 2020. 278 s. EUpress. ISBN 978-80-7408-207-8.
  • PETRŮ, Naděžda. Nástupnická strategie v českých rodinných podnicích. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s., 2018. 104 s. SCIENCEpress. ISBN 978-80-7408-162-0., dostupná z https://drive.google.com/file/d/1r6YH1YNC2DYmoHKCLXz1ApKhsQccac3M/vi
    neurčeno
  • MACHEK, Ondřej. Rodinné firmy. 1.vyd. Praha: C.H.Beck. 2017. 160 s. ISBN 978-80-7400-638-8
  •  RYDVALOVÁ, Petra a kol. Rodinné podnikání. Zdroj rozvoje obcí. 1, vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 2015. 189 s. ISBN 978-80-7494-245-7.
  • Proquest, články vztažené k rodinnému podnikání
  • ROUVINEZOVÁ, Kenyon Denise a John L. WARD. Rodinná firma. Jak vybudovat, úspěšně vést a předat rodinný podnik. 1.vyd. Brno: Barrister & Principal. 2016. 135 s. ISBN 978-80-7485-095-0
  • SEKNIČKA, Pavel a Anna PUTNOVÁ. Etika v podnikání a hodnoty trhu: aktuální metody a nástroje etického řízení : uplatnění etických hodnot, norem a standardů v podnikání : vztahy mezi rizikem a nejistotou v tržním prostředí. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 199
  • NAĎOVÁ-KROŠLÁKOVÁ, Monika. Rodinné podnikanie ako významná zložka ekonomických aktivít v hospodárstve Slovenska. Zlín : Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2020. ISBN 978-80-88356-02-8.
  • MIKETA, Kamil. Mapa úspěchu. 111 tajemství firem, které změnily tvář české ekonomiky. 1.vyd. Praha: Mladá fronta, a.s. 2016. 196 s. ISBN 978-80-204-4352-6.
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Konflikty ve firmách. Příčiny, následky, řešení. 1.vyd. Praha: Management Press. 2015. 144 s. ISBN 9788072613472
  • MARTEL, Judy. Rodinné firmy na rozcestí. Jak postupovat při nástupnictví, dědictví a udržení rodinné soudržnosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2017. 240 s. ISBN 978-80-271-0332-4
  • TETŘEVOVÁ, Liběna. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. 215 s. ISBN 978-80-271-0285-3.
  • STEENKAMP, Jan-Benedict E.M. Global Brand Strategy : World-wise in the Age of Branding. 1st ed. London: Palgrave Macmillan. 2017. eBook. ISBN 9781349949939.
Výukové metody
Výuka v denní formě studia - Přednášky budou zpravidla obsahovat přednáškovou část (teorie, nové poznatky včetně praktických příkladů) a praktickou část (případovou studii). Součástí přednášky může být vyplnění sebehodnotících dotazníků, diskuse na dané téma, skupinová práce atd. Součástí bude zadávání úkolů pro domácí přípravu na následující výuku. Důraz bude kladen ne exaktní myšlení založeném na ověřených kvalitativních a kvantitativních datech, na schopnost práce s informacemi, s trendovými informačními a prezentačními systémy. Management rodinného podnikání bude představen na vědeckém základě jako sled vzájemně propojených projektů a procesů.
Výuka v kombinované formě studia bude probíhat formou řízené konzultace, kdy je vedle zhuštěné prezentace tématu předpokládáno též předchozí samostudium, aby byla možná následná konzultace, výměna názorů a zkušeností na dané téma.
Výuka v distanční formě studia bude probíhat formou řízených tutoriálů a osobních konzultací. Předpokládá se samostudium dle obsahu a struktury předmětu, průběžné plnění úkolů domácí přípravy a jejich vkládání do IS..
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ZKOUŠKOU (5 kreditů). Prezenční studium: Účast na zkoušce je vázána na splnění povinnosti aktivní docházky min. 75 % (tj. nejen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace), plnění úkolů domácí přípravy. Studenti průběžně vkládají do odevzdávárny plnění průběžných úkolů. .
ZKOUŠKA - ústní formou. Student bude prezentovat výstupy dotazníkového šetření a vlastní návrhy a doporučení vztažené ke konkrétnímu rodinnému podniku, proběhne relevantní diskuse nad prací. .
Kombinované studium: Účast na zkoušce je vázána na splnění povinnosti aktivní docházky v min. rozsahu 50 % na řízených konzultací (avšak nikoli jen pouhá prezence, ale aktivní podílení se na průběhu výuky, diskutování, interakce, argumentace). Studenti průběžně vkládají do odevzdávárny plnění průběžných úkolů. .
ZKOUŠKA - - ústní formou. Student bude prezentovat výstupy dotazníkového šetření a vlastní návrhy a doporučení vztažené ke konkrétnímu rodinnému podniku, proběhne relevantní diskuse nad prací. .
Distanční studium: Účast na zkoušce je vázána na účast na tutoriálech (avšak nikoli jen pouhá účast, ale aktivní podílení se na průběhu tutoriálu, diskutování, interakce, argumentace). .
Zápočet a zkouška viz prezenční forma výuky.
Studentům v průběhu výuky nebude akceptována pozdní docházka a pokud bude probíhat výuka , tutoriál nebo konzultace prostřednictvím Microsoft Teams očekává se při vyzvání pedagoga zapnutí kamery.a mikrofonu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.