2024
Northilization in Central Europe: Examining Czech Vikings
MAIELLO, Giuseppe a Jitka CIRKLOVÁZákladní údaje
Originální název
Northilization in Central Europe: Examining Czech Vikings
Název česky
Northilizace ve střední Evropě: Zkoumání českých Vikingů
Název anglicky
Northilization in Central Europe: Examining Czech Vikings
Autoři
MAIELLO, Giuseppe a Jitka CIRKLOVÁ
Vydání
SocArXivPapers, University of Maryland. University of Maryland. 2024
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Northilizace, kulturní identita, komodifikace, Čeští Vikingové, kulturní turismus, branding, módní průmysl, média, sociální sítě, kulturní apropriace
Klíčová slova anglicky
Northilization, cultural identity, commodification, Czech Vikings, cultural tourism, branding, fashion industry, media, social media, cultural appropriation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Návaznosti
EHP-BFNU-OVNKM-4-146-2024, záměr.
Změněno: 10. 2. 2025 07:51, Bc. Jan Peterec
V originále
This study introduces the term Northilization to refer to the utilization and commodification of Northern cultural and regional identity, impacting various sectors such as fashion, media, branding, and cultural tourism. The study examines the Czech Vikings, a unique community that embodies Northilization in Central Europe, focusing on their practices and broader implications for cultural preservation and commodification. Through theoretical frameworks and a case study based primarily on social media research, this study explored how Northern cultural elements are recontextualized in contemporary settings, emphasizing the balance between cultural appreciation and appropriation.
Česky
Tato studie zavádí pojem Northilizace k označení využití a komodifikace severské kulturní a regionální identity, která ovlivňuje různé sektory, jako jsou móda, média, branding a kulturní turismus. Studie zkoumá komunitu Čeští Vikingové, jedinečnou skupinu, která představuje Northilizaci ve střední Evropě, a zaměřuje se na jejich praktiky a širší důsledky pro uchování kultury a její komercializaci. Prostřednictvím teoretických rámců a případové studie, založené primárně na výzkumu sociálních médií, studie zkoumala, jak jsou severské kulturní prvky rekontextualizovány v současném prostředí, přičemž klade důraz na rovnováhu mezi kulturním oceněním a apropriací.
Anglicky
This study introduces the term Northilization to refer to the utilization and commodification of Northern cultural and regional identity, impacting various sectors such as fashion, media, branding, and cultural tourism. The study examines the Czech Vikings, a unique community that embodies Northilization in Central Europe, focusing on their practices and broader implications for cultural preservation and commodification. Through theoretical frameworks and a case study based primarily on social media research, this study explored how Northern cultural elements are recontextualized in contemporary settings, emphasizing the balance between cultural appreciation and appropriation.