KUPEC, Václav and Anton KRETTER. Měření atributů marketingových informací. Communication Today. Trnava: FMK UCM v Trnave, 2013, roč. 4, č. 1, p. 106-116, 142 pp. ISSN 1338-130X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Měření atributů marketingových informací.
Name in Czech Measurement of Marketing Data Attributes
Authors KUPEC, Václav and Anton KRETTER.
Edition Communication Today, Trnava, FMK UCM v Trnave, 2013, 1338-130X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit University of Finance and Administration
Keywords in English Accurate; Data; Marketing; Value; Time.
Tags AR 2012-2013, RIV_ne
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Ing. Václav Kupec, Ph.D., učo 26362. Changed: 4/9/2015 09:30.
Abstract
Marketingové informace jsou důležitou součástí empirického marketingu. Z tohoto důvodu je potřeba tyto informace důsledně analyzovat a přesně měřit. Výsledky tradičního informačního řetězce (data – informace – znalosti) totiž mohou být použity marketingovým managementem pro řízení firem. Cílem předkládané studie je proto provedení analýzy vybraných atributů marketingových informací a navržení možných přístupů k jejich měření, hypoteticky vycházejících z uskutečněné rešerše oborových tezí. K práci je přitom metodicky přistupováno nejenom rozborem aktuálních teorií, ale také sledováním a modelováním chování vybraných atributů informací, k nimž patří „včasnost“, „přesnost“ a „hodnota“. Mezi poznatky tohoto příspěvku se dá zařadit postoj k informační „včasnosti“, jež upřednostňuje aktuální informace, přičemž její měření je otázkou komparace. Dále pak k „přesnosti“, kterou lze odvozovat od činitelů, jež informace tvoří a přenášejí. A také k „hodnotě“ informací, která zohledňuje především jejich časové fáze a cílové uživatele, což je srovnatelné s cenovými měřítky. Studie zároveň nalézá výhledové možnosti dalšího zpracování tématu, především ve vztahu k životnosti informací. Závěrem lze konstatovat, že odpovědně analyzované a měřené marketingové informace jsou užitečnými podklady pro strategické rozhodování marketingových uživatelů, potažmo marketingového managementu.
Abstract (in English)
Marketing data are important part of the empirical marketing. That is the reason why we need to measure and analyze these data precisely. The results of the traditional information chain (data – information – knowledge) can be used as source materials for marketing management. The aim of this study is to analyze selected marketing data attributes and to propose possible approach to their measurement. The methodology of this study is to analyze the recent theories as well as the observation and modelling of behaviour of the selected marketing data such as opportuneness, accuracy and value. Among the findings of this article we can include the data opportuneness which prefers actual information, and also the accuracy which is derived from factors that create and transmit the data. We cannot forget the value of the data which takes into account mainly the time phase and the final user in comparison with the price measurements. This study also finds the possibilities of further processing of this topic mainly in the relation to the data persistence. In conclusion, we would like to state that the analyzed and measured marketing data are useful source materials for the marketing strategy of users or marketing management.
PrintDisplayed: 26/4/2024 09:12