ZICH, František. Žitý prostor, mentální mapy a reklama (LIVED SPACE, MENTAL MAPS AND ADVERTISING). Online. Communication Today. Trnava: FMK UCM v Trnave, 2013, roč. 4, č. 1, p. 7-16. ISSN 1338-130X. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žitý prostor, mentální mapy a reklama
Name in Czech Žitý prostor, mentální mapy a reklama
Name (in English) LIVED SPACE, MENTAL MAPS AND ADVERTISING
Authors ZICH, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition Communication Today, Trnava, FMK UCM v Trnave, 2013, 1338-130X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/04274644:_____/13:#0000023
Organization unit University of Finance and Administration
Keywords (in Czech) Žitý prostor, identita, mentální prostor, mentální mapa, reklama
Keywords in English Lived space; identity; mental space; mental map; advertising
Tags AR 2012-2013, recenzovaný časopis, RIV_ne
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Dominika Moravcová, učo 21787. Changed: 24/3/2017 11:32.
Abstract
Stať se zabývá problematikou žitého prostoru a mentálních map ve vztahu k reklamě. Žitým prostorem se rozumí místa, kde se člověk pohybuje nejčastěji, jako je domov, ulice, dopravní prostředky, pracoviště, škola, sportoviště, kulturní zařízení atd. Mentální mapa je subjektivně reflektovaný prostor uložený ve vědomí člověka. Je to nástroj spontánní orientace v prostoru, předpoklad pro rozhodování o umístění svých činností. Jsou uvedeny metody zkoumání mentálních map. Výsledky výzkumné sondy ukazují na roli reklamy v rámci žitého prostoru a mentálních map. Ve vztahu k reklamě a jejího místa v žitém prostoru je vysloven závěr, že reklama nepatří k identifikačním znakům mentální mapy a to ani v pozitivním, ani v negativním významu. Její přítomnost v žitém prostoru je většinou lidí registrována, je však přijímána jako jeho samozřejmá součást, bez většího významu pro prostorovou identifikaci.
Abstract (in English)
This paper deals with the issue of living space and mental maps in relation to advertising. Lived area means the place where a person moves most, like home, streets, means of transportation, workplaces, schools, sports faci- lities, cultural facilities, etc. The mental map is subjectively mirrored space saved in the consciousness of man. It is a tool of spontaneous orientation in space, the assumption for the decision-making about location of their activities. The methods of exploring mental maps are being mentioned. Research probe results indicate the role of advertising in the lived space and the mental map. In relation to advertising and its place in the lived space a conclusion is being stated that advertising does not belong to the identification characteristics of mental maps, neither in positive - nor in negative sense. Its presence in the lived space is registered by most people; anyway it is accepted as its self-evident integral part, without any significant impact on spatial identification.
PrintDisplayed: 23/4/2024 13:33