B 2018

Nástupnická strategie v českých rodinných podnicích

PETRŮ, Naděžda

Basic information

Original name

Nástupnická strategie v českých rodinných podnicích

Name in Czech

Nástupnická strategie v českých rodinných podnicích

Name (in English)

The succession strategy in Czech family businesses

Authors

PETRŮ, Naděžda (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 104 pp. SCIENCEpress, 2018

Publisher

Vysoká škola finanční a správní, a.s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000327

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-7408-162-0

Keywords (in Czech)

nástupnictví, rodinné podnikání, rodinná ústava, kulaté stoly, výzkum

Keywords in English

succession; family business; family constitution; round tables; research

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2019 09:50, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Hlavním přínosem rodinných podniků je jejich dlouhodobá perspektiva, specifické hodnoty utvářející jejich jedinečnost. Nenapodobitelná kultura se zakládá na hodnotách, jako například velké důvěře v podnik, vysoké kvalitě nabízených služeb aproduktů, pohodě apříjemné atmosféře. Proč? Jejich podnik má totiž tvář– tvář zakladatele, tvář rodinných příslušníků, která je garancí spolehlivosti, zájmu oto vytvořit, udržet apředat rodinné know-how. Dlouhodobou perspektivou rodinných podniků se rozumí to, že vytvářejí trvalá pouta se zainteresovanými subjekty – zaměstnanci, zákazníky, dodavateli i místními komunitami. Pro rodinné podniky je charakteristické přání majitelů předat je další generaci, péče o zaměstnance a odpovědnost za ně. I tento aspekt v podnicích, v nichž se vztahy zakládají na důvěře a částečně i na emocích, posiluje jejich společenskou odpovědnost. Cílem této publikace je na základě kompilace teoretických východisek odborných textů, ale především prostřednictvím kvalitativního výzkumu, na příkladech dobré praxe, příbězích českých rodinných podniků, na základě diskusí u kulatých stolů, zobecnit stávající stav rodinného podnikání v České republice, nastínit postup řízení nástupnické strategie.

In English

The main benefit of family businesses is their long-term perspective, specific values that shape their uniqueness. The unimaginable culture is based on values such as great business confidence, high quality of services and products, a cool and atmospheric atmosphere. Why? Their enterprise has the face of the founder, the face of family members, which is a guarantee of reliability, interest in creating, maintaining and transferring family know-how. The long-term perspective of family businesses means that they create lasting bonds with stakeholders - employees, customers, suppliers and local communities. For family businesses it is characteristic of the owners' wishes to pass them on to the next generation, the care of the employees and the responsibility for them. Even this aspect in businesses where trust and, in part, emotions are based on trust, strengthens their social responsibility. The aim of this publication is to compile the theoretical bases of expert texts, but above all through qualitative research, examples of good practice, stories of Czech family businesses, generalizing the current state of family business in the Czech Republic, outlining the success of the succession strategy.

Files attached