MENTLÍK, Roman and Mojmír HELÍSEK. Euro and Corporate Management in the Czech Republic. European Research Studies Journal. Piareus: International Strategic Management Association, vol. 21, No 2, p. 441-452. ISSN 1108-2976. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Euro and Corporate Management in the Czech Republic
Name in Czech Euro a podnikový management v České republice
Authors MENTLÍK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Mojmír HELÍSEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition European Research Studies Journal, Piareus, International Strategic Management Association, 2018, 1108-2976.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Greece
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/18:#0000361
Organization unit University of Finance and Administration
Keywords (in Czech) podnikový management, rozšíření eurozóny, stabilita měnového kurzu, zahraniční obchod
Keywords in English corporate management; euro area enlargement; exchange rate stability; foreign trade
Tags AR 2017-2018, RIV_2019, SCOPUS, unor_2019_o, xJ3
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 17/4/2019 09:23.
Abstract
The paper aims to evaluate the attitude of corporate management (not the public opinion) regarding the introduction of the euro in the Czech Republic and to identify the main factors which influence this attitude. We also work on the hypothesis that the attitude to the euro depends on the stability of the CZK/EUR exchange rate and on developments in the Czech foreign trade with the euro area. We collected companies’ opinions on the introduction of the euro from corporate management opinion polls in 2011–2017. The data analysis has concluded that increased fluctuations of the CZK/EUR exchange rate (towards appreciation as well as depreciation) are accompanied with increased interest in the introduction of the euro. It is also the growing volume and share of trading with the euro area which is directly proportional to the growth in companies’ interest in the introduction of the euro.
Abstract (in Czech)
Cílem článku je vyhodnotit postoj podnikového managementu (nikoliv veřejného mínění obyvatelstva) k zavedení eura v České republice a najít hlavní okolnosti, které tento postoj ovlivňují. Vycházíme z hypotézy, že postoj k euru závisí na stabilitě měnového kurzu CZK/EUR a na vývoji českého zahraničního obchodu s eurozónou. Názory podniků na zavedení eura jsme převzali z průzkumů názorů manažerů podniků v období 2011-2017. Analýza dat došla k závěru, že vyšší výkyvy měnového kurzu CZK/EUR (ve směru apreciace i depreciace) jsou doprovázeny vyšším zájmem o zavedení eura. Také rostoucí objem i podíl obchodu s eurozónou je přímo úměrný rostoucímu zájmu podniků zavést euro.
PrintDisplayed: 20/4/2024 02:12