D 2006

Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace

HELÍSEK, Mojmír

Základní údaje

Originální název

Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace

Název česky

Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace

Název anglicky

Quantitative development of higher education in the conditions of globalization

Autoři

HELÍSEK, Mojmír

Vydání

Praha, Znalostní ekonomika. Sborník z 2. ročníku mezinárodní konference 23. 5. 2006, od s. 91-94, 4 s. 2006

Nakladatel

Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

ISBN

80-86754-63-4

Klíčová slova česky

Reforma vysokého školství, Education at a Glance, soukromé vysoké školy.

Klíčová slova anglicky

Reform of higher education, Education at a Glance, private universities.

Návaznosti

GA402/06/1357, projekt VaV.
Změněno: 7. 6. 2020 22:30, prof. Ing. Mojmír Helísek, CSc.

Anotace

V originále

Součástí reformy vzdělávací soustavy je dosáhnout vysokého podílu vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva na celkovém počtu obyvatel. To je považováno za podmínku ekonomického rozvoje. Ve srovnání s průměrem OECD v tomto směru Česká republika zaostává. Jsou zde však významná rizika. Extenze vzdělávání půjde na úkor jeho kvality. Kvalifikační požadavky se pak pouze „přejmenují“ ze středoškolských na vysokoškolské. Bude zaostávat odborný výcvik. Přínosem tohoto kvantitativního růstu je však všeobecná sociální a intelektuální kultivace studujícího člověka resp. celé společnosti (vzdělání působí přes mezilidské vztahy jako pozitivní externalita).

Anglicky

Part of the reform of the education system is to achieve a high share of the university-educated population in the total population. This is considered a condition for economic development. Compared to the OECD average, the Czech Republic is lagging behind in this respect. However, there are significant risks. The extension of education will be at the expense of its quality. Qualification requirements are then only "renamed" from high school to university. Professional training will lag behind. However, the benefit of this quantitative growth is the general social and intellectual cultivation of the student and whole society (education acts as a positive externality through interpersonal relationships).