2006
Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
HELÍSEK, MojmírZákladní údaje
Originální název
Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
Název česky
Kvantitativní rozvoj vysokoškolského vzdělávání v podmínkách globalizace
Název anglicky
Quantitative development of higher education in the conditions of globalization
Autoři
HELÍSEK, Mojmír
Vydání
Praha, Znalostní ekonomika. Sborník z 2. ročníku mezinárodní konference 23. 5. 2006, od s. 91-94, 4 s. 2006
Nakladatel
Vysoká škola finanční a správní, o.p.s.
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
ISBN
80-86754-63-4
Klíčová slova česky
Reforma vysokého školství, Education at a Glance, soukromé vysoké školy.
Klíčová slova anglicky
Reform of higher education, Education at a Glance, private universities.
Návaznosti
GA402/06/1357, projekt VaV.
Změněno: 7. 6. 2020 22:30, prof. Ing. Mojmír Helísek, CSc.
V originále
Součástí reformy vzdělávací soustavy je dosáhnout vysokého podílu vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva na celkovém počtu obyvatel. To je považováno za podmínku ekonomického rozvoje. Ve srovnání s průměrem OECD v tomto směru Česká republika zaostává. Jsou zde však významná rizika. Extenze vzdělávání půjde na úkor jeho kvality. Kvalifikační požadavky se pak pouze „přejmenují“ ze středoškolských na vysokoškolské. Bude zaostávat odborný výcvik. Přínosem tohoto kvantitativního růstu je však všeobecná sociální a intelektuální kultivace studujícího člověka resp. celé společnosti (vzdělání působí přes mezilidské vztahy jako pozitivní externalita).
Anglicky
Part of the reform of the education system is to achieve a high share of the university-educated population in the total population. This is considered a condition for economic development. Compared to the OECD average, the Czech Republic is lagging behind in this respect. However, there are significant risks. The extension of education will be at the expense of its quality. Qualification requirements are then only "renamed" from high school to university. Professional training will lag behind. However, the benefit of this quantitative growth is the general social and intellectual cultivation of the student and whole society (education acts as a positive externality through interpersonal relationships).