LUKÁČ, Michal, Václav KUPEC, Přemysl PÍSAŘ and Peter ŠTARCHOŇ. The Interaction Between the Marketing Communications Audit and Visitors in Museum Facilities. Communication Today. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie, Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, vol. 12, No 1, p. 80-95. ISSN 1338-130X. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Interaction Between the Marketing Communications Audit and Visitors in Museum Facilities
Name in Czech Interakce auditu marketingové komunikace a návštěvníků muzeí
Authors LUKÁČ, Michal (703 Slovakia, guarantor), Václav KUPEC (203 Czech Republic, belonging to the institution), Přemysl PÍSAŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Peter ŠTARCHOŇ (703 Slovakia).
Edition Communication Today, Trnava, Fakulta masmediálnej komunikácie, Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2021, 1338-130X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Celý text článku
RIV identification code RIV/04274644:_____/21:#0000745
Organization unit University of Finance and Administration
UT WoS 000654696200007
Keywords (in Czech) audit; komunikace, management, marketing, muzeum
Keywords in English audit; communication; management; marketing; museum
Tags AR 2020-2021, odmeny_2021, podíly, RIV_2022, xJ3
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 28/3/2022 13:16.
Abstract
Museum facilities are part of an economic environment that is continually developing and subject to hypercompetitive conflicts. Museums must therefore apply adequate modern marketing tools, including marketing communications, which not only have informative and promotional functions, but at the same time enable the management of museum profitability and numbers of visitors to museums. Marketing communications for these institutions therefore represent a critical aspect of museum management. The purpose of this research study is to evaluate the levels of marketing communications to museum visitors for the purpose of acquiring feedback for museum management. At the same time, it is also possible to apply modern auditing techniques to governance and marketing communications management. This is a task undertaken by this research inquiry through experimental CASI interviews on a sample of 2,020 museum visitors over a period of four consecutive years and subsequent analyses using R statistical software. The recorded data shows a strong correlation between marketing communications and museum attendance. Based on this data, it has been possible to interactively formulate audit recommendations and a model for a marketing communications optimisation audit approach that can enable museum management to manage their marketing communications innovatively. At the same time, the results have also expanded interdisciplinary knowledge of marketing and management.
Abstract (in Czech)
Muzejní objekty jsou součástí ekonomického prostředí, které se kontinuálně vyvíjí a dochází zde k hyperkonkurenčním střetům. Proto musí muzea aplikovat adekvátní nástroje moderního marketingu. Mezi tyto nástroje je možné zařadit marketingovou komunikaci, která má nejenom informační a marketingovou funkci, ale která zároveň umožňuje řídit profitabilitu a návštěvnost muzejních objektů. Marketingová komunikace těchto objektů je tedy významným prvkem managementu muzeí. Cílem předkládaného výzkumu je proto hodnocení úrovně marketingové komunikace návštěvníky muzeí, za účelem získání zpětné vazby pro management muzeí. V governance a managementu marketingové komunikace lze přitom metodicky aplikovat přístupy moderního auditu, což bylo provedeno také v tomto výzkumu. Experimentálně zde došlo ke CASI dotazování na vzorku 2020 návštěvníků muzeí, v období čtyř souvisejících let, a následným analýzám statistickým softwarem R. Zaznamenaná data závěrem prokázala silnou korelaci mezi marketingovou komunikací a návštěvností muzeí. Na základě těchto dat bylo možné interaktivně stanovit auditní doporučení a model Audit marketing communication optimization approach, což umožňuje managementu muzeí řídit marketingovou komunikaci inovativně. Výsledky zároveň rozšiřují mezioborové poznání marketingu a managementu.
PrintDisplayed: 28/3/2024 10:06