PETRŮ, Naděžda. Rodinné podnikání. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rodinné podnikání
Název česky Rodinné podnikání
Název anglicky Family Business
Autoři PETRŮ, Naděžda.
Vydání 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Habilitační práce
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky alokace kapitálu, generace, internacionalizace, legislativa, marketing, rodinný podnik, rodinné podnikání, řízení značky, socioemocionální bohatství, strategie, vlastní a cizí kapitál, zahraniční trhy.
Klíčová slova anglicky capital allocation, generation, internationalization, legislation, marketing, family business, family business, brand management, socio-emotional wealth, strategy, equity and foreign capital, foreign markets
Štítky AR 2020-2021
Příznaky Recenzováno
Návaznosti TL02000434, projekt VaV.
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Denišová, DiS., učo 12202. Změněno: 28. 5. 2021 09:01.
Anotace
V habilitační práci je řešena v České republice velmi aktuální problematika specifik managementu rodinného podnikání. Jeho novodobou historii lze spojit se společenským vývojem po roce 1989, kdy v ČR začaly vznikat první rodinné podniky. Tato forma podnikání spojila tři systematicky odlišné světy – svět emocí se světem racionality a se světem financí. Jejich nosným specifikem je interakce rodiny a podnikání, interakce mezi racionálním a na výkon zaměřeným světem businessu a emocionálními rodinnými vazbami a vztahy. Autorka si klade za hlavní cíl shrnout poznatky reality rodinného podnikání v ČR, především v oblastech, kterým dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Těmi je řízení marketingu a řízení značky, vliv generací na aktivity spojené se vstupem RP na zahraniční trhy, výskyt konkrétních faktorů socioemocionálního bohatství, přístup generací k preferenci užití cizího a vlastního kapitálu. Byly stanoveny i vedlejší cíle. Naplnění cílů, zodpovězení výzkumných otázek a ne/podpoření hypotéz je založeno na uplatnění řady metod vědecké práce. Ke každému tématu jsou prostřednictvím systematického literárního přehledu prezentovány relevantní teoretické koncepty. Pro zpracování habilitační práce jsou využity empirické vědecké metody, obecné teoretické metody, specifické matematické a statistické metody a jejich kombinace. Na základě provedených výzkumů bylo zjištěno, že marketingové aktivity RP jsou zaměřeny především na nástroj řízení vztahů se zákazníky a na poskytování hodnoty, cca třetina RP apeluje na svoji rodinnost prostřednictvím první strany webové prezentace, ale více jak polovina v pododkazu O nás prezentuje historii, tradici apod. Potvrzuje se dlouhodobý trend, že malé a střední exportně orientované RP řízené první generací jsou závislé na trhu Slovenska a Německa, pokud je v managementu RP zastoupena druhá generace, dochází k diverzifikaci zahraničních teritorií i mimo trhy EU. Výzkum v oblasti socioemocionálního bohatství je jednou z nejvlivnějších oblastí výzkumu, ze kterých vyplynula specifika RP. Byl vyhodnocen výskyt konkrétních faktorů a jejich pořadí (např. v roce 2019 majitelé RP upřednostnili sociální faktory před afektivními, kognitivními, motivačními a behaviorálními). Dále bylo možno konstatovat, že existuje souvislost mezi počtem generací v managementu a preferencí užití cizího a vlastního kapitálu a že existuje závislost mezi počtem generací v managementu a konkrétní formou alokace cizího nebo vlastního kapitálu. Kromě výše uvedených zjištění byly popsány, identifikovány a vyhodnoceny souvislosti výzkumných tematických okruhů, naznačeny jejich závislosti – i v tom spočívá její jedinečnost a novost. Byly navrženy další směry zkoumání RP v ČR.
Anotace anglicky
The habilitation thesis addresses the highly topical issue of the features of family business management in the Czech Republic. Its contemporary history can be linked to social development since 1989, when the first family businesses began to emerge in the Czech Republic. This form of business joined three systemically different worlds – the world of emotions with the world of rationality and the world of finance. Its most distinctive feature is the interaction of family and business, the interaction between the rational and performance-oriented world of business and emotional families ties and relationships. The author has set the goal of summarizing findings on the reality of family business in the Czech Republic, primarily in areas that have not been the subject of sufficient attention thus far. These include marketing management and brand management, the influence of generations on activities associated with entry of a family business to foreign markets, the emergence of specific factors of socioemotional wealth, the approach of different generations to a preference for the use of equity or debt. Other secondary goals have been set as well. The achievement of goals, the answering of research questions, and the support or rejection of hypotheses is based on application of a range of research methods. Relevant theoretical concepts are presented for each topic via a systematic literature review. Empirical research methods, general theoretical methods, specific mathematical and statistical methods, and combinations thereof are used for preparing the habilitation thesis. Based on the research conducted, it has been determined that the marketing activities of family businesses are focused primarily on serving as a tool for managing relationships with customers and providing value, approx. a third of family businesses appeal to their familial character using the first page of their web presence, but over half present their history, traditions, etc. under the menu item About Us. A long-term trend has been confirmed, that small and medium-sized export-oriented family businesses managed by their first generation are dependent on the markets of Slovakia and Germany; whereas the representation of the second generation in the management of the family business leads to diversification of international territories, even outside the markets of the EU. Research in the area of socioemotional wealth is one of the most influential areas of research that has yielded features of family businesses. The presence of specific factors and their ordering was evaluated (e.g. in 2019 owners of family businesses prioritized social factors before affective, cognitive, motivational, and behavioral). It can also be stated that the number of generations in management is associated with their preference for the use of equity or debt, and that there is a dependence between the number of generations in management and the specific form of allocation of debt or equity. Apart from the above findings, associations with topical research areas were described, identified, and evaluated, and o
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 00:03