MALOVANÁ, Simona, Jan FRAIT and Martin HODULA. What Does Really Drive Consumer Confidence?. Online. Social Indicators Research. Netherlands: Springer, 2021, vol. 2021, No 155, p. 885-913. ISSN 0303-8300. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/s11205-021-02626-6. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name What Does Really Drive Consumer Confidence?
Name in Czech Co skutečně ovlivňuje spotřebitelskou důvěru?
Authors MALOVANÁ, Simona (203 Czech Republic, guarantor), Jan FRAIT (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin HODULA (203 Czech Republic)
Edition Social Indicators Research, Netherlands, Springer, 2021, 0303-8300.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50206 Finance
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/04274644:_____/21:#0000763
Organization unit University of Finance and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s11205-021-02626-6
UT WoS 000617851400002
Keywords (in Czech) Složený index; Faktorová analýza; důvěra domácností; Růst úvěru
Keywords in English Composite index; Factor analysis; Households’ confidence; Loan growth
Tags AR 2020-2021, odmeny_2021, RIV_2022, xJ1
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 1/3/2022 08:15.
Abstract
We construct a novel index of households’ macroeconomic environment (HOME) based on the data from 22 high-income European countries between 2002 Q1 and 2018 Q4. The resulting index is in line with the broad features of the countries’ business and financial cycles and captures well households’ perception of their underlying economic situation. We discuss joint properties of the HOME index and the widely employed survey-based consumer confidence indicator. We show that households’ expectations are tightly linked to current macroeconomic conditions. This finding echoes the literature linking consumer attitudes and actual economic developments. The HOME index also reflects the importance of asset prices and lending conditions for households’ behavior. In a single-country case study, we provide empirical evidence that links the proposed index to new credit extended to households. The evidence suggests that households need a longer period of good macroeconomic conditions to decide to take on a mortgage than they do in the case of a consumer loan.
Abstract (in Czech)
Konstruujeme nový index makroekonomického prostředí domácností (HOME) založený na datech z 22 evropských zemí s vysokými příjmy v období od 1. čtvrtletí 2002 do 4. čtvrtletí 2018. Výsledný index je v souladu s obecnými rysy obchodních a finančních cyklů zemí a dobře zachycuje vnímání domácností jejich základní ekonomické situace. Diskutujeme společné vlastnosti indexu HOME a široce používaného indikátoru spotřebitelské důvěry založeného na průzkumech. Ukazujeme, že očekávání domácností jsou úzce spojena se současnými makroekonomickými podmínkami. Toto zjištění se odráží v literatuře spojující postoje spotřebitelů a skutečný ekonomický vývoj. Index HOME také odráží důležitost cen aktiv a úvěrových podmínek pro chování domácností. V případové studii jedné země poskytujeme empirické důkazy, které spojují navrhovaný index s novými úvěry poskytnutými domácnostem. Z důkazů vyplývá, že domácnosti potřebují k rozhodnutí vzít si hypotéku delší období dobrých makroekonomických podmínek než v případě spotřebitelského úvěru.
PrintDisplayed: 24/4/2024 05:33