2017
Vyjednávací dovednosti pro pokročilé
EISEL, JurajZákladní údaje
Originální název
Vyjednávací dovednosti pro pokročilé
Název česky
Vyjednávací dovednosti pro pokročilé
Název anglicky
Negotiation skills for advanced
Autoři
Vydání
Vyjednávací dovednosti pro pokročilé, 2017
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
Klíčová slova česky
Typ vyjednávače, proces vyjednávání, techniky vyjednávání, námitky, argumenty, komunikace
Klíčová slova anglicky
Negotiator type, negotiation process, negotiation techniques, objections, arguments, communication
Změněno: 4. 11. 2021 20:13, Ing. Juraj Eisel, Ph.D.
V originále
INFORMACE, jsou a budou vždy tím nejžádanějším zbožím. Hlavním problémem vyjednávání je v mnoha případech neschopnost vyjednavačů rozlišit co jsou skutečné zájmy protistrany a co jsou pouze její neobratné postoje, kterými je před námi prezentuje. V případě, že mají obě strany vyjednávacího stolu upřímný zájem se domluvit za oboustranně výhodných podmínek, většinou se snaží vyjasnit si své zájmy otevřeně a dělají vše proto, aby druhou stranu nezmátli svými postoji, kterými své zájmy prezentují. Lidé mají ke svému jednání zpravidla dvě pohnutky. Jednu ušlechtilou, kterou prezentují navenek a druhou skutečnou, veskrze lidskou, kvůli kterému to doopravdy dělají. Zkušený vyjednavač nabízí „oboustranně výhodnou dohodu“ natolik tvůrčím způsobem, že většina výhod zůstane na jeho straně. Může odhalit karty na počátku jednání, v jeho průběhu nebo na konci. Případně je také nemusí odhalit vůbec. Může zamlčet některé skutečnosti, může se ohánět pověřeními nebo může být i zcela upřímný (např. technika MAPOS, BATNA, SPIN, atd.). Aby neprozradil své minimální požadavky může předkládat stále nové tvůrčí návrhy. Může naopak také mlčet, aby zakryl svou vůli ke kompromisnímu výsledku vyjednávání.
Anglicky
INFORMATION is and will always be the most sought after commodity. The main problem in negotiations is, in many cases, the inability of negotiators to distinguish between the real interests of the other party and what are only its clumsy attitudes by which it presents them to us. If both parties to the negotiating table have a sincere interest in negotiating on mutually advantageous terms, they usually try to clarify their interests openly and do everything they can to avoid confusing the other party with their attitudes by which they present their interests. People usually have two motives for their actions. One noble one, which they present on the outside, and the other real one, entirely human, for which they really do it. An experienced negotiator offers a "mutually beneficial agreement" in such a creative way that most of the benefits remain on his side. He can reveal cards at the beginning, during or at the end of a meeting. Alternatively, they may not detect them at all. It can conceal certain facts, it can flaunt credentials or it can even be completely honest (eg MAPOS technique, BATNA, SPIN, etc.). In order not to reveal his minimum requirements, he can constantly submit new creative proposals. On the contrary, it may also remain silent in order to disguise its will to compromise the outcome of the negotiations.