B_DM Direkt marketing

Vysoká škola finanční a správní
léto 2009
Rozsah
1/1. 6hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Petr Váňa (cvičící)
Garance
PaedDr. Emil Hanousek, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_DM/cMKL: každou sudou středu 10:30–11:14 K205, každou sudou středu 11:15–12:00 K205, E. Hanousek
B_DM/cMMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M26, každé liché úterý 13:00–13:45 M26, V. Kunz
B_DM/cM1PH: každý lichý čtvrtek 14:00–14:44 E126, každý lichý čtvrtek 14:45–15:30 E126, E. Hanousek
B_DM/cM2PH: každý lichý čtvrtek 8:45–9:29 E124, každý lichý čtvrtek 9:30–10:15 E124, E. Hanousek
B_DM/cM3PH: každý sudý čtvrtek 12:15–12:59 E125, každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 E125, E. Hanousek
B_DM/cM4PH: každý sudý čtvrtek 8:45–9:29 E124, každý sudý čtvrtek 9:30–10:15 E124, E. Hanousek
B_DM/pMKL: každou sudou středu 8:45–9:29 K205, každou sudou středu 9:30–10:15 K205, E. Hanousek
B_DM/pMMO: každé liché úterý 10:30–11:14 M26, každé liché úterý 11:15–12:00 M26, V. Kunz
B_DM/pMPH: každou lichou středu 10:30–11:14 E306, každou lichou středu 11:15–12:00 E306, E. Hanousek
B_DM/sM1aPH: St 25. 2. 17:30–19:00 E129, St 11. 3. 14:00–15:30 E129, 15:45–17:15 E129, P. Váňa
B_DM/sM1bPH: St 18. 2. 19:15–20:45 E126, St 25. 2. 19:15–20:45 E126, St 11. 3. 17:30–19:00 E126, P. Váňa
B_DM/uMKL: Út 24. 3. 15:45–17:15 K211, Út 31. 3. 14:00–15:30 K206, 15:45–17:15 K206, E. Hanousek
B_DM/vMMO: Pá 20. 2. 15:30–17:00 M14, Pá 20. 3. 15:30–17:00 M14, Pá 17. 4. 13:45–15:15 M14, V. Kunz
B_DM/vM2PH: Pá 13. 2. 12:00–13:30 E223, So 28. 2. 9:45–11:15 E223, Pá 13. 3. 13:45–15:15 E223, P. Váňa
B_DM/vM3PH: Pá 13. 2. 15:30–17:00 E224, So 28. 2. 11:30–13:00 E224, Pá 13. 3. 12:00–13:30 E224, P. Váňa
Předpoklady
Základní znalost jednotlivých nástrojů marketingové komunikace a její umístění do marketingového mixu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je seznámit studenty se základy direkt marketingu a jeho úlohou v marketingové komunikaci. Představit direkt marketing jako interaktivní komunikační systém využívající komunikační nástroje, které umožňují docilovat vyšší efektivitu použitých nástrojů včetně okamžité a měřitelné reakce zákazníka. Pochopit důležitost marketingových databází jako základ informací o zákaznících. Zdůraznění nepřehlédnutelné výhody přímého marketingu – investování prostředků pouze do vybrané, cílové skupiny zákazníků. Získat přehled o médiích, nástrojích a technikách přímého marketingu. Východiskem poznání je naučit studenty plánovat reklamní kampaně přímého marketingu, kontrolovat jejich průběh spolu s vyhodnocením efektivity použitých nástrojů.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Přímý marketing jako komunikační technika. Definice přímého marketingu. Podíl přímého marketingu na celkových komunikačních aktivitách. Rozdíl mezi masovými a přímými médii. Výhody přímého marketingu – jeho měřitelnost a statistický přístup, koncentrace, personalizace a okamžitost. 2. Cíle přímého marketingu a cílové skupiny. Přímý prodej. Podpora prodeje a distribuce. Loajalita a udržení zákazníků. Žebříček loajality. Cílové trhy a potencionální zákazníci. Marketingové memorandum. 3. Média a nástroje přímého marketingu. Adresné a neadresné typy médií. Direct mail. Telemarketing. Katalogový prodej. Nákupy prostřednictvím PC. Televizní, rozhlasový či tiskový marketing s přímou odezvou. Nová interakční media apod. 4. CRM jako partner přímého marketingu. Základní prvky struktury CRM – procesy, technologie, databáze. Přechod od transakčního marketingu k marketingu relačnímu. CRM a podniková identita. 5. Marketing vztahů – marketing zaměřený na stávající zákazníky. „Front-end propagace a „Back-end“ propagace. Platnost nabídky. Omezené dodávky. Odložené zvýšení cen. Zvláštní nabídky. Dodatečný prodej. Inkasní dopisy. Dva kroky konverze v propagaci . Reaktivace. Referenční propagace. Křížový prodej apod. 6. Databázový marketing. Co je databázový marketing. Vytvoření vlastní databáze a její rozšiřování. Typy databázového marketingu. Stadia užití marketingové databáze. 7. Marketing 21. století. E-commerce. Digitalizace a konektivita. Spojovací sítě – intranet, extranet, internet. On-line zákazníci. Využívání on-line marketingu. Výhody a nevýhody on-line marketingu. 8. Vyhodnoceni ziskovosti přímých médií. Sběr dat. Odhadování zisků. Přímé a nepřímé náklady. Ziskovost kontaktování jedince a ziskovost celé kampaně. 9. Marketingový plán. Strategické plánování. Strategie produktu. Strategie nabídky. Mediální strategie. Distribuční strategie. Kreativní strategie. Základní prvky plánování. Marketingové prostředí. 10. Společenské a etické problémy využívání přímého marketingu. Podrážděnost. Nepoctivost. Podvod. Vpád do soukromí. 11. Globální direkt marketing. Celosvětový potenciál. Dosah internetu. Expanze trhů. 12. Asociace direkt marketingu v ČR. Vznik a vývoj ADMAZ. 13. Praktická cvičení ve formě workshopů. Příprava direkt marketingové kampaně. Tipy z praxe. Výměna zkušeností. 14. Zákony a přímý marketing.
Literatura
  • Frey, P.: Marketingová komunikace. Praha: Management Press, 2005.
  • Wunderman, L.: Direkt marketing. Praha: Grada, 2004.
  • Nash, E.: Direkt marketing. Praha: Computer Press, 2003.
  • Váňa, P.: Direct marketing v teorii a praxi (I., II., III.). Praha: Váňa-Omega, 2. upr. vyd., 2006 (1. vyd. Management Press, 1994).
  • Foret, M.: Marketingová komunikace. Brno: Computer Press, 2003.
  • Tellis, G. J.: Reklama a podpora prodeje. Praha: Grada, 2000.
  • Kotler, P.: Marketing management. Praha: Grada, 2001.
  • Pelsmacker, De P.,Geuens, M., Bergh Van den J.: Marketingová komunikace.Praha:Grada, 2003.
Metody hodnocení
Vyučující metody: přednášky a cvičení Metody hodnocení: zápočet - Každý student vypracuje a odevzdá seminární práci Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné obhájení seminární práce, účast a aktivita na cvičeních a rovněž 60% úspěšnost písemného testu základních znalostí přímého marketingu.
Informace učitele
Literatura: Doporučená literatura: Foret, M.: Marketingová komunikace. Brno: Computer Press, 2003. Tellis, G. J.: Reklama a podpora prodeje. Praha: Grada, 2000. Kotler, P.: Marketing management. Praha: Grada, 2001. Pelsmacker, De P.,Geuens, M., Bergh Van den J.: Marketingová komunikace.Praha:Grada, 2003. Časopisy: Marketing & media, týdeník, vydává vydavatelství Economia a.s. Trend marketing , měsíčník, vydavatelství Economia a.s. (oba časopisy jsou k dispozici v knihovně VŠFS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.