B_VyM Publishing House Management

University of Finance and Administration
summer 2012
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Adolf Vodrážka (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_VyM/pMKL: each even Wednesday 12:15–12:59 K312, each even Wednesday 13:00–13:45 K312, each even Wednesday 14:00–14:44 K312, each even Wednesday 14:45–15:30 K312, A. Vodrážka
B_VyM/pMMO: Mon 10:30–11:14 M27, Mon 11:15–12:00 M27, A. Vodrážka
B_VyM/pMPH: Wed 10:30–11:14 E007KC, Wed 11:15–12:00 E007KC, M. Kašík
B_VyM/sMKL: Wed 8. 2. 15:45–17:15 K212, Wed 22. 2. 15:45–17:15 K212, Wed 7. 3. 15:45–17:15 K212, A. Vodrážka
B_VyM/sM1aPH: Wed 14. 3. 14:00–15:30 E225, Wed 28. 3. 17:30–19:00 E225, Wed 11. 4. 17:30–19:00 E225, M. Kašík
B_VyM/sM1bPH: Wed 28. 3. 14:00–15:30 E227, Wed 4. 4. 17:30–19:00 E227, Wed 11. 4. 14:00–15:30 E227, M. Kašík
B_VyM/vMMO: Sat 25. 2. 14:00–15:30 M22, Sat 10. 3. 11:30–13:00 M22, 14:00–15:30 M22, A. Vodrážka
B_VyM/vM2PH: Fri 13. 4. 12:00–13:30 E128, 13:45–15:15 E128, Fri 27. 4. 12:00–13:30 E128, M. Kašík
B_VyM/vM3PH: Fri 10. 2. 13:45–15:15 E129, 15:30–17:00 E129, Fri 24. 2. 13:45–15:15 E129, A. Vodrážka
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady: Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Základním cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s fungováním největších vydavatelských a multimediálních domů v rámci české mediální krajiny, s chodem a organizací redakční práce specificky v tisku (tvorba deníků, týdeníků ad.), rozhlase a v televizi (za účasti významných moderátorů těchto mediatypů). Dále ukázat strukturu a fungování hlavních organizačních článků vydavatelů – redakcí (řízení a vedení vydavatelských domů, inzertní oddělení, distribuce a obchod, vydavatelský marketing, práce s redakcí a přispěvovateli atd.) včetně právního řešení otázek mezi stěžovatelem a vydavatelem. Úvodem bude vysvětlena transformace médií po listopadu 89. Změny deníků (zániky předlistopadových, vznik a zánik polistopadových, současné, postupné změny názvů a vlastníků. Regionální síť Vltava–Labe-Press. Soukromí vydavatelé. Etapy vývoje mediálního trhu:1 etapa: privatizace do roku 1995. 2. etapa: stabilizace trhu (fúze) 1995 – 2000. 3. etapa: komparativnost s EU. 4.etapa: Integrace tisku s internetem (novinové servery). (Vznik vydavatelských domů, postupující koncentrace kapitálu, zahraniční vydavatelé, licenční projekty). Práce a organizace dalších specializovaných redakčních útvarů: marketingu, práce s daty, licenční projekty, tvorba redakčních konceptů, jako jsou podnikové časopisy, bulletiny a podobné tiskové produkty v rámci zapojení posluchačů do praxe.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Mediatypy a typologie médií-I. PŘEDNÁŠKA 2: Mediatypy a typologie médií-II. PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj a charakter mediálního trhu od roku 1990. PŘEDNÁŠKA 4: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí. PŘEDNÁŠKA 5: Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů. PŘEDNÁŠKA 6: Typy a typologie inzertních formátů. Zadání semestrální práce. PŘEDNÁŠKA 7: Organizace a činnosti inzertního úseku. PŘEDNÁŠKA 8: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku. PŘEDNÁŠKA 9: Tvorba rozpočtu obchodního úseku, základní položky rozpočtu. PŘEDNÁŠKA 10: Práce s mediálními daty, vydavatelský marketing, podpora prodeje. PŘEDNÁŠKA 11: Charakter obsahu současných médií, vývojové trendy, současné PR. PŘEDNÁŠKA 12: Hodnocení zápočtových prací, zápočty
Literature
    required literature
  • Marketing při utváření podnikové strategie - Kapitoly 8, 9. M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2009. ISBN: 978-80-7408-022-7
  • Mc. Kombs, M: Agenda setting: Praha? Portál, 2009, 250 stran, ISBN 978-80-7367-591-2
  • Osvaldová, B., Halada, J., a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha:Libri, 1999, 250 stran, ISBN 80-85983_76-1
  • Trampota, T.: Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. 192 stran, ISBN: 80-7367-096-8
    recommended literature
  • Thompson, J.,B.: Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran, ISBN: 80-246-0652-6
  • Kašík, M a kol.: Český odborný tisk. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 127 stran
  • Záznamy přednášek, zavěšování vybraných textů na IS
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: - klasické přednášky seminárního charakteru (praktické konotace), v převažující míře se zásadním přesahem do vydavatelské práce a vydavatelského managementu, na některá specializovaná témata bude přizván významný novinář z televize a rozhlasu -význam pro práci v agenturách a praktickém kontaktu s vydavateli/redakcemi/novináři - účast 80 % na těchto přednáškách.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: z (zápočet; 3 kredity). K jeho udělení je potřeba: - schválení kvality zadané seminární práce (v 5-6 týdnu výuky) . ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu, novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a)Obsahový koncept: popis cílové skupiny určení, základní zaměření - vymezení periodika – vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b)Návrh layoutu – název-popis hlavních sekcí časopisu, hlavní rubriky, předpřipravené - aktuální strany, příprava k tisku atp., c)Rámcový business plán – příjmová a výdajová stránka projektu, náklady na provoz redakce, adresáti, způsob a financování distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika. - Minimální povinná účast na semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2012/B_VyM