VSFS:B_VyM Vydavatelský management - Informace o předmětu
B_VyM Vydavatelský management
Vysoká škola finanční a správníléto 2012
- Rozsah
- 2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyM/pMKL: každou sudou středu 12:15–12:59 K312, každou sudou středu 13:00–13:45 K312, každou sudou středu 14:00–14:44 K312, každou sudou středu 14:45–15:30 K312, A. Vodrážka
B_VyM/pMMO: Po 10:30–11:14 M27, Po 11:15–12:00 M27, A. Vodrážka
B_VyM/pMPH: St 10:30–11:14 E007KC, St 11:15–12:00 E007KC, M. Kašík
B_VyM/sMKL: St 8. 2. 15:45–17:15 K212, St 22. 2. 15:45–17:15 K212, St 7. 3. 15:45–17:15 K212, A. Vodrážka
B_VyM/sM1aPH: St 14. 3. 14:00–15:30 E225, St 28. 3. 17:30–19:00 E225, St 11. 4. 17:30–19:00 E225, M. Kašík
B_VyM/sM1bPH: St 28. 3. 14:00–15:30 E227, St 4. 4. 17:30–19:00 E227, St 11. 4. 14:00–15:30 E227, M. Kašík
B_VyM/vMMO: So 25. 2. 14:00–15:30 M22, So 10. 3. 11:30–13:00 M22, 14:00–15:30 M22, A. Vodrážka
B_VyM/vM2PH: Pá 13. 4. 12:00–13:30 E128, 13:45–15:15 E128, Pá 27. 4. 12:00–13:30 E128, M. Kašík
B_VyM/vM3PH: Pá 10. 2. 13:45–15:15 E129, 15:30–17:00 E129, Pá 24. 2. 13:45–15:15 E129, A. Vodrážka - Předpoklady
- Předpoklady: Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Základním cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s fungováním největších vydavatelských a multimediálních domů v rámci české mediální krajiny, s chodem a organizací redakční práce specificky v tisku (tvorba deníků, týdeníků ad.), rozhlase a v televizi (za účasti významných moderátorů těchto mediatypů). Dále ukázat strukturu a fungování hlavních organizačních článků vydavatelů – redakcí (řízení a vedení vydavatelských domů, inzertní oddělení, distribuce a obchod, vydavatelský marketing, práce s redakcí a přispěvovateli atd.) včetně právního řešení otázek mezi stěžovatelem a vydavatelem. Úvodem bude vysvětlena transformace médií po listopadu 89. Změny deníků (zániky předlistopadových, vznik a zánik polistopadových, současné, postupné změny názvů a vlastníků. Regionální síť Vltava–Labe-Press. Soukromí vydavatelé. Etapy vývoje mediálního trhu:1 etapa: privatizace do roku 1995. 2. etapa: stabilizace trhu (fúze) 1995 – 2000. 3. etapa: komparativnost s EU. 4.etapa: Integrace tisku s internetem (novinové servery). (Vznik vydavatelských domů, postupující koncentrace kapitálu, zahraniční vydavatelé, licenční projekty). Práce a organizace dalších specializovaných redakčních útvarů: marketingu, práce s daty, licenční projekty, tvorba redakčních konceptů, jako jsou podnikové časopisy, bulletiny a podobné tiskové produkty v rámci zapojení posluchačů do praxe.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Mediatypy a typologie médií-I. PŘEDNÁŠKA 2: Mediatypy a typologie médií-II. PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj a charakter mediálního trhu od roku 1990. PŘEDNÁŠKA 4: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí. PŘEDNÁŠKA 5: Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů. PŘEDNÁŠKA 6: Typy a typologie inzertních formátů. Zadání semestrální práce. PŘEDNÁŠKA 7: Organizace a činnosti inzertního úseku. PŘEDNÁŠKA 8: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku. PŘEDNÁŠKA 9: Tvorba rozpočtu obchodního úseku, základní položky rozpočtu. PŘEDNÁŠKA 10: Práce s mediálními daty, vydavatelský marketing, podpora prodeje. PŘEDNÁŠKA 11: Charakter obsahu současných médií, vývojové trendy, současné PR. PŘEDNÁŠKA 12: Hodnocení zápočtových prací, zápočty
- Literatura
- povinná literatura
- Marketing při utváření podnikové strategie - Kapitoly 8, 9. M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2009. ISBN: 978-80-7408-022-7
- Mc. Kombs, M: Agenda setting: Praha? Portál, 2009, 250 stran, ISBN 978-80-7367-591-2
- Osvaldová, B., Halada, J., a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha:Libri, 1999, 250 stran, ISBN 80-85983_76-1
- Trampota, T.: Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. 192 stran, ISBN: 80-7367-096-8
- doporučená literatura
- Thompson, J.,B.: Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran, ISBN: 80-246-0652-6
- Kašík, M a kol.: Český odborný tisk. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 127 stran
- Záznamy přednášek, zavěšování vybraných textů na IS
- Výukové metody
- Forma výuky: - klasické přednášky seminárního charakteru (praktické konotace), v převažující míře se zásadním přesahem do vydavatelské práce a vydavatelského managementu, na některá specializovaná témata bude přizván významný novinář z televize a rozhlasu -význam pro práci v agenturách a praktickém kontaktu s vydavateli/redakcemi/novináři - účast 80 % na těchto přednáškách.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: z (zápočet; 3 kredity). K jeho udělení je potřeba: - schválení kvality zadané seminární práce (v 5-6 týdnu výuky) . ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu, novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a)Obsahový koncept: popis cílové skupiny určení, základní zaměření - vymezení periodika – vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b)Návrh layoutu – název-popis hlavních sekcí časopisu, hlavní rubriky, předpřipravené - aktuální strany, příprava k tisku atp., c)Rámcový business plán – příjmová a výdajová stránka projektu, náklady na provoz redakce, adresáti, způsob a financování distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika. - Minimální povinná účast na semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2012/B_VyM