B_PR_2 Public Relations 2

University of Finance and Administration
Summer 2017
Extent and Intensity
2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Petra Jílková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Jiří Šnajdar (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Vilém Kunz, Ph.D.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_PR_2/cMMO: each odd Monday 12:15–12:59 M17, each odd Monday 13:00–13:45 M17, V. Kunz
B_PR_2/cM1PH: each odd Tuesday 8:45–9:29 E004, each odd Tuesday 9:30–10:15 E004, except Tue 28. 3., except Tue 25. 4. ; and Tue 28. 3. 14:00–15:30 E230, Tue 18. 4. 8:45–10:15 E222, J. Šnajdar
B_PR_2/cM2PH: each odd Tuesday 10:30–11:14 E004, each odd Tuesday 11:15–12:00 E004, except Tue 14. 3., except Tue 28. 3., except Tue 25. 4. ; and Tue 21. 3. 8:45–10:15 E129, Tue 28. 3. 14:00–15:30 E230, Tue 18. 4. 12:15–13:45 E222, J. Šnajdar
B_PR_2/pMMO: Mon 10:30–11:14 M17, Mon 11:15–12:00 M17, V. Kunz
B_PR_2/pMPH: Wed 10:30–11:14 E306, Wed 11:15–12:00 E306, except Wed 12. 4. ; and Mon 3. 4. 15:45–17:15 E004, M. Kašík
B_PR_2/vMMO: Fri 24. 3. 15:45–17:15 M21, 17:30–19:00 M21, Fri 7. 4. 15:45–17:15 M21, 19:15–20:45 M21, Fri 21. 4. 17:30–19:00 M21, V. Kunz
B_PR_2/vMPH: Fri 31. 3. 15:45–17:15 E222, Fri 21. 4. 17:30–19:00 E222, 19:15–20:45 E222, Sat 29. 4. 9:45–11:15 E222, 11:30–13:00 E222, P. Jílková
Prerequisites
B_PR_1 Public Relations 1
The requirement for the completion of this course is completion of the course B_Mar.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Hlavním cílem předmětu bude seznámit studenty se specifiky v aplikaci public relations v různých oblastech a to jak komerčního tak i nekomerčního charakteru (podniky různých velikostních skupin, různá odvětví průmyslu, vzdělávání, sport, neziskové organizace, atd). Zvláštní důraz bude kladen na současné techniky PR, na media relations jaké základní prostředek uskutečňování PR aktivit, které se projevují zejména v politické oblasti a které souvisejí se zmíněnou agendou setting (ovlivňující všechna média jedním tématem) a spinováním (tzv. spin doctors, určující témata agendy). Posluchači budou seznámeni též se specifickou součástí PR - krizovou komunikací, jejími hlavními zásadami a strategiemi. Jde o velmi agresivní prvky ovlivňování veřejného mínění ve prospěch jedné skupiny. Nedílnou součástí předmětu budou praktická cvičení v multimediálním studiu VŠFS, kde se posluchači seznámí alespoň se základy tvorby psaných sdělení a audiovizuálních sdělení.
Syllabus
  • PŘEDNÁŠKA 1: Krizová komunikace prostřednictvím PR PŘEDNÁŠKA 2: Odlišnosti public relations od klasické reklamy PŘEDNÁŠKA 3: Plánování a realizace PR procesu PŘEDNÁŠKA 4: Evaluace PR - měření a vyhodnocování efektivity PR činností PŘEDNÁŠKA 5: Fungování PR agentur, spolupráce klienta s PR agenturami PŘEDNÁŠKA 6: Media relations - PR a vztahy s médii PŘEDNÁŠKA 7: Corporate publishing. Inzerce jako prostředek PR PŘEDNÁŠKA 8: Public relations v sepětí s eventy a podporou prodeje PŘEDNÁŠKA 9: Public affairs a government relations PŘEDNÁŠKA 10:Využití PR ve vybraných odvětvích a organizacích PŘEDNÁŠKA 11:Politické public relations. PR a politická praxe PŘEDNÁŠKA 12:Nové technologie a nová média v PR. Online public relations.
Literature
    required literature
  • Kašík, M., Kunz, V., Černá, J.: Public relations – komunikace organizací. Praha: VŠFS – Eupress, 2006. ISBN 80-86754-65-0
  • Hejlová, D. Public relations. Grada, Praha: 2015, ISBN 978 – 80-247-5022-4
  • KADERA, M., VLAČIHOVÁ, A. Lobbing. Praha: VŠFS – EUPRES, ISBN 80–358–0754 -9.
    recommended literature
  • KOPECKÝ, L. Public relations - Dějiny - teorie - praxe -. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4229-8
  • Svoboda, V.: Public relations moderně a účinně. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • KUNZ, V. KAŠPAROVÁ, K. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha : Grada Publishing, 2013., ISBN 978-80-247-4480-3.
  • L Etang, J.: Public relations: základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-596-7
  • Caywood, Clarke, L.: Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2003. ISBN-80-7226-886-4
  • Němec, P.: Integrovaná komunikace korporací. 1. vydání. Praha: VŠE, 2006. ISBN 80-245-1027-8
Teaching methods
The lesson is structured as a lecture/seminar in the full-time study program (a weekly allocation of 2 lectures + 1 seminar) and guided group consultations in the combined study programme (10). Obligatory lesson attendance: Obligatory seminar attendance in the full-time study program is the minimum of 75%; in guided group consultations in the combined study program it is 50%.Students who won’t meet participation requirements may be assigned additional educational tasks during the term (so that it would be possible to prove their educational results and acquired qualifications required to award the credit).
Students will be asked to follow (except required literature) current trends in the field of public relations, not only in professional press – Strategie, Marketing & Media, Marketing Magazíne, Trend Marketing, Marketing & Komunikace – but also on professional websites. These topical issues will be discussed and analysed.
Assessment methods
Oral or written examination in respect of the thematic block of the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: ISP
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Winter 2011, Winter 2012, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/summer2017/B_PR_2