B_SDK Sociální dovednosti a komunikace

Vysoká škola finanční a správní
zima 2008
Rozsah
1/1. 6hodin/semestr. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_SDK/vFpPH: Pá 14. 11. 13:45–15:15 E125, So 29. 11. 14:00–15:30 E125, Pá 12. 12. 13:45–15:15 E125, M. Kafka
Předpoklady
Předpoklady: Výuka navazuje na poznatky získané v psychologii a sociologii.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je naučit posluchače orientovat se v základních sociálních dovednostech a analyzovat některé procesy sociální interakce z pohledu obsahu a formy mezilidské komunikace jako součást kvalifikačních předpokladů pro zastávání pracovních pozic.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Sociální dovednosti: základní složky verbálního a nonverbálního projevu: řeč, role komunikátora, stereotypy, hodnoty, osvojení vzorů, sociální odpovědnost, cítění, schopnost empatie, poznávání, organizace, anticipace, řízení; speciální profesní znalosti a dovednosti, schopnost přesvědčování a získání důvěry, role manipulace, úloha sebeprezentace. Sociální komunikace a její specifika, obsah sociálních vztahů, sociální jevy a jejich struktura, přímá komunikace mezi subjekty, sdílené názory, postoje, komunikační prostředí, sociální symboly, hesla. Ideje, způsob života, návyky - historické vědomí, paměť skupin – kulturní kapitál. Komunikace jako zdroj rozporů a konfliktů, řešení konfliktů jako sociální dovednost, vyjednávací schéma, manipulativní techniky, jak se vyhnout konfliktu, jak vyvolat, jak jednat v konfliktu.
Metody hodnocení
Vyučující metody: Metody hodnocení: Zpracování seminární práce v rozsahu 5 str., prokazující schopnost aplikovat teoretické poznatky a zkušenosti v pracovní komunikaci.Závěrečný písemný test znalostí o dovednostech každodenní komunikace, předpokládaná 70% úspěšnost
Navazující předměty
Informace učitele
Literatura: Povinná: Joseph A.DeVito: Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. Bedrnová, E, Nový, I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2004. Gidenns, A.: Sociologie, kap. 4 (Interakce v běžném životě). Praha: Argo, 1998. Jandourek, J.: Úvod do sociologie., kap.3. Praha: Portál, 2004. Doporučená: Provazník,V. akol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2002. Lambert, T. E.: Jak účinně ovlivňovat druhé. Praha: Management Press, 2001. Nollke,K.:Umění prezentace. Praha: Grada, 2004. Raket, M.: Typologie osobnosti pro manažery. Praha: Management Press, 1996. Miklík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2001. Štěpaník, J.: Umění jednat s lidmi. Praha: Grada, 2003.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.