B_VyMe Media development

University of Finance and Administration
Winter 2008
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (seminar tutor)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Emil Hanousek, CSc.
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_VyMe/pMKL: Thu 12:15–12:59 K212, Thu 13:00–13:45 K212, E. Hanousek
B_VyMe/pMMO: Thu 8:45–9:29 M27, Thu 9:30–10:15 M27, E. Hanousek
B_VyMe/pMPH: Tue 10:30–11:14 E007KC, Tue 11:15–12:00 E007KC, D. Pavlů
B_VyMe/sM1aPH: Wed 1. 10. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, Wed 8. 10. 17:30–19:00 E129, E. Hanousek
B_VyMe/sM1bPH: Wed 3. 12. 17:30–19:00 E126, 19:15–20:45 E126, Wed 17. 12. 17:30–19:00 E126, E. Hanousek
B_VyMe/uMKL: Tue 7. 10. 15:45–17:15 K212, 17:30–19:00 K212, Tue 18. 11. 15:45–17:15 K212, E. Hanousek
B_VyMe/vMMO: Fri 3. 10. 15:30–17:00 M17, Fri 17. 10. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, E. Hanousek
B_VyMe/vM2PH: Fri 10. 10. 15:30–17:00 E223, Fri 7. 11. 15:30–17:00 E223, 17:15–18:45 E223, E. Hanousek
B_VyMe/vM3PH: Fri 10. 10. 17:15–18:45 E224, Fri 24. 10. 15:30–17:00 E224, 17:15–18:45 E224, E. Hanousek
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu .
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět je koncipován jako základní výklad vývoje sociální komunikace ve smyslu masových médií. Jakou úlohu hrála a hrají komunikační masová média v rozvoji společnosti až po glogalizaci komunikace. Cílem výkladu je dále ukázat jaký vliv mají masová média na naše vnímání současného světa.Předmět je koncipován formou přednášek u prezenčního studia a formou cvičení u studia kombinovaného.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek prezenčního studia: 1.Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první médium skupinové komunikace. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. 2.Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace.Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. 3.Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy 4.Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 5.Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. 6.Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. 7.První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška 8.Vývoj fotografie. Film.Telefon. Telegraf. 9.Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. 10.Nové formy komunikace. 11.Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. 12.Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test Základní témata jednotlivých cvičení kombinovaného studia: 1.CVIČENÍ: -Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první masové médium. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. -Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace. Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. -Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy -Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 2.CVIČENÍ: -Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. -Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. -První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška -Vývoj fotografie. Film. Telefon. Telegraf. 3.CVIČENÍ: -Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. -Nové formy komunikace. -Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. -Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, cvičení u kombinovaného studia Metody hodnocení jsou shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, termín odevzdání 20.12.2007 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná.Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, summer 2012, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2008/B_VyMe