VSFS:B_VyMe Media development - Course Information
B_VyMe Media development
University of Finance and AdministrationWinter 2009
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Marek Matějka (seminar tutor)
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Adolf Vodrážka (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Marek Matějka
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová - Timetable of Seminar Groups
- B_VyMe/cMKLks: Thu 22. 10. 17:30–19:00 K205, Thu 29. 10. 14:00–15:30 K311, Thu 5. 11. 14:00–15:30 K311, M. Matějka
B_VyMe/pMKL: Thu 15:45–16:29 K212, Thu 16:30–17:15 K212, M. Matějka
B_VyMe/pMMO: each even Monday 10:30–11:14 M01, each even Monday 11:15–12:00 M01, each even Monday 12:15–12:59 M01, each even Monday 13:00–13:45 M01, M. Matějka
B_VyMe/pMPH: Wed 15:45–16:29 E007KC, Wed 16:30–17:15 E007KC, M. Matějka
B_VyMe/uM1aPH: Tue 20. 10. 19:15–20:45 E225, Tue 3. 11. 17:30–19:00 E225, Tue 1. 12. 17:30–19:00 E225, A. Vodrážka
B_VyMe/uM1bPH: Tue 20. 10. 17:30–19:00 E227, Tue 3. 11. 15:45–17:15 E227, Tue 1. 12. 15:45–17:15 E227, A. Vodrážka
B_VyMe/vMMO: Sat 21. 11. 9:45–11:15 M25, 11:30–13:00 M25, 14:00–15:30 M25, M. Matějka
B_VyMe/vM2PH: Fri 23. 10. 15:30–17:00 E125, Fri 6. 11. 17:15–18:45 E125, Fri 4. 12. 17:15–18:45 E125, A. Vodrážka
B_VyMe/vM3PH: Fri 23. 10. 12:00–13:30 E126, Fri 6. 11. 13:45–15:15 E126, Fri 4. 12. 13:45–15:15 E126, A. Vodrážka
B_VyMe/vM4PH: Fri 23. 10. 13:45–15:15 E127, Fri 6. 11. 15:30–17:00 E127, Fri 4. 12. 15:30–17:00 E127, A. Vodrážka - Prerequisites (in Czech)
- Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Marketing Communication (programme VSFS, B-EKM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Předmět je koncipován jako základní výklad vývoje sociální komunikace ve smyslu masových médií. Jakou úlohu hrála a hrají komunikační masová média v rozvoji společnosti až po glogalizaci komunikace. Cílem výkladu je dále ukázat jaký vliv mají masová média na naše vnímání současného světa. Předmět je koncipován formou přednášek u prezenčního studia a formou cvičení u studia kombinovaného.
- Syllabus (in Czech)
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek prezenčního studia: 1.Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první médium skupinové komunikace. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. 2.Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace.Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. 3.Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy 4.Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 5.Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. 6.Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. 7.První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška 8.Vývoj fotografie. Film.Telefon. Telegraf. 9.Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. 10.Nové formy komunikace. 11.Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. 12.Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test Základní témata jednotlivých cvičení kombinovaného studia: 1.CVIČENÍ: -Historické předpoklady vývoje sociální komunikace. První civilizace a jejich kultury. Divadlo jako první masové médium. Podmínky pro vznik ekonomických vztahů mezi lidmi. -Vznik jazyka. Vznik písma a forem jeho zachycení. Vývoj prostředků pro přenos písemné informace. Tiskárenská technika.Od tiskařského lisu po rotačku. -Vznik trhů a souvislost s urbanizací. Veletrhy, výstavy, světové výstavy -Předchůdci periodického tisku-letákové noviny a novinové letáky. Ekonomické podmínky (rozvoj výroby a obchodu) pro vznik periodického tisku. Masový tisk. 2.CVIČENÍ: -Periodický tisk jako nové médium.První německé a české noviny na našem území. Vývoj periodického tisku v období od konce 19.stol. do r.1989 u nás. -Vznik zpravodajství jako profese, tiskové agentury a jejich vývoj. -První inzeráty, rozvoj inzerce v 18. a 19.stol. u nás. Vývoj reklamy. Reklamní a propagační agentury od poloviny 20.stol. do dneška -Vývoj fotografie. Film. Telefon. Telegraf. 3.CVIČENÍ: -Vznik rozhlasu a jeho vývoj. Vznik televize a její vývoj. Masová média. -Nové formy komunikace. -Nová struktura masových médií po r.1989. Vznik stavovských organizací. -Soutěže v oblasti reklamy, mediální výzkumy. Závěrečný test
- Literature
- BENDA, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006, Praha Karolinum 2007, ISBN 978-80-246-1387-1, stran 273
- BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275
- BUNZLOVÁ, A.: Kapitoly z dějin světových tiskových agentur, Praha SPN 1975, 17-230-75, Skripta Fakulty žurnalistiky UK, stran 111
- Kol. autorů: Dějiny českých médií v datech, Praha Nakladatelství Karolinum 2003, stran 461, ISBN 80-246-0632-1
- B., KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky – Celý svět je v novinách, Praha Novinář 1989, ISBN 80-7077-216-6, stran 332
- OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
- Assessment methods (in Czech)
- Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, cvičení u kombinovaného studia Metody hodnocení: zápočet - shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 15 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, termín odevzdání 20.12.2009 v písemné a elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
- Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2009/B_VyMe