B_VyMe Media development

University of Finance and Administration
Winter 2011
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Marek Matějka (seminar tutor)
prof. MgA. Jiří Svoboda (seminar tutor)
PhDr. Adolf Vodrážka (seminar tutor)
PhDr. Karel Eliáš, CSc. (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Adolf Vodrážka
Subdepartment of Management and Marketing – Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Květoslava Dolejšová
Timetable of Seminar Groups
B_VyMe/pMMO: each even Thursday 10:30–11:14 M01, each even Thursday 11:15–12:00 M01, each even Thursday 12:15–12:59 M01, each even Thursday 13:00–13:45 M01, M. Matějka
B_VyMe/pMPH: Wed 15:45–16:29 E007KC, Wed 16:30–17:15 E007KC, J. Svoboda
B_VyMe/uMKL: Tue 15. 11. 14:00–15:30 K211, A. Vodrážka
B_VyMe/uM1PH: Tue 8. 11. 15:45–17:15 E124, A. Vodrážka
B_VyMe/uM2PH: Tue 8. 11. 14:00–15:30 E228, J. Svoboda
B_VyMe/vM1MO: Fri 21. 10. 13:45–15:15 M17, A. Vodrážka
B_VyMe/vM2MO: Fri 21. 10. 12:00–13:30 M17, A. Vodrážka
B_VyMe/vM21PH: Fri 11. 11. 13:45–15:15 E225, A. Vodrážka
B_VyMe/vM22PH: Fri 11. 11. 13:45–15:15 E024, J. Svoboda
B_VyMe/vM31PH: Fri 11. 11. 15:30–17:00 E227, A. Vodrážka
B_VyMe/vM32PH: Fri 11. 11. 15:30–17:00 E024, J. Svoboda
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady: Znalost základních pojmů sociální komunikace a marketingu.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cílem výuky předmětu je seznámit posluchače s historickým vývojem médií a jejich odrazem ve vývoji společnosti v jednotlivých základních vývojových etapách od počátků lidské komunikace. Kurz si dále klade za cíl představit sociální důsledky působení médií a základní korelace se sférami společenskou, politickou, ekonomickou, technologickou a kulturní. Pozornost bude věnována také vývoji inzerce a reklamě v médiích od počátku komerční komunikace na trzích, inzerce v tisku až do současnosti. Kurz by měl objasnit některé sociální funkce médií. Cílem výuky je poskytnout základní informace o současném mediálním prostředí v období tzv. informační společnosti po intenzivním nástupu on-line médií i v ČR a jejich vlivu na tradiční média v poslední dekádě 20. století.
Syllabus (in Czech)
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je obsahově obdobný rozložen do 8 tematických bloků ve studijních materiálech DSO předmětu. Obsah a struktura přednášek prezenčního studia: 1. přednáška Historické předpoklady vývoje sociální komunikace Epocha znamení a signálů Epocha mluvení a jazyka, Vznik a vývoj jazyka Vznik písma a forem jeho zachycení Charakteristika prvních civilizací a jejich kultury Mediální komunikace a vývoj struktury moci Kmenová kooperace Papyrus a distribuce centrální moci Komunikační struktura dominance Říma 2. přednáška Vznik měst – urbanizace Evropy Vznik trhů, souvislosti s urbanizací země, mocenské aspekty organizace komerčního života země Čtyři generace trhů (veletrhů), jejich specifika, formy komunikace, vliv na sociální organizaci Internetové veletrhy – ambice, realita, soupeření a spolupráce Světové výstavy EXPO – Londýn, Paříž, Brusel, Montreal, Šanghai Perspektiva světových výstav v konkurenci moderních médií globální vesnice. 3. přednáška Gutenbergova galaxie Epocha tisku - vynález pohyblivých liter – předpoklad rozšíření tisku Kniha jako nositel kulturní paměti. Předchůdci periodického tisku – letákové noviny a novinové letáky Vznik periodického tisku Výroba papíru, tiskárenská technika Tisk a demokratizace distribuce informací Knihtisk a rozpad moci Říma a dominance latiny 4. přednáška Epocha masového tisku - periodický tisk jako nové masové médium Vznik prvních tištěných periodik – Evropa a Amerika První německé a české noviny v zemích Koruny české Průmyslová revoluce Tiskové agentury – centra zpravodajské práce Rozvoj sociálních, ekonomických a technologických podmínek masové komunikace Sociální a psychologická paradigmata Vývoj periodického tisku v období do 20. stol. 5. přednáška Inzerce v evropském tisku – nový fenomén komunikace První inzerát na našem území – V. M. Kramerius Význam inzerce pro ekonomiku vydavatelství – rozvoj inzerce v 18. a 19. století Technologický pokrok v polygrafické technice – základ masového tisku Způsob financování novin – od předplatného k „penny press“ Místní, regionální, celostátní distribuce (vazba na distribuce ekonomických informací) Tabloidy a společenská kontrola Etické kodexy. 6. přednáška Vývoj periodického tisku v meziválečném a válečném období Cenzura v průběhu času Cenzura v zemích Koruny české a v Československu do roku 1945 Tisk a ostatní media v Československu po okupaci do roku 1967 Pražské jaro v mediální sféře, normalizace a její důsledky, exilová žurnalistika, samizdat Vývoj do roku 1989. 7. přednáška XIX. století – věk vynálezů Telefon, mikrofon, telegraf, gramofon – možnost záznamu a přenosu informací na dálku Epocha obrazové evidence Fotografie Camera obscura, litografie, heliografie, daguerrotypie, svitkový film, Kodak, Polaroid, digitální fotoaparáty Využití fotografie v žurnalistice a médiích – žánrová pestrost Počátky filmu setrvačnost vjemu pohybu technický; princip filmové kamery kinematograf jako masové médium film jako umění, jako zábava, jako účinný nástroj propagandy a reklamy 8. přednáška Vznik médií s vysílaným signálem – globalizace Historie rozhlasového vysílání Rádio jako symbol sociálního statusu Vývoj programové struktury Televize Principy rozkladu obrazu (Bain, Nipkow, Braun, Zworykin) První pravidelná televizní vysílání ve světě, vývoj v Československu Televize ve službách hákového kříže Expanze TV vysílání po II. světové válce Televizor jako symbol sociálního statusu (potlačení dominance rozhlasu a změna programové struktury) 9. přednáška Médium je poselství (M. McLuhan) Technologický vývoj a jeho vliv na zásadní změny informačních toků Televize ve službách reklamy kabelová televize videorekordéry satelitní televize (televize bez cenzury) globální vesnice digitalizace duální model rozhlasového a TV vysílání v ČR (správní a kontrolní orgány) dvoustupňový proces komunikace a ovlivnění (opinion leaders) 10. přednáška Sociální funkce médií Čtyři teorie tisku a jejich kritika Torontská škola (M. McLuhan, horká a chladná média) Frankfurtská škola (T. W. Adorno, M. Horkheimer, J. Habermas) Birminghamská škola (zkoumá především mládež a subkultury z hledisek vzdělání, rasy, etnika a gender) U. Eco: Skeptikové a těšitelé N. Postman: Ubavit se k smrti Mediální obrazy jako zdroje sociálního očekávání Symbolická interakce a pojetí reality Kultivační teorie – G.Gerbner: Mainstreaming Realita a sociální konsensus (W.Lippmann – stereotypizace). 11. přednáška Komodifikace informací Média jako podnikání Internet jako principiálně nové médium, vznik, vývoj, změny mediálních zvyklostí On-line média, sociální sítě, internetová marketingová komunikace Vliv na reprofilaci tisku, rozhlasu a televize a přerozdělení mediálních reklamních investic Základní směry vývoje mediálního trhu v ČR po roce 1989 Specifické zpravodajské servery, specializované servery, blogy, YouTube Vývoj mediálních systémů – interaktivita a multimedialita. 12. přednáška Vyhodnocení výsledků studia + zápočet Tato přednáška bude věnována zejména diskusi nad odbornými studiemi, jejichž zpracování je podmínkou možnosti absolvovat zápočtový test.
Literature
    required literature
  • Bednařík P., Jirák J., Köpplová B.: Dějiny českých médií, Grada Publishing 2011, ISBN 978-80-247-3028-8
  • McLuhan, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka, 2. vydání, Mladá fronta 2011, ISBN 978-80-204-2049-9
  • Pavlů, D.: Veletrhy a výstavy, Kultura, komunikace, multimedialita, marketing, Professional Publishing 2009, ISBN: 978-80-86946-38-2
  • Reifová I. a kolektiv: Slovník mediální komunikace, Portál 2004, ISBN 80-7178-926-7
  • Thompson, J. B.: Média a modernita – sociální teorie médií. Praha Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0652-6
    recommended literature
  • BERÁNKOVÁ, M.: Dějiny československé žurnalistiky I., Praha Novinář 1981, 59-154-80, stran 275
  • Končelík, J., Večeřa, P., Orság, P.: Dějiny českých médií 20. století, Portál 2010, ISBN 978-80-7367-698-8
  • OSVALDOVÁ, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace, Praha Libri 2007, ISBN 978-80-7277-266-7, stran263
  • GEISS,I.: Dějiny světa v souvislostech, Praha Ivo Železný 2005, ISBN 80-237-3940-9,
Assessment methods (in Czech)
Vyučující metody: přednášky u prezenčního studia, u kombinovaného studia DSO 8 tematických bloků, 4 POTy, 1 tutoriál Metody hodnocení: zápočet - shodné pro všechny typy studia: 1.Zpracování odborné studie, která se bude věnovat detailnější analýze některého historického jevu z přednášené látky v rozsahu min. 8, max. 12 stran. Témata budou zadána na 1. konzultaci, respektive v 1. POTu, v písemné nebo elektronické podobě jako dokument Word. 2.Vyplněním testu, který bude obsahovat 24 uzavřených otázek. Odpověď bude u otázky vybírána z několika variant, z nichž pouze jedna bude správná. Za každou správnou odpověď student získá 2 body. Celkem jich může získat 48. K úspěšnému vyplnění testu musí student získat min. 32 bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin KS/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Summer 2011, summer 2012, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2011/B_VyMe