B_RP_1 Business Management 1

University of Finance and Administration
Winter 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Zdeněk Bezděka (seminar tutor)
doc. Ing. Jaroslav Blaha, CSc. (seminar tutor)
Ing. Josef Budík, CSc. (seminar tutor)
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (seminar tutor)
doc. Ing. Anna Klosová, CSc. (seminar tutor)
Ing. Barnabáš Krešne (seminar tutor)
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Martin Petrášek (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Department of Economics and Management – Departments – University of Finance and Administration
Contact Person: Ing. Lucie Kindlová
Timetable of Seminar Groups
B_RP_1/cMKLks: Thu 19. 11. 15:45–17:15 K211, 17:30–19:00 K211, Thu 26. 11. 17:30–19:00 K211, M. Petrášek
B_RP_1/pMKL: each odd Monday 12:15–12:59 K212, each odd Monday 13:00–13:45 K212, each odd Monday 14:00–14:44 K212, each odd Monday 14:45–15:30 K212, M. Petrášek
B_RP_1/pMMO: Thu 8:45–9:29 M24, Thu 9:30–10:15 M24, Z. Bezděka
B_RP_1/pMPH: each odd Tuesday 12:15–12:59 E004, each odd Tuesday 13:00–13:45 E004, each odd Tuesday 14:00–14:44 E004, each odd Tuesday 14:45–15:30 E004, M. Petrášek
B_RP_1/uM1aPH: Tue 13. 10. 17:30–19:00 E225, Tue 27. 10. 14:00–15:30 E225, 15:45–17:15 E225, K. Havlíček
B_RP_1/uM1bPH: Tue 13. 10. 14:00–15:30 E227, 15:45–17:15 E227, Tue 27. 10. 17:30–19:00 E227, K. Havlíček
B_RP_1/vMMO: Sat 3. 10. 9:45–11:15 M25, Sat 24. 10. 9:45–11:15 M25, Sat 7. 11. 9:45–11:15 M25, B. Krešne
B_RP_1/vM2PH: Sat 24. 10. 11:30–13:00 E125, Fri 6. 11. 15:30–17:00 E125, Sat 7. 11. 14:00–15:30 E125, K. Havlíček
B_RP_1/vM3PH: Sat 7. 11. 8:00–9:30 E126, Sat 21. 11. 9:45–11:15 E126, 11:30–13:00 E126, K. Havlíček
B_RP_1/vM4PH: Sat 3. 10. 8:00–9:30 E127, Fri 6. 11. 17:15–18:45 E127, Sat 21. 11. 8:00–9:30 E127, K. Havlíček
Prerequisites (in Czech)
- znalost základů marketingové komunikace a marketingového výzkum; - znalosti základních poznatků o vývoji ekonomických teorií; - znalost vybraných otázek psychologie a sociologie; - ochota samostatně pracovat, individuálně se připravovat.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studium předmětu umožní základní orientaci v přístupech, a současných modelech řízení s aplikací na podnik jako relativně uzavřený systém. Umožňuje správné pochopení rozhodovacích, implementačních a kontrolních procesů pro úspěšnou realizaci opatření v oblastech hodnototvorného řetězce podniku. Vytvoří potřebný poznatkový základ, který umožní zapojit poznatky o marketingu do komplexu podnikového procesu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní poznatky managementu. Významové roviny pojmu management, rozdělení manažerských aktivit při realizaci rozhodovacích, ovlivňovacích a kontrolních procesů v rámci hodnototvorného řetězce podniku, obecné rysy manažerské práce, manažer jako člověk 2. Plánování. Úkoly plánování, postup při sestavování plánů a struktura podnikového plánu, požadavky při vymezení cílů, řízení podle cílů 3. Rozhodování. Základní pojmy, racionalita rozhodování, struktura rozhodovacích proce-sů, metody a formy rozhodování. 4. Implementace jako proces ovlivňování podřízených. Koncepce uspokojování potřeb, motivace, demotivace, vedení lidí, vůdcovství, koordinace, koučování, zmocňování, říze-ní sdílenou vizí, 5. Organizování. Jeho místo v procesu řízení, charakteristika organizačních struktur, orga-nizační projektování, řízení a správa podniku 6. Kontrola. Její funkce a místo v řízení, základní členění kontrolních procesů, jejich vnitřní struktura, audit a controlling
Literature
  • Povinná literatura:
  • [1] ČASTORÁL, Z.: Správa majetku Praha: VŠFS, o.p.s., 2005
  • [2] DRUCKER, P.: Řízení v době velkých změn Praha: Management Press, 1998
  • 3] DRUCKER, P.: Výzvy managementu pro 21. století Praha: Management Press, 2000 ISBN 80-7261-021-X
  • 4] KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O.: O strategickém řízení. Teorie pro praxi. 2. vydání. Praha: C.H. Beck, 2006 ISBN 80-7179-453-8
  • 5] PETŘÍKOVÁ, R.: Lidé v procesech řízení (multikulturní dimenze podnikání. Praha: Professional Publishing, 2007 ISBN 978-80-86946-28-3
  • [6] PITRA, Z.: Základy managementu (management organizací v globál-ním světě počátku 21. století) Praha: Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-33-7
  • [11] TRUNEČEK, J.: Znalostní podnik ve znalostní společnosti Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-35-5
  • [12] VEBER, J. a kol.: Management – základy, prosperita, globalizace Praha: Management Press, 2002 ISBN 80-7261-029-5
  • Doporučená literatura:
  • [7] STEINÖCKER, R.: Strategický controlling Praha: BaBtext, 1997
  • 8] ŠULÁK, M., VACÍK, E. Strategické řízení v podnicích a projektech Praha: VŠFS, o.p.s., 2005 ISBN 80-86754-35-9
Assessment methods
předpokladem udělení zápočtu: - v zimním semestru je zpracování úvodu, teoretické a metodologické části; - v letním semestu je zpracování praktické části, t.j.: analýza vybraných problémů, návrh a doporučení ke změně.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin/semestr.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2008, Summer 2009, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, summer 2012, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/course/vsfs/winter2009/B_RP_1