VSFS:B_Soc_B1 Sociologie B 1 - Informace o předmětu
B_Soc_B1 Sociologie B 1
Vysoká škola finanční a správnízima 2012
- Rozsah
- 2/0. 8 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Dr. Zdeněk Cecava, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Jan Peterec - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_Soc_B1/pMMO: Po 10:30–11:14 M17, Po 11:15–12:00 M17, M. Tomčík
B_Soc_B1/pMPH: Čt 8:45–9:29 E007KC, Čt 9:30–10:15 E007KC, O. Roubal
B_Soc_B1/uMKL: Út 2. 10. 17:30–19:00 K211, Út 16. 10. 15:45–17:15 K211, Út 13. 11. 14:00–15:30 K212, 15:45–17:15 K212, Z. Cecava
B_Soc_B1/uMPH: Út 9. 10. 15:45–17:15 E129, Út 23. 10. 15:45–17:15 E129, Út 30. 10. 15:45–17:15 E129, Út 6. 11. 15:45–17:15 E129, Z. Cecava
B_Soc_B1/vMMO: Pá 14. 12. 12:00–13:30 M26, 13:45–15:15 M26, So 15. 12. 8:00–9:30 M27, 9:45–11:15 M27, M. Tomčík
B_Soc_B1/vM2PH: So 13. 10. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, So 10. 11. 9:45–11:15 E223, 11:30–13:00 E223, Z. Cecava
B_Soc_B1/vM3PH: Pá 9. 11. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Pá 14. 12. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, Z. Cecava - Předpoklady
- Nejsou vyžadovány žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenty vést k překonávání laického (každodenního) pohledu na sociální realitu směrem k poučenějším, kvalifikovanějším, objektivnějším (vědeckým) rovinám poznání společnosti. Představit sociologii jako „umění nedůvěry“, rozvíjet kritické myšlení, sociologickou imaginaci, cit a intuici pro sociální skutečnost. Konkrétně seznámit posluchače s předmětem, metodami a společenskými funkcemi sociologie a paradigmatickou strukturou sociologie jako typicky multiparadigmatické společensko-vědní disciplíny. Přiblížit dějiny sociologického myšlení a sociologii představit jako produkt krize přerodu tradiční v moderní společnost. Poukázat na hlavní myšlenkové směry a nejvýznamnější díla zakladatelů-klasiků sociologie. Přiblížit základy existence lidské společnosti jako výsledku přírodně-historického vývoje. Představit dichotomii biologického a kulturního determinismu jako paradigmatických východisek chápání sociální reality. Objasnit v těchto intencích základní antroporasové teorie a další biologizující koncepce člověka, včetně nejnovějších přístupů z oboru sociobiologie. Dále poukázat v kontrapozici k biologickému determinismu na význam kulturní antropologie, vysvětlit podstatu a funkce kultury, společenských institucí, sociálního učení, socializace či významu sociálních rolí v každodenním životě. Seznámit s problematikou teorie a výzkumu sociální struktury společnosti, sociálních rozdílů a nerovností. Přiblížit vztah mezi sociální stratifikací a distributivní spravedlností – studenti porozumí konzervativním, socialistickým a (neo)liberálním pozicím výkladu. Studenti budou schopni objasnit vývoj sociologie organizace a přiblížit základní koncepce organizací. Cílem je také seznámit studenty s vývojem názorů na byrokracii a její typologií. Vysvětlit postmoderní sociologii a přiblížit soudobé koncepce společnosti pozdní doby. Upozornit na aktuální sociologická témata v podmínkách akcelerující globalizace a individualizačních procesů společnosti.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti:
1.Schopni posuzovat jevy sociální reality z kritické perspektivy sociologicky poučeného subjektu, disponujícího předpoklady rozvíjet při tomto posuzování sociologickou imaginaci.
2. Rozumět základním sociologickým pojmům, znát základní teoretické přístupy a empirické metody poznání sociální skutečnosti.
3. Zorientováni a dostatečně poučeni s diskurzem o povaze problémů společnosti pozdní modernity.
4. Schopni aplikovat sociologické poznání směrem k marketingové praxi. - Osnova
- 1. Význam sociologického poznání, sociologické myšlení jako „umění nedůvěry“, sociologická imaginace. Předmět, metoda a funkce sociologie. Paradigmatická struktura v sociologii.
- 2. Dějiny sociologického myšlení – historické podmínky vzniku sociologie a východiska jejího zrodu. Tradice a modernita. Od klasické sociologie k pojetím společností pozdní doby.
- 3. Základy lidské společnosti I. - Člověk, společnost a příroda. Vrozené nebo získané? Soudobé biologizující koncepce člověka – sociobiologie a genocentrismus.
- 4. Základy lidské společnosti II. – Člověk, společnost a kultura. Vrozené nebo získané? Kulturní determinismus jako opozice biologických koncepcí. Pojetí kultury a její funkce ve společnosti. Socializace, sociální interakce a sociální role. Kultura a instituce. Každodennost, hodnoty a sociálně patologické jevy.
- 5. Sociální struktura společnosti I. – pojem struktura společnosti, problém sociálních nerovností. Přístupy sociální diferenciace společnosti – stratifikační teorie (sociální mobilita), třídní pojetí společnosti a teorie společenského a symbolického prostoru. Sociální a kulturní kapitál. Alternativní přístupy diferenciace společnosti.
- 6. Sociální struktura společnosti II. – pokračování - Postsocialistická transformace a modernizace. Vývoj sociální struktury české společnosti od roku 1990.
- 7. Sociologie organizace I. – sociální skupiny, organizace a organizační procesy jako imanentní součást života lidské společnosti. Organizovaná modernita a role formálních organizací. Přístupy studia formálních organizací. Organizace a byrokracie. Paradoxy byrokracie a analýza byrokratických dysfunkcí.
- 8. Sociologie organizace II. – Člověk v organizaci, škola human relations a nové teorie řízení. Role neformální struktury organizací. Od organizace k sítím. Význam sítí, sítě ve vztahu k sociálnu a moci.
- 9. Politika, autorita, moc. Pojetí moci a historická podmíněnost forem politiky. Legitimita moci. Občanská společnost, veřejnost a veřejné mínění. Občanské iniciativy a sociální hnutí.
- 10. Globalizace a spory o povahu globalizace. Globalizace a její hlavní projevy v ekonomické a politické sféře. Globalizace a kultura - nové kulturní fenomény globální kultury (hybridita a kreolizace), karnevalová kultura. Nové globální životní styly jako projevy individualizace, spotřební společnost, komercionalizace každodennosti, hédonistický životní styl.
- 11. Nepřichází sociologie o společnost? Postmoderní sociologie se zaměřením na problém individualizace: éra nejistoty a tekuté časy moderní doby v práci Zygmunta Baumana.
- 12. Sociologický pohled na důsledky uplatňování marketingových komunikací v sociálním prostoru – zamýšlené a nezamýšlené efekty marketingových komunikací. Fenomén lidského štěstí ve společnosti blahobytu a podíl marketingových komunikacích na představách o štěstí a volbě individuálních strategiích jeho dosahování.
- Literatura
- povinná literatura
- Jandourek, J.: Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003.
- Jandourek, J.: Čítanka sociologických klasiků. Praha: Portál, 2010.
- Keller, J.: Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007.
- Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
- Roubal, O.: Éra nejistoty a nástup „lovecko-hráčské“ společnosti. Communication Today 1/2012, s. 6-20.
- ZICH, František. Úvod do sociologie. Praha: VŠFS, 2003, 105 s. ISBN 80-86754-06-5. info
- doporučená literatura
- Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2002.
- Berger, L. Peter: Pozvání do sociologie. Barrister and Principal, 2003.
- Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999.
- Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: Slon, 2004.
- Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004.
- Machonin, P. : Česká společnost a sociologické poznání. Praha: ISV, 2005.
- MATĚJŮ, Petr a K VLACHOVÁ. Nerovnost, spravedlnost, politika. Česká republika 1991-1998. Praha: Slon, 2000, 402 s. ISBN 80-85850-82-6. info
- Petrusek, M. (2006): Společnosti pozdní doby. Praha: SLON. Vybraná hesla.
- Reichel, J.: Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
- Ridley, M.: Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál, 2007.
- ROUBAL, Ondřej. Tekuté časy nejistoty a fetišismus značek. In Nové trendy v marketingu. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2011, s. 183-195, 8 s. ISBN 978-80-8105-335-1. info
- ROUBAL, Ondřej. Potíže s identitou – umění sebetvorby a problém uznání. Communication Today. Trnava: Univerzita Cyrila a Metoda v Trnave, 2011, roč. 2, č. 1, s. 26-40, 14 s. ISSN 1338-130X. info
- Výukové metody
- Přednášky v prezenční formě studia; řízené skupinové konzultace v kombinované formě studia. Tematické přednášky a návod k individuální přípravě a samostudiu na základě povinné a doporučené literatury. Minimální povinná účast na řízených skupinových konzultacích je 50%.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen formou písemného zkouškového testu složeného z celkem 20 otázek – předpokladem úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení minimálně 15 bodů (15 správných odpovědí) – tj. zvládnutí alespoň 75 % testových otázek. Hodnocení: 15 bodů – E; 16 bodů – D; 17 bodů – C; 18 bodů – B; 19 – 20 bodů A.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Aa1.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2012/B_Soc_B1