N_MarVS Marketing ve veřejné správě

Vysoká škola finanční a správní
zima 2016
Rozsah
1/1/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Vilém Kunz, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MarVS/cVMO: každé liché úterý 12:15–12:59 M17, každé liché úterý 13:00–13:45 M17, V. Kunz
N_MarVS/pVMO: každé sudé úterý 12:15–12:59 M17, každé sudé úterý 13:00–13:45 M17, V. Kunz
N_MarVS/vVMO: So 1. 10. 11:30–13:00 M15, So 10. 12. 11:30–13:00 M17, 14:00–15:30 M17, V. Kunz
N_MarVS/vVPH: Pá 14. 10. 17:30–19:00 S33, Pá 11. 11. 15:45–17:15 S35, 17:30–19:00 S35, K. Lacina
Předpoklady
Základní znalosti marketingu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět marketing ve veřejné správě pojednává o základních znalostech z oblasti marketingového mixu, který je aplikován ve veřejné správě a veřejném sektoru (neziskovém). Předmět je především zaměřen na problematiku marketingového plánu, marketingového výzkumu a marketingového vyhodnocování získaných informací. Tento předmět dále klade důraz na komunikaci s klientem. Seznámit s praktickou aplikací marketingového přístupu ve veřejné správě. Poukázat na možnosti uplatnění marketingových principů v činnosti místní veřejné správy a sociálně ekonomickém rozvoji místa a regionu. Probrat praktické nároky a konkrétní přínosy marketingu v jeho veřejné správě. Student na konci tohoto kurzu bude schopen vysvětlit základní pravidla marketingu, jeho odlišnosti v komerční sféře a ve veřejné správě.
Osnova
  • Níže uvedená osnova platí pro prezenční studium 1.Specifické rysy evropských modelů ve veřejné správě, ekonomická východiska pro využití marketingu ve správě měst a obcí
  • 2.Základní pojmy marketingu, komunikace radnice místa, regionu, poznávání potřeb občana (zákazníka)
  • 3.Pojetí marketingového mixu a komunikačního mixu
  • 4.Využití marketingu ve správě měst a obcí, Městský marketing, předpoklady pro úspěšné využívání marketingu ve veřejné správě
  • 5.Využívání marketingových přístupů v řízení ekonomických a sociálních aktivit obcí, komunikační dovednosti, prezentace výstupů
  • 6.Segmentace trhu a positioning v regionálním marketingu, SWOT analýza
  • 7.Public relations – jeho význam v činnosti obcí
  • 8.Marketingové prostředí obce a mikroregionu
  • 9.Konstrukce marketingového plánu v komerční sféře a na úrovni obce
  • 10.Komunikace s cílovými skupinami občanů, moderní způsoby komunikace – internet, videa, mobilní telefon
  • 11.Postup při vytváření marketingové strategie obce
  • 12.Marketingový informační systém a výzkum
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠTÍKOVÁ, M.: Marketing služeb efektivně a moderně, Grada publishing 2008, ISBN 978-80-247-2721-9
  • FORET, M. „Marketingová komunikace“, 2. vydání, Computer Press, Brno 2008, 464 s. + CD,ISBN 80 - 251 - 1041 – 9
  • HARASIMOVÁ, S.: „Marketing ve veřejné správě“, OPTYS, 2009, ISBN 978-80-85819-748
  • JANEČKOVÁ,, L. a M. VAŠTÍKOVÁ,. Marketing měst a obcí. Praha: Grada, 1999. info
  • LACINA K., KALA T.:“ Regionální a mezinárodní marketing“, Hradec Králové, Gaudeamus 2003, ISBN:80-7041-929-6
    doporučená literatura
  • SKOŘEPA, L., JEŽEK, J., JEŽKOVÁ, R.: „Marketing měst a obcí“, Vysoká škola evropských a regionálních studií 2008, ISBN 978-80-86708-55-3
  • PŘIKRYLOVÁ, J a H JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3622-8. info
  • LACINA, Karel. Evropská veřejná správa. Praha: VŠFS, 2004, 86 s. ISBN 80-86754-10-3. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou přednášky a cvičení, kde budou průběžně ověřovány znalosti studentů. Při cvičení je nezbytná aktivní účast studentů.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Rozsah povinné účasti ve výuce na seminářích je v prezenčním studiu je stanoven minimálně na 75 %, na řízených skupinových konzultacích na 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu). Znalosti studentů z předmětu budou ověřovány písemným testem s otevřenými otázkami s možností ústního dozkoušení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.