B_NPH Návrh počítačových her

Vysoká škola finanční a správní
zima 2023
Rozsah
2/2/0. 14 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radim Brixí (cvičící)
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Stanislava Mildeová, CSc.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_NPH/cAPH: Út 14:00–14:44 E303PC, Út 14:45–15:30 E303PC, S. Mildeová
B_NPH/pAPH: Út 12:15–12:59 E225, Út 13:00–13:45 E225, S. Mildeová
B_NPH/vAPH: Pá 20. 10. 14:00–15:30 E303PC, 15:45–17:15 E303PC, So 11. 11. 9:45–11:15 E303PC, 11:30–13:00 E303PC, 14:00–15:30 E303PC, Pá 1. 12. 14:00–15:30 E303PC, 15:45–17:15 E303PC, S. Mildeová
Předpoklady
Předmět nemá specifické vstupní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s principy her, jejich historií a kategorizací her; ukázat specifika počítačových her; budovat znalosti a schopnosti samostatné práce vývojáře užitím a tvorbou vhodných nástrojů a platforem.
Výstupy z učení
Výsledkem by měla být dovednost modelovat situaci a pomocí potenciálu digitálních technologií vytvořit prostředí, dávající uživateli možnost pohybovat se v počítačem generovaném prostoru virtuální reality. Současně je u studentů podporován rozvoj informatického a kreativního myšlení.
Osnova
  • 1. Gamifikace, principy hry, historie, kategorizace her
  • 2. Specifika počítačových a mobilních her, virtuální realita
  • 3. Téma hry, cíl hry
  • 4. Abstrakce, mentální mapa
  • 5. Herní elementy, teorie her
  • 6. Herní smyčky, herní mechaniky
  • 7. Vývojová prostředí, Unity
  • 8. 2D a 3D interaktivní hry, návrh GUI objektů
  • 9. Role dat, informací a znalostí
  • 10. Projekt Game Design
  • 11. Marketing produktu
  • 12. Funkce manažerských her a byznys simulátorů
Literatura
    povinná literatura
  • Holan, Tomáš. Unity - První seznámení s tvorbou počítačových her, CZ.NIC, 2021. ISBN 978-80-88168-57-7.
    doporučená literatura
  • KRUML, David. Vězeň to má spočítané: lekce z teorie her. Ilustroval Nikola KALINOVÁ. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Munice, 1. svazek. ISBN 978-80-210-8832-0.
  • GAMASUTRA. The Art and Business of Making Games. 2022. https://www.gamasutra.com/
Výukové metody
Kurz kombinuje tradiční metody akademického vzdělávání a inovační metody kreativního a zkušenostního učení se: 1. Klasické výukové metody přednáška, instruktáž 2. Aktivizující metody diskuse, metody heuristické, metody situační a inscenační, didaktické hry 3. Komplexní metody skupinová a kooperativní výuka, individualizovaná výuka, kritické a systémové myšlení, Brainstorming, projektová výuka v týmech, výuka podporovaná počítačem, simulační modelování a experimentování
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení v prezenční formě studia. Formou řízených konzultací v kombinované formě studia. Minimální povinná účast na cvičeních v prezenčním studiu je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou zápočtu je 15 minutová prezentace (prezenční v době konání kurzu + nahrání souboru ve formátu ppt(x) do IS VŠFS). Téma prezentace si studenti vybírají z učitelem nabídnutých okruhů. K tvorbě prezentace student používá literární prameny a další zdroje (1.část prezentace: rešerše, 2.část prezentace: praktická ukázka). Zkouška probíhá formou obhajoby návrhu počítačové hry (prezenčně ve zkouškovém období + nahrání dokumentu návrhu počítačové hry ve formátu doc(x) do IS VŠFS). Zkouška je hodnocena počtem bodů - tj. součtem bodů za prezentaci vybraného tématu (50%) a za obhajobu návrhu počítačové hry (50%). Bodové hodnocení: 90-100 bodů A 80-89 bodů B 70-79 bodů C 60-69 bodů D 50-59 bodů E 0-49 bodů F
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.