VSFS:B_PGM PC grafika a multimédia - Informace o předmětu
B_PGM Počítačová grafika a multimédia
Vysoká škola finanční a správníléto 2026
- Rozsah
- 2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Renata Janošcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky (FES, KIM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Předpoklady
- Základy programování (.NET, C#).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a dovednostmi v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Student bude umět vytvořit vlastní multimediální projekt.
- Výstupy z učení
- Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu, zvuku a videa. Naučí se pracovat s nástroji pro obraz, zvuk a video, jako jsou Audacity, DaVinci Resolve a jiné. Studenti se zdokonalí v schopnosti vystupování před kamerou a prezentování výsledků své práce. Naučí se nahrávat zvuky v audio studiu. Zdokonalí se v praktickém užívání programovacího jazyka C# a platformy .NET.
- Osnova
- 1. Barevné vidění; Rastrová a vektorová grafika.
- 2. Digitalizace a kódování rastrových obrázků.
- 3. Kódování zvuku; Audacity.
- 4. Exkurze I. do MMC (Multimediální centrum VŠFS).
- 5. Definice multimédií, přehled periferních zařízení; Zpracování zvukových nahrávek (MMC/domácí studio).
- 6. Formáty dat pro obraz, zvuk a video; DaVinci Resolve.
- 7. Windows API pro práci multimédii; Processing.
- 8. Exkurze II. do MMC (Multimediální centrum VŠFS).
- 9. Multimediální frameworky; Zpracování video nahrávek (MMC/domácí studio)
- 10. Kompresní techniky; Zpracování video nahrávek.
- 11. Prezentování audio a video nahrávek k zápočtu.
- 12. Prezentování audio a video nahrávek k zápočtu.
- Literatura
- povinná literatura
- NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. 2. vyd. Prostějov: Computer Media, 2021. ISBN 9884863.
- PAREKH, Ranjan. Principles of Multimedia (3rd ed.). CRC Press., 2025. ISBN: 9781003588030. Doi: 10.1201/9781003588030. Dostupné z IS VŠFS v sekcii "Knihovna VŠFS" - Taylor & Francis eBooks.
- doporučená literatura
- HORNÝ, Stanislav, BEDŘICHOVÁ, Petra. Praktická učebnice tvorby multimediálního obsahu. Průhonice: Professional Publishing, 2018. 123 stran. ISBN 978-80-88260-29-5.
- MARSCHNER, S., P. SHIRLEY. Fundamentals of Computer Graphics. 5th edition, Natic, US: A K Peters/CRC Press, 2021. ISBN 978-036750-503-5.
- STEMKOSKI, Lee, Michael PASCALE. Developing Graphics Frameworks with Python and OpenGL (1st ed.). CRC Press, 2021. Doi: 10.1201/9781003181378. Dostupné z IS VŠFS v sekcii "Knihovna VŠFS" - Taylor & Francis eBooks.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek v prezenční formě studia a soustředění v kombinované formě studia, doplněných o dvě exkurze do multimediálního centra VŠFS.
Účast na přednáškách a exkurzích není povinná. - Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem formou dvou praktických úkolů a zkouškou formou týmového zápočtového projektu.
ZÁPOČET se v obou formách (PS i KS) uděluje za individuální vypracování a prezentování dvou praktických úkolů. První úkol je zaměřen na zpracování 2 zvukových nahrávek (získaných v MMC nebo v domácím prostředí) v nástroji pro editaci audia (dop. Audacity). Druhým úkolem je zpracování videonahrávky nahrané v MMC (nebo v domácím prostředí) do podoby krátké videovizitky. Konkrétní požadavky na oba úkoly budou uvedeny v MS Teams v příslušném kanálu předmětu (viz link v sekci "Odkaz a informace učitele").
ZKOUŠKA sestává v obou formách (PS i KS) z prezentování týmového multimediálního projektu všemi členy týmu (3 studenti). Projekt bude hodnocen dle úrovně zpracování:
1. Čistě grafická práce (E);
2. Webová multimediální aplikace pomocí šablony (C#, .NET) (D);
3. Jednoduchá vlastní multimediální hra v Processing-u, nebo Unity (C);
4. Vlastní složitější multimediální hra (C++, Blender, C, Java,...) (může to být i Váš projekt BP, obohacen o multimediální prvky a počítačovou grafiku) (B);
5. Jednoduší multimediální objekt/objekty v OpenGL/Vulkan (může to být i Váš projekt BP, obohacen o multimediální prvky) (A).
ISP studenti - stejné podmínky, jako ostatní studenti.
ISP i OPAKUJÍCÍ studenti - se co nejdřív dohodnou s vyučujícím na způsobu hodnocení. - Informace učitele
- https://is.vsfs.cz/go/y749bu
Webová stránka předmětu (výš) představuje LINK na tým (předmět) v MS Teams (pak vyberte kanál Vašeho vyučujícího, nebo formu studia - KS nebo PS).
Je nutno nainstalovat si MS Teams formou aplikace na Vašem noteboku. Prezentování bude probíhat formou sdílení Vaší obrazovky. Připravte se po technické stránce (+ kamera, zvuk).
KONTAKTY na vyučující: garant Ing. Renata Janošcová, Ph.D 37037@mail.vsfs.cz.
KONZULTACE: informace najdete na osobních stránkách vyučující v IS VŠFS (Výuka). https://is.vsfs.cz/auth/osoba/37037#vyuka
ISP a OPAKUJÍCÍ studenti: Hned na začátku semestru (první - druhý týden) kontaktujte Vašeho vyučujícího a dohodněte se na konkrétních podmínkách docházky a hodnocení.
DOPORUČUJI podat žádost o zařazení do rozvrhové (seminární) skupiny ke konkrétnímu vyučujícímu dle pokynů ze studijního oddělení. 6 kreditů: 150 - 180 hodin studijní zátěže. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2026/B_PGM