B_VyM Vydavatelský management

Vysoká škola finanční a správní
léto 2022
Rozsah
2/0/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslav Dittrich (cvičící)
Ing. Pavel Rosenlacher, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Miroslav Dittrich
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Dita Egertová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Technologický vývoj jednotlivých media typů, vynález knihtisku, vznik tisku, přenos zvukového signálu, vznik rozhlasu, přenos obrazového signálu, vznik televize, byl počátkem devadesátých lent minulého století navršen interaktivní formou komunikace internetem.Tímto vznikají Internet a Nová média, tedy začíná nebývalý rozvoj nového fenoménu, multimediální komunikace. Nové směry v komunikaci zahrnují internet, chytré telefony, tablety a jiné, tyto směry ovlivňují celé mediální prostředí a trh, současně též řízení všech vydavatelských subjektů a aktivit. Mění se i znalosti a zavádějí nové metody ve všech komunikačních oborech, z důvodů změny obsahu komunikace, public relations a jiných aktivit. Studenti obdrží informace o mediálním trhu, mediální krajině 21. Století, porozumí trendům v moderní multimediální komunikaci. Dnes rozhoduje obsah, jeho kvalita, rychlost doručení a toto sdělení nezávisí na typu média. Studeni jsou seznámeni se základy profinancování vydavatelských aktivit, komunikací organizací s agenturami při zadávání inzerce apod. Posluchači budou připraveni vytvořit jednoduchý projekt, v oblasti tištěného média, firemního časopisu, nebo internetového serveru, včetně zkráceného business plánu.
Výstupy z učení
Technologický vývoj jednotlivých media typů, vynález knihtisku, vznik tisku, přenos zvukového signálu, vznik rozhlasu, přenos obrazového signálu, vznik televize, byl počátkem devadesátých let minulého století navršen interaktivní formou komunikace internetem.Tímto vznikají Internet a Nová média, tedy začíná nebývalý rozvoj nového fenoménu, multimediální komunikace. Nové směry v komunikaci zahrnují internet, chytré telefony, tablety a jiné, tyto směry ovlivňují celé mediální prostředí a trh, současně též řízení všech vydavatelských subjektů a aktivit. Studenti obdrží informace o mediálním trhu, mediální krajině 21. Století, porozumí trendům v moderní multimediální komunikaci. Dnes rozhoduje obsah, jeho kvalita, rychlost doručení a toto sdělení nezávisí na typu média. Studeni jsou seznámeni se základy profinancování vydavatelských aktivit, komunikací organizací s agenturami při zadávání inzerce apod. Posluchači budou připraveni vytvořit jednoduchý projekt, v oblasti tištěného média, firemního časopisu, nebo internetového serveru, včetně zkráceného business plánu.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek:1: Místo televize v moderní společnosti 2: Chápaní role a funkcí rozhlasového vysílání v soudobé společnosti 3:Pochopení změny v oboru jurnalistiky a tvorbě sdělení 4: Historický vývoj jednotlivých médiatypů a dopady na společnost 5: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí 6. Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů 7: Cílové skupiny a metriky efektivnosti media typů 8: Typy a typologie inzertních formátů 9: Organizace a činnost inzertního úseku 10: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku, tvorba rozpočtů 11: Jak fungují dnešní média, mediální data, vydavatelský marketing, podpora prodeje 12: Vybrané prezentace, hodnocení prezentací a zápočty
Literatura
    doporučená literatura
  • BENDA, J. Vlastnictví periodického tisku. Praha: Karolinum, 2007, 273 stran, ISBN 978-80-246-1387-1
  • COMBS Mc., M. Agenda setting. Praha: Portál, 2009, 250 stran, ISBN 978-80-7367-591-2
  • GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3921-2.
  • JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediamorfóza. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
  • HALLIN, D. C., MANCINI, P. Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008, 367 stran, ISBN: 978-80-7367-377-2
  • KAŠÍK, M., HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. 3. aktualizované vydání. Praha: Eupress, 2015. ISBN 978-80-7408-100-2
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
  • MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2572-2.
  • ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-246-6.
  • VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4178-9.
  • OSVALDOVÁ, B., HALADA, J., a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999, 250 stran. ISBN 80-85983-76-1
Výukové metody
Forma výuky: - klasické přednášky seminárního charakteru (praktické konotace), v převažující míře se zásadním přesahem do vydavatelské práce a vydavatelského managementu, na některá specializovaná témata bude přizván významný novinář z televize a rozhlasu -význam pro práci v agenturách a praktickém kontaktu s vydavateli/redakcemi/novináři
Metody hodnocení
Metody hodnocení: z (zápočet; 3 kredity). K jeho udělení je potřeba: - schválení kvality zadané seminární práce (v 5-6 týdnu výuky) . ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu, novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a)Obsahový koncept: popis cílové skupiny určení, základní zaměření - vymezení periodika – vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b)Návrh layoutu – název-popis hlavních sekcí časopisu, hlavní rubriky, předpřipravené - aktuální strany, příprava k tisku atp., c)Rámcový business plán – příjmová a výdajová stránka projektu, náklady na provoz redakce, adresáti, způsob a financování distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika. - Minimální povinná účast na semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Informace učitele
Kromě řízených skupinových konzultací s vyučujícím bude možné kontaktovat vyučujícího osobně či prostřednictvím emailu. .. +420 602 486 888 doc. Ing. Milan Kašík, CSc. milan.kasik@vsfs.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2022/B_VyM