B_VyM Vydavatelský management

Vysoká škola finanční a správní
léto 2011
Rozsah
2/0. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Matěj Hušek (cvičící)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
PhDr. Ladislav Lašek (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící)
Garance
doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_VyM/cMKL: Čt 7. 4. 15:45–17:15 K203, Čt 14. 4. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, L. Lašek
B_VyM/pMKL: každou lichou středu 12:15–12:59 K212, každou lichou středu 13:00–13:45 K212, každou lichou středu 14:00–14:44 K212, každou lichou středu 14:45–15:30 K212, L. Lašek
B_VyM/pMMO: Út 15:45–16:29 M24, Út 16:30–17:15 M24, A. Vodrážka
B_VyM/pMPH: St 10:30–11:14 E007KC, St 11:15–12:00 E007KC, M. Kašík
B_VyM/uM1aPH: Út 8. 2. 17:30–19:00 E225, Út 22. 2. 17:30–19:00 E225, Út 1. 3. 17:30–19:00 E225, M. Hušek
B_VyM/uM1bPH: Út 8. 2. 19:15–20:45 E227, Út 22. 2. 19:15–20:45 E227, Út 1. 3. 19:15–20:45 E227, M. Hušek
B_VyM/vMMO: Pá 11. 3. 15:30–17:00 M27, Pá 25. 3. 15:30–17:00 M27, Pá 8. 4. 15:30–17:00 M27, A. Vodrážka
B_VyM/vM2PH: So 26. 3. 14:00–15:30 E125, 15:45–17:15 E125, Pá 29. 4. 15:30–17:00 E125, A. Vodrážka
B_VyM/vM3PH: So 26. 3. 8:00–9:30 E126, Pá 29. 4. 12:00–13:30 E126, 13:45–15:15 E126, A. Vodrážka
B_VyM/vM4PH: Pá 11. 2. 13:45–15:15 E127, 15:30–17:00 E127, Pá 25. 2. 15:30–17:00 E127, A. Vodrážka
Předpoklady
Předpoklady: Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl kurzu: souvislost předmětu s marketingem, strukturou marketingových komunikací a s media relations. Média veřejnoprávní a soukromá. Typologie médií podle technologie: tisková (deníky, týdeníky, čtrnáctideníky, měsíčníky, tiskoviny celostátní, regionální), audiovizuální (televize, rozhlas), média on-line (internet, CD ROM, multimédia). Mediální a reklamní legislativa. Práva a povinnosti vydavatelů tisku a provozovatelů TV a rádií. Statuty, vymezení, regulační a oznamovací orgány ve vydavatelské politice (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Odbor médií MK, Audit tištěného nákladu periodik – kancelář ABC ČR, Unie vydavatelů). Základní typologie podle obsahu (professional interest, general interest, special interest, educational interest), typologie podle vydavatelských parametrů. Složky deníků, suplementy, přílohy. Bloková typologie pořadů audiovizuálních médií. Internet. Transformace médií po listopadu 89. Změny deníků (zániky předlistopadových, vznik a zánik polistopadových, současné, postupné změny názvů a vlastníků. Regionální síť Vltava–Labe-Press. Soukromí vydavatelé. Etapy vývoje mediálního trhu:1 etapa: privatizace do roku 1995. 2. etapa: stabilizace trhu (fúze) 1995 – 2000. 3. etapa: komparativnost s EU. 4.etapa: Integrace tisku s internetem (novinové servery). Hodnocení vývoje mediálního trhu v jednotlivých etapách: 1. hledisko: Statistické charakteristiky (četnost, inzertní výnosy/obraty, tištěné/prodané náklady atp.). 2. hledisko: Vznik a vydavatelské produktové portfólio vydavatelských domů ČR včetně vlastníků. 2. hledisko: Ekonomicko-organizační strukturace (vznik vydavatelských domů, postupující koncentrace kapitálu, zahraniční vydavatelé, licenční projekty). Práce a organizace základních redakčních útvarů: redakce, vydavatelský dům, útvary inzerce, obchodní politiky, distribuce, marketingu, práce s daty, licenční projekty. Tvorba redakčních konceptů. Tvorba PR
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Mediatypy a typologie médií-I. PŘEDNÁŠKA 2: Mediatypy a typologie médií-II. PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj a charakter mediálního trhu od roku 1990. PŘEDNÁŠKA 4: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí. PŘEDNÁŠKA 3PŘEDNÁŠKA 5: Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů. PŘEDNÁŠKA 6: Typy a typologie inzertních formátů. Zadání semestrální práce. PŘEDNÁŠKA 7: Organizace a činnosti inzertního úseku. PŘEDNÁŠKA 8: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku. PŘEDNÁŠKA 9: Tvorba rozpočtu obchodního úseku, základní položky rozpočtu. PŘEDNÁŠKA 10: Práce s mediálními daty, vydavatelský marketing, podpora prodeje. PŘEDNÁŠKA 11: Charakter obsahu současných médií, vývojové trendy, současné PR. PŘEDNÁŠKA 12: Hodnocení zápočtových prací, zápočty
Literatura
    povinná literatura
  • Marketing při utváření podnikové strategie - Kapitoly 8, 9. M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2009. ISBN: 978-80-7408-022-7
  • Mc. Kombs, M: Agenda setting: Praha? Portál, 2009, 250 stran, ISBN 978-80-7367-591-2
    doporučená literatura
  • Thompson, J.,B.: Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran, ISBN: 80-246-0652-6
  • Osvaldová, B., Halada, J., a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha:Libri, 1999, 250 stran, ISBN 80-85983_76-1
  • Kašík, M a kol.: Český odborný tisk. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 127 stran
  • Záznamy přednášek, zavěšování vybraných textů na IS
Výukové metody
Forma výuky: přednášky Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení/semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijné povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Metody hodnocení: z (zápočet; 3 kredity) ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu,novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a)Obsahový koncept: popis cílové skupiny určení, základní zaměření-vymezení periodika –vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b)Návrh layoutu – název-popis hlavních sekcí časopisu, hlavní rubriky, předpřipravené-aktuální strany, příprava k tisku atp., c)Rámcový business plán – příjmová a výdajová stránka projektu, náklady na provoz redakce, adresáti, způsob a financování distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.