B_VyM Vydavatelský management

Vysoká škola finanční a správní
léto 2009
Rozsah
2/0. 6hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Emil Hanousek, CSc. (cvičící)
Mgr. Matěj Hušek (cvičící)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_VyM/pMKL: každou sudou středu 12:15–12:59 K212, každou sudou středu 13:00–13:45 K212, každou sudou středu 14:00–14:44 K212, každou sudou středu 14:45–15:30 K212, E. Hanousek
B_VyM/pMMO: každé liché úterý 10:30–11:14 M27, každé liché úterý 11:15–12:00 M27, každé liché úterý 12:15–12:59 M27, každé liché úterý 13:00–13:45 M27, E. Hanousek
B_VyM/pMPH: St 12:15–12:59 E230, St 13:00–13:45 E230, M. Kašík
B_VyM/sMKL: St 11. 2. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, St 25. 2. 17:30–19:00 K205, E. Hanousek
B_VyM/uMPH: Út 17. 2. 15:45–17:15 E129, Út 24. 2. 15:45–17:15 E129, Út 10. 3. 15:45–17:15 E129, M. Hušek
B_VyM/vMMO: Pá 20. 2. 13:45–15:15 M22, Pá 6. 3. 12:00–13:30 M22, 13:45–15:15 M22, E. Hanousek
B_VyM/vM2PH: So 7. 3. 14:00–15:30 E223, 15:45–17:15 E223, So 21. 3. 14:00–15:30 E223, M. Hušek
B_VyM/vM3PH: So 21. 3. 15:45–17:15 E224, Pá 3. 4. 13:45–15:15 E224, 15:30–17:00 E224, M. Hušek
Předpoklady
Předpoklady: Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Souvislost předmětu s marketingem, strukturou marketingových komunikací a s media relations. Média veřejnoprávní a soukromá. Typologie médií podle technologie: tisková (deníky, týdeníky, čtrnáctideníky, měsíčníky, tiskoviny celostátní, regionální), audiovizuální (televize, rozhlas), média on-line (internet, CD ROM, multimédia). Mediální a reklamní legislativa. Práva a povinnosti vydavatelů tisku a provozovatelů TV a rádií. Statuty, vymezení, regulační a oznamovací orgány ve vydavatelské politice (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Odbor médií MK, Audit tištěného nákladu periodik – kancelář ABC ČR, Unie vydavatelů). Základní typologie podle obsahu (professional interest, general interest, special interest, educational interest), typologie podle vydavatelských parametrů. Složky deníků, suplementy, přílohy. Bloková typologie pořadů audiovizuálních médií. Internet. Transformace médií po listopadu 89. Změny deníků (zániky předlistopadových, vznik a zánik polistopadových, současné, postupné změny názvů a vlastníků. Regionální síť Vltava–Labe-Press. Soukromí vydavatelé. Etapy vývoje mediálního trhu:1 etapa: privatizace do roku 1995. 2. etapa: stabilizace trhu (fúze) 1995 – 2000. 3. etapa: komparativnost s EU. 4.etapa: Integrace tisku s internetem (novinové servery). Hodnocení vývoje mediálního trhu v jednotlivých etapách: 1. hledisko: Statistické charakteristiky (četnost, inzertní výnosy/obraty, tištěné/prodané náklady atp.). 2. hledisko: Vznik a vydavatelské produktové portfólio vydavatelských domů ČR včetně vlastníků. 2. hledisko: Ekonomicko-organizační strukturace (vznik vydavatelských domů, postupující koncentrace kapitálu, zahraniční vydavatelé, licenční projekty). Práce a organizace základních redakčních útvarů: redakce, vydavatelský dům, útvary inzerce, obchodní politiky, distribuce, marketingu, práce s daty, licenční projekty. Tvorba redakčních konceptů. Tvorba PR.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Mediatypy a typologie médií-I. PŘEDNÁŠKA 2: Mediatypy a typologie médií-II. PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj a charakter mediálního trhu od roku 1990. PŘEDNÁŠKA 4: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí. PŘEDNÁŠKA 3PŘEDNÁŠKA 5: Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů. PŘEDNÁŠKA 6: Typy a typologie inzertních formátů. PŘEDNÁŠKA 7: Organizace a činnosti inzertního úseku. PŘEDNÁŠKA 8: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku. PŘEDNÁŠKA 9: Tvorba rozpočtu obchodního úseku, základní položky rozpočtu. PŘEDNÁŠKA 10: Práce s mediálními daty, vydavatelský marketing, podpora prodeje. PŘEDNÁŠKA 11: Charakter obsahu současných médií, vývojové trendy, současné PR. PŘEDNÁŠKA 12: Hodnocení zápočtových prací, zápočty.
Literatura
  • Kašík, M a kol.: Český odborný tisk. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 127 stran
  • Osvaldová, B., Halada, J., a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha:Libri, 1999, 250 stran, ISBN 80-85983_76-1
  • Thompson, J.,B.: Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran, ISBN: 80-246-0652-6
Metody hodnocení
Požadavky na zápočet: ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu,novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a) V obsahovém konceptu: popis cílové skupiny určení, základní zaměření-vymezení periodika –vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b) V návrhu layoutu – název-popis hlavních sekcí, hlavních rubrik, předpřipravené-aktuální strany, příprava k tisku atp., c) V business plánu – příjmovou a výdajovou stránku projektu, adresáti, způsob distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika.
Informace učitele
Povinná literatura: Russ-Mohl, Bakičová, S.: Žurnalistika. Praha: Grada, 2005, ISBN 80-247-0158-8 Doporučená literatura: (1-3) Kašík, M a kol.: Český odborný tisk. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 127 stran Osvaldová, B., Halada, J., a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha:Libri, 1999, 250 stran, ISBN 80-85983_76-1 Thompson, J.,B.: Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran, ISBN: 80-246-0652-6
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, zima 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.