VSFS:B_VyM Vydavatelský management - Informace o předmětu
B_VyM Vydavatelský management
Vysoká škola finanční a správníléto 2011
- Rozsah
- 2/0. 6 hodin/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Matěj Hušek (cvičící)
doc. Ing. Milan Kašík, CSc. (cvičící)
PhDr. Ladislav Lašek (cvičící)
PhDr. Adolf Vodrážka (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Milan Kašík, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_VyM/cMKL: Čt 7. 4. 15:45–17:15 K203, Čt 14. 4. 17:30–19:00 K203, 19:15–20:45 K203, L. Lašek
B_VyM/pMKL: každou lichou středu 12:15–12:59 K212, každou lichou středu 13:00–13:45 K212, každou lichou středu 14:00–14:44 K212, každou lichou středu 14:45–15:30 K212, L. Lašek
B_VyM/pMMO: Út 15:45–16:29 M24, Út 16:30–17:15 M24, A. Vodrážka
B_VyM/pMPH: St 10:30–11:14 E007KC, St 11:15–12:00 E007KC, M. Kašík
B_VyM/uM1aPH: Út 8. 2. 17:30–19:00 E225, Út 22. 2. 17:30–19:00 E225, Út 1. 3. 17:30–19:00 E225, M. Hušek
B_VyM/uM1bPH: Út 8. 2. 19:15–20:45 E227, Út 22. 2. 19:15–20:45 E227, Út 1. 3. 19:15–20:45 E227, M. Hušek
B_VyM/vMMO: Pá 11. 3. 15:30–17:00 M27, Pá 25. 3. 15:30–17:00 M27, Pá 8. 4. 15:30–17:00 M27, A. Vodrážka
B_VyM/vM2PH: So 26. 3. 14:00–15:30 E125, 15:45–17:15 E125, Pá 29. 4. 15:30–17:00 E125, A. Vodrážka
B_VyM/vM3PH: So 26. 3. 8:00–9:30 E126, Pá 29. 4. 12:00–13:30 E126, 13:45–15:15 E126, A. Vodrážka
B_VyM/vM4PH: Pá 11. 2. 13:45–15:15 E127, 15:30–17:00 E127, Pá 25. 2. 15:30–17:00 E127, A. Vodrážka - Předpoklady
- Předpoklady: Zvládnutí předmětů Struktura marketingových komunikací, Reklama, Vývoj médií.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíl kurzu: souvislost předmětu s marketingem, strukturou marketingových komunikací a s media relations. Média veřejnoprávní a soukromá. Typologie médií podle technologie: tisková (deníky, týdeníky, čtrnáctideníky, měsíčníky, tiskoviny celostátní, regionální), audiovizuální (televize, rozhlas), média on-line (internet, CD ROM, multimédia). Mediální a reklamní legislativa. Práva a povinnosti vydavatelů tisku a provozovatelů TV a rádií. Statuty, vymezení, regulační a oznamovací orgány ve vydavatelské politice (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Odbor médií MK, Audit tištěného nákladu periodik – kancelář ABC ČR, Unie vydavatelů). Základní typologie podle obsahu (professional interest, general interest, special interest, educational interest), typologie podle vydavatelských parametrů. Složky deníků, suplementy, přílohy. Bloková typologie pořadů audiovizuálních médií. Internet. Transformace médií po listopadu 89. Změny deníků (zániky předlistopadových, vznik a zánik polistopadových, současné, postupné změny názvů a vlastníků. Regionální síť Vltava–Labe-Press. Soukromí vydavatelé. Etapy vývoje mediálního trhu:1 etapa: privatizace do roku 1995. 2. etapa: stabilizace trhu (fúze) 1995 – 2000. 3. etapa: komparativnost s EU. 4.etapa: Integrace tisku s internetem (novinové servery). Hodnocení vývoje mediálního trhu v jednotlivých etapách: 1. hledisko: Statistické charakteristiky (četnost, inzertní výnosy/obraty, tištěné/prodané náklady atp.). 2. hledisko: Vznik a vydavatelské produktové portfólio vydavatelských domů ČR včetně vlastníků. 2. hledisko: Ekonomicko-organizační strukturace (vznik vydavatelských domů, postupující koncentrace kapitálu, zahraniční vydavatelé, licenční projekty). Práce a organizace základních redakčních útvarů: redakce, vydavatelský dům, útvary inzerce, obchodní politiky, distribuce, marketingu, práce s daty, licenční projekty. Tvorba redakčních konceptů. Tvorba PR
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: PŘEDNÁŠKA 1: Mediatypy a typologie médií-I. PŘEDNÁŠKA 2: Mediatypy a typologie médií-II. PŘEDNÁŠKA 3: Vývoj a charakter mediálního trhu od roku 1990. PŘEDNÁŠKA 4: Vydavatelské domy, organizace a systém práce redakcí. PŘEDNÁŠKA 3PŘEDNÁŠKA 5: Plánování a řízení redakční práce, skladba novin/časopisů. PŘEDNÁŠKA 6: Typy a typologie inzertních formátů. Zadání semestrální práce. PŘEDNÁŠKA 7: Organizace a činnosti inzertního úseku. PŘEDNÁŠKA 8: Organizace a fungování obchodního a prodejního úseku. PŘEDNÁŠKA 9: Tvorba rozpočtu obchodního úseku, základní položky rozpočtu. PŘEDNÁŠKA 10: Práce s mediálními daty, vydavatelský marketing, podpora prodeje. PŘEDNÁŠKA 11: Charakter obsahu současných médií, vývojové trendy, současné PR. PŘEDNÁŠKA 12: Hodnocení zápočtových prací, zápočty
- Literatura
- povinná literatura
- Marketing při utváření podnikové strategie - Kapitoly 8, 9. M. Kašík, K. Havlíček, Praha: VŠFS – EUPRESS, 2009. ISBN: 978-80-7408-022-7
- Mc. Kombs, M: Agenda setting: Praha? Portál, 2009, 250 stran, ISBN 978-80-7367-591-2
- doporučená literatura
- Thompson, J.,B.: Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004, 219 stran, ISBN: 80-246-0652-6
- Osvaldová, B., Halada, J., a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha:Libri, 1999, 250 stran, ISBN 80-85983_76-1
- Kašík, M a kol.: Český odborný tisk. Praha: Unie vydavatelů, 2002, 127 stran
- Záznamy přednášek, zavěšování vybraných textů na IS
- Výukové metody
- Forma výuky: přednášky Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení/semináři v prezenčním studiu je 80%, na řízených skupinových konzultacích v kombinovaném studiu 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijné povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: z (zápočet; 3 kredity) ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: Zpracujte návrh – koncept na vydávání periodika (podnikového či jiného časopisu,novin, občasníku, věstníku) včetně jednoduchého ročního business plánu. Měl by obsahovat: a)Obsahový koncept: popis cílové skupiny určení, základní zaměření-vymezení periodika –vydavatele vůči této cílové skupině, titul, podtitul, základní vydavatelské a polygrafické parametry (periodicita, rozsah, poměr redakčních a inzertních stran atp), b)Návrh layoutu – název-popis hlavních sekcí časopisu, hlavní rubriky, předpřipravené-aktuální strany, příprava k tisku atp., c)Rámcový business plán – příjmová a výdajová stránka projektu, náklady na provoz redakce, adresáti, způsob a financování distribuce, celková ekonomická rozvaha vydávání periodika.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2011/B_VyM