N_Rob Řízení obchodu

Vysoká škola finanční a správní
léto 2012
Rozsah
1/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miloš Krejčí (přednášející)
JUDr. Josef Novák (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je komplexně seznámit studenty se základními pojmy v oblasti obchodu a jeho řízením, neboť jej lze bez nadsázky považovat za základ ekonomiky země a jejího hospodářství, stejně jako za základ fungování firmy, a to bez ohledu na oborové začlenění. V rámci předmětu dojde k rozšíření znalostní základny v oblasti typologie trhů, právní úpravy pro podnikání v obchodě v České republice, tvorby obchodních či obchodně marketingových plánů a jejich hodnocení, řízení obchodních pohledávek. Cílem je též zvýšit povědomí o důležitosti obchodních dovedností, specificích jednání, reportingu, klíčových smluvních ujednáních, dodacích podmínkách, a to nejen v obchodě tuzemském, ale i zahraničním, který je vzhledem k charakteru naší země i ke stále dravějšímu trendu internacionalizace nevyhnutelný. V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci a využitelnost znalostí na spotřebitelských a průmyslových trzích se záměrem vybavit absolventy školy znalostmi, jenž jim umožní vysoce kvalifikované uplatnění v podnikatelské i správní sféře. Absolventi budou znát význam obchodu v ekonomice státu a firmy, budou znát principy řízení obchodních operací, plánů a pohledávek, budou se orientovat v obchodní dokumentaci, posílí své obchodní dovednosti a budou schopni rozpoznat a reagovat na spektrum vyjednávacích technik. Budou též schopni identifikovat různé druhy obchodu, stejně jako způsoby expanze na zahraniční trhy, budou chápat principy fungování cla, kvót a souvztažných záležitostí; studenti budou též schopni posoudit význam národně-kulturních odlišností a zohlednit jej ve způsobu řízení obchodu.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Předmět je koncipován tak, aby v něm byly obsaženy aktuální trendy řízení obchodu v kontextu české integrace do evropských struktur. Obsah předmětu je rozdělen do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány: - Role obchodu ve struktuře podniku. Organizace obchodních činností, nástroje řízení obchodu. - Sjednávání podmínek obchodu. Kulturní odlišnosti a jejich vliv na řízení obchodu. - Kontrakt, klíčová ujednání obchodní spolupráce. Klíčové dokumenty v řízení obchodu. - Zahraniční obchod a internacionalizace firmy. Principy posouzení atraktivity teritoria. Formy vstupu na zahraniční trh. - Obchodní pohledávky, jejich řízení a zajištění. Platební nástroje a dodací podmínky v obchodě. - Psychologie obchodu a jeho řízení. Komparace řízení obchodu v typově odlišných podnicích. Manažer obchodu. – Řízení firemního nákupu. Předmět poskytuje základní teoretické znalosti o oblasti obchodních vztahů a jejich řízení uvnitř i vně firmy, přičemž je směřován nejen do roviny obecné, ale zejména do roviny praktické (tj. využitelné v podnikové praxi).
Literatura
  • KAŠÍK, M. – HAVLÍČEK, K.: Marketingové řízení zahraničního obchodu. EUPRESS, VŠFS Praha, 2006. ISBN 80-86754-67-7
  • HOFSTEDE, G. : Culture’s Consequences: International differences in work-related values. 1980, Beverley Hills: Sage Publications. ISBN 0-8039-1306-0
  • MACHKOVÁ, H. - ČERNOHLÁVKOVÁ, E. - SATO, A.: Mezinárodní obchodní operace. Grada Publishing. ISBN: 8024715902
  • KLEIN, H.,M. – KRESSE, A.: Psychologie – základ úspěchu v práci. Grada. ISBN 978-80-247-2444-7
  • CZINKOTA, M. - RONKAINEN, I. - MOFFETT, M. International Business. Harcourt, Inc., 2002. ISBN 0-03-033564-7
  • TERMANN, S.: Umění přesvědčit a vyjednat. Grada Publishing, 1.vydání, 2002. ISBN 80-247-0304-1
  • ROBBINS, S.P. – COULTER, M.: Management. Grada, 7. Vydání, edice „Profesionál“. ISBN 80-247-0495-1
  • OPLETALOVÁ, S.: Obchodní dovednosti. Rubico. ISBN 80-85839-36-9
  • JOBBER, D. –LANCASTER, G.: Management prodeje. ComputerPress. ISBN 80-7226-533-4
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení) v prezenční formě studia a řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia. Prezenční studium: cyklus 6 přednášek a 6 cvičení, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě nichž si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Kombinované studium: 5 řízených konzultací, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s reálnými příklady z praxe posluchačů tak, aby si posluchač byl schopen vytvořit představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Prezenční: udělení zápočtu je vázáno na splnění povinností stanovených vedoucím cvičení (zpravidla aktivní účast na seminářích a vypracování prakticky zaměřené semestrální práce a její prezentace). Udělení zkoušky je podmíněno úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem. Kombinované: udělení zápočtu vázáno na splnění povinností stanovených vedoucím řízených konzultací (zpravidla aktivní účast na řízených konzultacích a vypracování prakticky zaměřené semestrální práce), udělení zkoušky pak úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: ISP
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.