VSFS:N_ROb Řízení obchodu - Informace o předmětu
N_ROb Řízení obchodu
Vysoká škola finanční a správnízima 2011
- Rozsah
- 1/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miloš Krejčí (přednášející)
JUDr. Josef Novák (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Pittnerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_ROb/cRMO: každou lichou středu 8:45–9:29 M15, každou lichou středu 9:30–10:15 M15, J. Tichý
N_ROb/cR1PH: každý sudý čtvrtek 10:30–11:14 S11, každý sudý čtvrtek 11:15–12:00 S11, N. Petrů
N_ROb/cR2PH: každé liché úterý 12:15–12:59 S36, každé liché úterý 13:00–13:45 S36, J. Novák
N_ROb/cR3PH: každé sudé úterý 14:00–14:44 S26, každé sudé úterý 14:45–15:30 S26, M. Krejčí
N_ROb/pRMO: každou sudou středu 8:45–9:29 M15, každou sudou středu 9:30–10:15 M15, J. Tichý
N_ROb/pRPH: každé sudé úterý 12:15–12:59 S01, každé sudé úterý 13:00–13:45 S01, M. Krejčí
N_ROb/uRPH: Út 25. 10. 17:30–19:00 S24, Út 1. 11. 15:45–17:15 S24, 17:30–19:00 S24, Út 8. 11. 17:30–19:00 S24, Út 15. 11. 17:30–19:00 S24, N. Petrů
N_ROb/vRKL: Pá 7. 10. 17:15–18:45 K211, 19:00–20:30 K211, Pá 21. 10. 17:15–18:45 K211, Pá 11. 11. 17:15–18:45 K212, 19:00–20:30 K212, J. Novák
N_ROb/vRMO: So 26. 11. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, So 7. 1. 8:00–9:30 M27, 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, N. Petrů
N_ROb/vR2PH: Pá 21. 10. 13:45–15:15 S26, 15:30–17:00 S26, Pá 11. 11. 13:45–15:15 S26, 15:30–17:00 S26, Pá 25. 11. 17:15–18:45 S26, M. Krejčí
N_ROb/vR3PH: Pá 21. 10. 17:15–18:45 S32, Pá 11. 11. 17:15–18:45 S32, Pá 25. 11. 15:30–17:00 S32, Pá 9. 12. 15:30–17:00 S32, 17:15–18:45 S32, M. Krejčí - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Cílem předmětu je komplexně seznámit studenty se základními pojmy v oblasti obchodu a jeho řízením, neboť jej lze bez nadsázky považovat za základ ekonomiky země a jejího hospodářství, stejně jako za základ fungování firmy, a to bez ohledu na oborové začlenění. V rámci předmětu dojde k rozšíření znalostní základny v oblasti typologie trhů, právní úpravy pro podnikání v obchodě v České republice, tvorby obchodních či obchodně marketingových plánů a jejich hodnocení, řízení obchodních pohledávek. Cílem je též zvýšit povědomí o důležitosti obchodních dovedností, specificích jednání, reportingu, klíčových smluvních ujednáních, dodacích podmínkách, a to nejen v obchodě tuzemském, ale i zahraničním, který je vzhledem k charakteru naší země i ke stále dravějšímu trendu internacionalizace nevyhnutelný. V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci a využitelnost znalostí na spotřebitelských a průmyslových trzích se záměrem vybavit absolventy školy znalostmi, jenž jim umožní vysoce kvalifikované uplatnění v podnikatelské i správní sféře. Absolventi budou znát význam obchodu v ekonomice státu a firmy, budou znát principy řízení obchodních operací, plánů a pohledávek, budou se orientovat v obchodní dokumentaci, posílí své obchodní dovednosti a budou schopni rozpoznat a reagovat na spektrum vyjednávacích technik. Budou též schopni identifikovat různé druhy obchodu, stejně jako způsoby expanze na zahraniční trhy, budou chápat principy fungování cla, kvót a souvztažných záležitostí; studenti budou též schopni posoudit význam národně-kulturních odlišností a zohlednit jej ve způsobu řízení obchodu.
- Osnova
- Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: Předmět je koncipován tak, aby v něm byly obsaženy aktuální trendy řízení obchodu v kontextu české integrace do evropských struktur. Obsah předmětu je rozdělen do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány: - Role obchodu ve struktuře podniku. Organizace obchodních činností, nástroje řízení obchodu. - Sjednávání podmínek obchodu. Kulturní odlišnosti a jejich vliv na řízení obchodu. - Kontrakt, klíčová ujednání obchodní spolupráce. Klíčové dokumenty v řízení obchodu. - Zahraniční obchod a internacionalizace firmy. Principy posouzení atraktivity teritoria. Formy vstupu na zahraniční trh. - Obchodní pohledávky, jejich řízení a zajištění. Platební nástroje a dodací podmínky v obchodě. - Psychologie obchodu a jeho řízení. Komparace řízení obchodu v typově odlišných podnicích. Manažer obchodu. – Řízení firemního nákupu. Předmět poskytuje základní teoretické znalosti o oblasti obchodních vztahů a jejich řízení uvnitř i vně firmy, přičemž je směřován nejen do roviny obecné, ale zejména do roviny praktické (tj. využitelné v podnikové praxi).
- Literatura
- CZINKOTA, M. - RONKAINEN, I. - MOFFETT, M. International Business. Harcourt, Inc., 2002. ISBN 0-03-033564-7
- KLEIN, H.,M. – KRESSE, A.: Psychologie – základ úspěchu v práci. Grada. ISBN 978-80-247-2444-7
- MACHKOVÁ, H. - ČERNOHLÁVKOVÁ, E. - SATO, A.: Mezinárodní obchodní operace. Grada Publishing. ISBN: 8024715902
- KAŠÍK, M. – HAVLÍČEK, K.: Marketingové řízení zahraničního obchodu. EUPRESS, VŠFS Praha, 2006. ISBN 80-86754-67-7
- TERMANN, S.: Umění přesvědčit a vyjednat. Grada Publishing, 1.vydání, 2002. ISBN 80-247-0304-1
- ROBBINS, S.P. – COULTER, M.: Management. Grada, 7. Vydání, edice „Profesionál“. ISBN 80-247-0495-1
- HOFSTEDE, G. : Culture’s Consequences: International differences in work-related values. 1980, Beverley Hills: Sage Publications. ISBN 0-8039-1306-0
- OPLETALOVÁ, S.: Obchodní dovednosti. Rubico. ISBN 80-85839-36-9
- JOBBER, D. –LANCASTER, G.: Management prodeje. ComputerPress. ISBN 80-7226-533-4
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a seminářů (cvičení) v prezenční formě studia a řízených skupinových konzultací v kombinované formě studia. Prezenční studium: cyklus 6 přednášek a 6 cvičení, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě nichž si posluchač vytvoří představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Kombinované studium: 5 řízených konzultací, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, diskutována a konfrontována s reálnými příklady z praxe posluchačů tak, aby si posluchač byl schopen vytvořit představu o faktické úloze řízení obchodu v podnikovém prostředí. Rozsah povinné účasti ve výuce: Minimální povinná účast na cvičení / semináři v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Prezenční: udělení zápočtu je vázáno na splnění povinností stanovených vedoucím cvičení (zpravidla aktivní účast na seminářích a vypracování prakticky zaměřené semestrální práce a její prezentace). Udělení zkoušky je podmíněno úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem. Kombinované: udělení zápočtu vázáno na splnění povinností stanovených vedoucím řízených konzultací (zpravidla aktivní účast na řízených konzultacích a vypracování prakticky zaměřené semestrální práce), udělení zkoušky pak úspěšným složením písemné zkoušky, jež může být v opravném termínu kombinována ústním pohovorem.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/zima2011/N_ROb