N_MNK Management napříč kulturami

Vysoká škola finanční a správní
léto 2018
Rozsah
2/0/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
Mgr. Ing. Miroslav Jurásek, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MNK/pRPH: Čt 10:30–11:14 S13, Čt 11:15–12:00 S13, M. Jurásek
N_MNK/vRMO: So 24. 2. 9:45–11:15 M25, So 14. 4. 9:45–11:15 M25, 11:30–13:00 M25, A. Krejčí
N_MNK/vRPH: Pá 16. 3. 19:15–20:45 S23, So 7. 4. 9:45–11:15 S26, 11:30–13:00 S26, K. Havlíček
Předpoklady
Všeobecné povědomí o mezinárodních obchodních vztazích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s úlohou manažerů při obchodování v mezinárodním prostředí. Studenti si zopakují, v čem spočívá podstata procesního modelu řízení firmy, založená na managementu a controllingu a s hlavními změnami v podnikání menších a středních firem v posledním čtvrtstoletí, spojených s ekonomickým rozdělením světa, rozvojem ICT a v neposlední řadě s důsledky světové hospodářské krize. Na to se naváže obchodními a marketingovými procesy při otevírání zahraničních trhů. Důraz bude kladen především na rozdílnost komunikace s ohledem na odlišnost kultur a mentalit v rozhodujících světových destinacích. Studenti se seznámí s klíčovými regiony, šancemi v nich uspět, stejně tak vyplývajícími hrozbami. Předmět bude zakončen představením předpokladů pro práci v zahraničním obchodě. Předpokládané získané způsobilosti studentů: •formulovat a interpretovat strategické vize mezinárodního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podnikatelskému odvětví. •Analyzovat a charakterizovat kulturní aspekty osobní a marketingové komunikace v rámci kulturních rozdílů jednotlivých zemí a náboženství. •Odvodit strategické, taktické a operativní cíle pro expanzi firmy na konkrétní zahraniční trh. •Rozpracovat cíle do obchodních a marketingových strategií. Identifikovat rizika, která mohou strategie ohrozit, navrhnout nástroje na jejich řízení, argumentovat kroky nezbytné pro řízení pohledávek. •Shrnout nástroje Exportní strategie České republiky 2012 – 2020, vizi proexportních aktivit státu. •Charakterizovat roli CzechTrede, CzechINvest, EGAP, České exportní banky.
Osnova
  • 1. Osnova předmětu je rozdělena do dílčích okruhů, které jsou vzájemně tematicky nebo prakticky provázány. Jsou jimi 1.Role marketingu a zahraničního obchodu ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba. Aktuální vývoj mezinárodního obchodu se zbožím a službami. 2.Typologie světových trhů, světová obchodní centra, zahraničně obchodní politika. 3.Kulturní aspekty osobní komunikace v zemích EU, v zemích třetího světa. 4.Koncepce mezinárodního marketingu – kulturní aspekty marketingového mixu (produkt, cena). 5.Logistické operace na mezinárodních trzích. Eurostat, Incoterms. 6.Integrovaná marketingová komunikace a její specifika na zahraničních trzích. 7.Formy podnikání na mezinárodních trzích, mezinárodní obchodní operace. 8.Fáze přípravy zahraničně obchodní operace, platební podmínky. 9.Rizika zahraničního obchodu a jejich řízení, specifika řízení pohledávek, pojištění rizik. 10.Řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích. 11.Česká podpora podnikání v evropském kontextu. Exportní strategie 2012 – 2020. 12.Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích, podnikatelské příležitosti.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel, BŘEČKOVÁ, Pavla a kol. Řízení exportních rizik malé a střední firmy. 1. Vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní. Edice EUPRESS. 2015. 52 s. ISBN 978-80-7428-113-2.
  • PETRŮ, Naděžda a Václav KUPEC. Marketingové řízení podniků – diskurs podnikové praxe. Prováděcí analýzy – případové studie – příklady a návody. Druhé přepracované a doplněné vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní. 2015. 82 s. Edic EUPRESS. ISBN 9
  • KAŠÍK, M ; HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: VŠFS Edice EUPRESS, 2015, 276 s. ISBN 978-80-7408-100-2.
    doporučená literatura
  • LEHMANNOVÁ, Zuzana a kol. Paradigma kultur. Praha: Aleš Čeněk. 2011. 252 s. ISBN 978-80-738-0297-4.
  • HAVLÍČEK, K. Management & controlling malé a střední firmy, Praha: VŠFS Edice Eupress, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7408-056-2.
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: Nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha : Grada Publishing, a. s., 2007. 769 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
  • Exportní strategie 2012 – 2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu. Vždy aktuální Zpráva
  • ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. 1. Vyd. Praha: Ekopress. 2015. 178 s. ISBN 978-80-87865-15-3.
    neurčeno
  • MACHKOVÁ, Hana a kol. Mezinárodní obchodní operace. 6. Vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4874-0.
Výukové metody
Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek: 12 hodin. Příklady, návody a případové studie by měly vybízet k vlastnímu hodnocení situace na zahraničním trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu a řízení zahraničního obchodu, o významu znalosti místní kultury. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata. Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % , na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je u denní formy studia podmíněno vypracováním projektu dle zadání vyučujícího, dále formou písemného zápočtu: 1. Písemný test se skládá ze 4 otázek 2. Pro složení testu je nutné dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.