N_MNK Management napříč kulturami

Vysoká škola finanční a správní
léto 2020
Rozsah
2/1/0. 12 hodin KS/semestr. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
Mgr. Ing. Miroslav Jurásek, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Aleš Krejčí, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Ing. Miroslav Jurásek, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MNK/cEKPH: každý lichý čtvrtek 17:30–18:14 S36, každý lichý čtvrtek 18:15–19:00 S36, M. Jurásek
N_MNK/pEKPH: Čt 15:45–16:29 S36, Čt 16:30–17:15 S36, M. Jurásek
N_MNK/vEKKV: So 14. 3. 14:00–15:30 KV206, 15:45–17:15 KV206, So 28. 3. 14:00–15:30 KV204, 15:45–17:15 KV204, So 18. 4. 14:00–15:30 KV204, 15:45–17:15 KV204, A. Krejčí
N_MNK/vEKPH: So 14. 3. 8:00–9:30 S23, 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, So 18. 4. 8:00–9:30 S23, 9:45–11:15 S23, 11:30–13:00 S23, K. Havlíček
Předpoklady
Všeobecné povědomí o mezinárodních obchodních vztazích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s úlohou manažerů při obchodování v mezinárodním prostředí. Studenti si zopakují, v čem spočívá podstata procesního modelu řízení firmy, založená na managementu a controllingu a s hlavními změnami v podnikání menších a středních firem v posledním čtvrtstoletí, spojených s ekonomickým rozdělením světa, rozvojem ICT a v neposlední řadě s důsledky světové hospodářské krize. Na to se naváže obchodními a marketingovými procesy při otevírání zahraničních trhů. Důraz bude kladen především na rozdílnost komunikace s ohledem na odlišnost kultur a mentalit v rozhodujících světových destinacích. Studenti se seznámí s klíčovými regiony, šancemi v nich uspět, stejně tak vyplývajícími hrozbami. Předmět bude zakončen představením předpokladů pro práci v zahraničním obchodě. Předpokládané získané způsobilosti studentů: •formulovat a interpretovat strategické vize mezinárodního obchodu pro střednědobý horizont, která bude příslušet konkrétnímu podnikatelskému odvětví. •Analyzovat a charakterizovat kulturní aspekty osobní a marketingové komunikace v rámci kulturních rozdílů jednotlivých zemí a náboženství. •Odvodit strategické, taktické a operativní cíle pro expanzi firmy na konkrétní zahraniční trh. •Rozpracovat cíle do obchodních a marketingových strategií. Identifikovat rizika, která mohou strategie ohrozit, navrhnout nástroje na jejich řízení, argumentovat kroky nezbytné pro řízení pohledávek. •Shrnout nástroje Exportní strategie České republiky 2012 – 2020, vizi proexportních aktivit státu. •Charakterizovat roli CzechTrede, CzechINvest, EGAP, České exportní banky.
Výstupy z učení
Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing zažívá napříč světadíly i napříč kulturami prudký rozvoj, je výzvou i pro MSP. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními koncepcemi, ale především s trendy a vývojem teritoriální struktury světových obchodních center. Vštípit poznání, že úspěch při řízení exportních příležitostí je podmíněn znalostí a respektováním národních/nákupních zvyklostí jednotlivých světových kultur a náboženství, tyto představit. Vysvětlit odlišnosti manažerské a marketingové komunikace ve vícekulturním prostředí. Vyhledat aktuální nástroje podpory exportu ČR.
Osnova
  • 1. Marketing, management, controlling a zahraniční obchod ve struktuře podniku, jejich vzájemná vazba. 2. Světové kultury podle Huntingtona a jejich základní hodnotové principy (západní, ortodoxní pravoslavná, arabsko-islámská, buddhistická, konfuciánská, japonská, latinskoameriská kultura). 3. Vliv kultury na obchodní vztahy I. – pravidla obchodního jednání v Asii 4. Vliv kultury na obchodní vztahy II. – pravidla obchodního jednání v Severní Americe 5. Vliv kultury na obchodní vztahy III. – pravidla obchodního jednání v Jižní Americe 6. Vliv kultury na obchodní vztahy IV. – pravidla obchodního jednání v Africe 7. Vliv kultury na obchodní vztahy V. – pravidla obchodního jednání v Evropě 8. Typologie světových trhů, světová obchodní centra, zahraničně obchodní politika, statistiky zahraničního obchodu. 9. Podpora exportu v ČR. Exportní strategie 2012 – 2020. 10. Pilíře manažerské komunikace a řízení lidských zdrojů na zahraničních trzích, multikulturní týmy. 11. Expanze firmy na zahraniční trh – fáze přípravy zahraničně obchodní operace, analýza a vyhodnocení tržních příležitostí, plán vstupu firmy na zahraniční trh. 12. Rámcový plán komunikační kampaně pro zvolený zahraniční trh.
Literatura
    povinná literatura
  • EVANGELU, Jaroslava Ester a Zalán GASPARICS. Manažerská komunikace v multikulturním prostředí. 1. vyd. Ostrava: KEY Publishing s.r.o. 2013. 114 s. ISBN 979-80-7418-199-3.
  • WAISOVA, Šárka. Manuál exportéra. Jak analyzovat zahraniční trhy. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2014. 167 s. ISBN 978-80-7380-539-5.
  • ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. 1. Vyd. Praha: Ekopress. 2015. 178 s. ISBN 978-80-87865-15-3.
    doporučená literatura
  • ŽUFAN, Jan, HÁN, Jan a Monika KLÍMOVÁ. Kapitoly z personálního a interkulturního managementu. 1.vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR. 2013. 140 s. ISBN 978-80-7478-328-9.
  • 7478-328-9. MPO. Exportní strategie České republiky pro období 2012 – 2020. Vždy aktuální Zpráva o plnění.
Výukové metody
Výuka prezenční formy studia probíhá formou přednášek: 12 hodin. Příklady, návody a případové studie by měly vybízet k vlastnímu hodnocení situace na zahraničním trhu, vlastnímu výzkumu a jeho prezentaci, předávání osobních zkušeností a znalostí dalším studentům. V kombinované formě studia probíhá výuka formou řízených skupinových konzultací nad studijními oporami. V rámci výuky bude teorie doplňována praktickými příklady, na jejichž základě si posluchač vytvoří představu o úloze marketingu a řízení zahraničního obchodu, o významu znalosti místní kultury. Účast bude vyžadovat určitý stupeň připravenosti posluchačů v návaznosti na osnovu jednotlivých soustředění tak, aby umožnila kvalifikovanou diskuzi na probíraná témata. Minimální povinná účast u prezenční výuky je 75 % , na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50 %. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti - práce za "nedocházku" (v míře, která umožní prokázat studentovu znalost problematiky a získání kompetencí nezbytných pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je u denní formy studia podmíněno vypracováním projektu dle zadání vyučujícího, dále formou písemného zápočtu: 1. Písemný test se skládá ze 4 otázek 2. Pro složení testu je nutné dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.