N_MNK Management napříč kulturami

Vysoká škola finanční a správní
léto 2016
Rozsah
2/0. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA (cvičící)
doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ing. Edita Jerie, DiS.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_MNK/pRMO: každou sudou středu 10:30–11:14 M25, každou sudou středu 11:15–12:00 M25, každou sudou středu 12:15–12:59 M25, každou sudou středu 13:00–13:45 M25, N. Petrů
N_MNK/pRPH: každé liché pondělí 12:15–12:59 S11, každé liché pondělí 13:00–13:45 S11, každé liché pondělí 14:00–14:44 S11, každé liché pondělí 14:45–15:30 S11, N. Petrů
N_MNK/uRPH: Út 8. 3. 15:45–17:15 S11, 17:30–19:00 S11, Út 15. 3. 19:15–20:45 S01, K. Havlíček
N_MNK/vRMO: Pá 11. 3. 15:30–17:00 M14, 17:15–18:45 M14, Pá 22. 4. 13:45–15:15 M14, N. Petrů
N_MNK/vRPH: Pá 19. 2. 15:30–17:00 S22, So 16. 4. 9:45–11:15 S34, 11:30–13:00 S34, K. Havlíček
Předpoklady
Strategické řízení podniku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s úlohou manažerů při obchodování v mezinárodním prostředí. Studenti si zopakují, v čem spočívá podstata procesního modelu řízení firmy, založená na managementu a controllingu a s hlavními změnami v podnikání menších a středních firem v posledním čtvrtstoletí, spojených s ekonomickým rozdělením světa, rozvojem ICT a v neposlední řadě s důsledky světové hospodářské krize. Na to se naváže obchodními a marketingovými procesy při otevírání zahraničních trhů. Důraz bude kladen především na rozdílnost komunikace s ohledem na odlišnost kultur a mentalit v rozhodujících světových destinacích. Studenti se seznámí s klíčovými regiony, šancemi v nich uspět, stejně tak vyplývajícími hrozbami. Předmět bude zakončen představením předpokladů pro práci v zahraničním obchodě.
Osnova
  • 1. Procesní model řízení podniku na bázi M-C - Procesní model řízení podniku - Marketingové plánování a controlling - Obchodní plánování a controlling
  • 2. Změny na světových trzích - Geopolitické rozdělaní světa versus ekonomické rozdělení - Změny v oblasti ICT - Sociologická integrace - Světová krize
  • 3. Předpoklady dobývání nových teritorií - Řízení konkurenční výhody - Systém MRKTG-OBCH-FIN
  • 4. Mezinárodní segmentace - Geografická segmentace - Psychografická segmentace - Sociodemografická segmentace
  • 5. Produktové strategie na zahraničních trzích - Řízení produktových řad - Řízení životních cyklů
  • 6. Cenové strategie na zahraničních trzích - Řízení cenových map - Tvorba cen - Cenové strategie dle různých kritérií
  • 7. Distribuční strategie na zahraničních trzích - Obsluha zahraničních zákazníků dle formy vstupu na konkrétní trh - Porovnání přímé a nepřímé distribuce
  • 8. Komunikační strategie na zahraničních trzích - Aplikace komunikačního mixu na různá světová teritoria - Příklady kampaní z mezinárodního podnikového prostředí
  • 9. Řízení obchodu na světových trzích - Obchodní plánování v mezinárodním prostředí - Řízení obchodních forecastů - Řízení pohledávek v mezinárodním kontextu
  • 10. Organizace exportních oddělení - Organizace podle teritorií - Organizace podle segmentů - Organizace podle produktových skupin
  • 11. Rozhodující světové trhy - Představení klíčových světových destinací a popis jejich významu
  • 12. Výběr personálu do mezinárodních obchodních týmů - Předpoklady pro práci v zahraničním obchodě - Motivace pracovníků - Vzdělávání pracovníků
Literatura
    povinná literatura
  • KAŠÍK, M ; HAVLÍČEK, K. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: VŠFS Edice EUPRESS, 2015, 276 s. ISBN 978-80-7408-100-2.
    doporučená literatura
  • HAVLÍČEK, K. Management & controlling malé a střední firmy, Praha: VŠFS Edice Eupress, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7408-056-2.
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: Nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha : Grada Publishing, a. s., 2007. 769 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
Výukové metody
Výuka bude probíhat na bázi přednášek, v rámci kterých bude teorie doplňována praktickými příklady, na základě kterých si posluchač vytvoří představu o faktické úloze pracovníků v mezinárodním obchodě. Přednášky v denním studiu, tutoriály v kombinovaném studiu, s ohledem na náročnost předmětu se očekává v denním studiu účast studentů na přednáškách; povinná účast na tutoriálech 50 %.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je formou písemného zápočtu: 1. Písemný test se skládá ze 4 otázek 2. Pro složení testu je nutné dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.