N_RKv Řízení kvality

Vysoká škola finanční a správní
léto 2018
Rozsah
1/1. 6 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. Jaromír Tichý, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ing. Ludvík Filip
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Bažantová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RKv/vMRMO: So 24. 2. 11:30–13:00 M01, So 24. 3. 11:30–13:00 M01, 14:00–15:30 M01, J. Tichý
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vést posluchače k pochopení prolínání tematiky řízení kvality se všemi podnikovými procesy. K pochopení skutečnosti, že k řízení kvality patří i její plánování - činnost, která stanoví cíle a požadavky na kvalitu. Rovněž stanoví i požadavky na užití prvků systému managementu kvality a v neposlední řadě má tato činnost definovat procesy a metody potřebné pro efektivní a účinné plnění cílů a požadavků trhu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a osvojit si zásady managementu jakosti; - porozumět problematice jakosti v rámci konkurenceschopnosti výrobků i služeb; - použít informace a znalosti v prostředí podnikového managementu jakosti; - interpretovat problematiku v oblasti moderních přístupů k managementu jakosti.
Osnova
  • 1. Základní pojmy a pojetí managementu jakosti a systému jakosti v podniku (SJP).
  • 2. Význam systému jakosti v podniku (SJP). Důvody, realizace a zlepšování SJP, zásady a kapitoly SJP budovaného dle ISO 9000:2005.
  • 3. Struktura a obsah SJP budovaného dle ČSN EN ISO 9001:2000, se zaměřením na výstavbu procesního přístupu a členění procesů.
  • 4. Orientace na zákazníka a neustálé zlepšování.
  • 5. Měření a ekonomika v systémech jakosti podniku.
  • 6. Monitorování, měření, analýza a zlepšování.
  • 7. Měření spokojenosti zákazníka.
  • 8. Ekonomika v systémech jakosti podniku. Příčiny nákladů na nejakost, nositelé a důsledky nejakosti vlivem neshod.
  • 9. Informační podpora managementu jakosti, hodnocení kvality organizací.
  • 10. Softwarová podpora SJP, význam informačního systému, jeho potřebná struktura, vývoj, realizace a zdokonalování v podmínkách podniku.
  • 11. Hodnocení kvality organizací, Model excelence EFQM, cena za jakost.
  • 12. Národní politika jakosti v ČR.
Literatura
    doporučená literatura
  • NENADÁL, Jaroslav. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit?. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-426-4.
  • BLECHARZ, Pavel. Kvalita a zákazník. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-87865-20-0.
  • BLECHARZ, Pavel. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. ISBN 978-80-86929-75-0.
  • SEDLÁČEK, Milan, Petr SUCHÁNEK a Jiří ŠPALEK. Kvalita a výkonnost průmyslových podniků. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6075-3.
  • SUCHÁNEK, Petr. Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2011. ISBN 978-80-210-5688-6.
    neurčeno
  • Kožíšek, J.; Stieberová, B.: Management jakosti II, Praha, Vydavatelství ČVUT 2010
  • Kožíšek, J.; Stieberová, B.: Management jakosti I, Praha, Vydavatelství ČVUT 2010
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení; prezenční formě studia, a řízených skupinových konzultací; kombinované formě studia. Minimální povinná účast na cvičenív prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích; kombinované formě studia 50%. Studentům, kteří nesplní povinný rozsah účasti, mohou být v průběhu semestru zadány dodatečné studijní povinnosti (v míře, která umožní prokázat studijní výsledky a získané kompetence nezbytné pro úspěšné zakončení předmětu).
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Kritériem pro udělení zápočtu je absolvování písemného testu, který se skládá z 10 otázek (minimum 50% bodů).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021.