N_RTy Řízení týmů

Vysoká škola finanční a správní
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Juraj Eisel, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Juraj Eisel, Ph.D.
Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Bc. Kamila Procházková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RTy/vEKKV: So 25. 2. 9:45–11:15 KV202, 11:30–13:00 KV202, 14:00–15:30 KV202, So 15. 4. 9:45–11:15 KV202, 11:30–13:00 KV202, 14:00–15:30 KV202, J. Eisel
N_RTy/vEKPH: So 4. 2. 9:45–11:15 E306, 11:30–13:00 E306, Pá 3. 3. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, Pá 17. 3. 17:30–19:00 S11, 19:15–20:45 S11, J. Eisel
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit specifika a klíčové koncepty týmové práce, principy výběru členů týmu a jeho vedení, problematiku týmu jako jedné ze základních jednotek organizace práce v moderním managementu a umožnit pochopení fungování a ovlivňování výkonnosti týmu. Součástí předmětu jsou prvky jako je vymezení role v týmu a motivace jednotlivých rolí, důsledky skupinového myšlení a jeho vliv na efektivnost celého týmu. Posluchač dostane šanci ověřit si své vlastní předpoklady a tendence k určité roli v týmu jak z pohledu vedoucího týmu, tak z pohledu člena týmu v určité roli. Na základě prostudování dané problematiky je posluchač schopen odpovědět na otázky spojené s podstatou týmové práce, kdy použít tým a kdy ne, jaké jsou typické role v týmu a jak nejlépe motivovat členy týmu v těchto rolí, jak vybírat lidi do týmu a tým vést, jak řešit konflikty v týmu, včetně znalosti různých technik a nástrojů řízení týmů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen porozumět a vysvětlit specifika a klíčové koncepty týmové práce, principy výběru členů týmu a jeho vedení, problematiku týmu jako jedné ze základních jednotek organizace práce v moderním managementu a umožnit pochopení fungování a ovlivňování výkonnosti týmu, vymezení role v týmu a motivace jednotlivých rolí, důsledky skupinového myšlení a jeho vliv na efektivnost celého týmu. Posluchač dostane šanci ověřit si své vlastní předpoklady a tendence k určité roli v týmu jak z pohledu vedoucího týmu, tak z pohledu člena týmu v určité roli.
Osnova
  • 1. Seznámení se s obsahem a strukturou kurzu, literaturou a požadavky na ukončení předmětu. Exkurz do teorie a historie managementu, vývoj organizačních řídích struktur do současné podoby.
  • 2. Od skupiny k týmu – specifika týmové práce v řízení. Procesní řízení ve firmě, projektové řešení problémů, tým jako základ řešení projektu. Struktura týmu z hlediska zajištění jeho efektivní činnosti.
  • 3. Role v týmu. Týmové činnosti, Komunikace v týmu (týmové porady).
  • 4. Týmová spolupráce jako řízení sociálních procesů. Druhy týmů v řídící praxi – podle časového trvání, pracovního postavení členů týmu, podle způsobu zadávání úkolů, atd. Organizování týmu a práce v týmu.
  • 5. Etapy formování týmu. Stadia formování a vývoje týmu až k autonomním týmům. Řízení týmové práce – styly vedení týmů. Hodnocení přínosů týmové práce.
  • 6. Podmínky a faktory efektivního fungování týmu. Odměňování týmů. Řešení konfliktů v týmu. Techniky vedení týmů.
Literatura
    povinná literatura
  • BELBIN, R. M., Nové obzory týmů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7357-893-0.
  • PILAŘOVÁ, Irena. Leadership & management development: role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5721-6.
  • PLAMÍNEK, J., 2015. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 3., rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-5515-1.
  • KOLAJOVÁ, Lenka. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6.
  • RADCLIFFE, S., Leadership: lídrem jednoduše a přirozeně. Praha: Grada. 2012. SBN 978-80-247-4163-5.
    doporučená literatura
  • PROCHÁZKA, J., M. VACULÍK a P. SMUTNÝ. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4646-3.
  • LALOUX, Frédéric. Budoucnost organizací: průvodce budováním organizací v 21. století na základě evoluce lidského uvažování. Přeložil Viktor JUREK. Praha: PeopleComm, 2016. ISBN 978-80-87917-29-9.
    neurčeno
  • MARCIANO, P. L., Cukr a bič nefungují: vybudujte si kulturu zapojení zaměstnanců na principech respektu. Brno: Motiv Press, 2013. ISBN 978-80-904133-9-9.
  • MEIER, Rolf. Úspěšná práce s týmem: 25 pravidel pro vedoucí týmu a členy týmu. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2308-2.
  • BĚLOHLÁVEK, F., 20 typů lidí: jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4323-3.
  • MÜHLFEIT, J., COSTI M. JUREK, V. Pozitivní leader: jak energie a štěstí pohánějí špičkové týmy na cestě k úspěchu. V Brně: Management Press. 2017. ISBN 978-80-265-0591-4.
Výukové metody
Přednášky a cvičení v prezenční formě, řízené skupinové konzultace v kombinované formě; minimální povinná účast na cvičeních/seminářích v prezenční formě studia je 75%, na řízených skupinových konzultacích v kombinované formě studia 50%.“
Metody hodnocení
V prezenční formě studia - prezentace "Týmová spolupráce na učebně na dané téma a zpracování zápočtové práce. V kombinované formě studia zpracování zápočtové práce. Téma: Leadership (na mém pracovišti). Nebo Týmové role. Zaslat text zápočtové, semestrální práce pro kontrolu plagiátorství (a kompilátu) do 20.5.2022.
Informace učitele
Metody hodnocení: Předmět je ukončen ZÁPOČTEM a ZKOUŠKOVÝM TESTEM. Podmínky získaní zápočtu pro studenty prezenční i kombinované formy studia: 1. Aktivní účast na přednáškách. Povinná účast na semináři je 75% v prezenční formě studia, povinná účast na seminářích je 50% v kombinované formě studia. 2. Vypracování případové studie (týmové seminární práce) a její aktivní odborná prezentace (témata případové studie musí být dohodnuta s lektorem na začátku semestru). Rozsah: Min. 10 stránek. !!! Termín pro vložení seminární práce do Odevzdávárny: týden před složením zkoušky !!! Semestrální práce) musí být zaměřena na "řízení týmu": • Týmová spolupráce a týmové role • Leadership jako metoda vedení týmů. Podmínky úspěšného složení zkoušky pro studenty prezenční i kombinované formy studia: Písemný test (5 otázek). Pro splnění podmínek zkoušky je nutno dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti. Podmínky úspěšného absolvování předmětu pro ISP studenty: 1. Pro získání zápočtu je nutno odevzdat seminární práci. Seminární práce má dvě části: Část A: Každý týden vložte do Odevzdávárny jedno téma. Každé téma bude zpracováno v rozsahu 1 strany A4. Týden 1: Tým nebo-li skupina se synergickým efektem Týden 2: Řešení vztahů Týden 3: Spolupráce je výsledkem evoluce Týden 4: Ne každá pracovní skupina je tým Týden 5: Kvalita členů týmu a schopnosti členů týmu Týden 6: Týmové role podle Belbína Týden 7: Význam týmu Týden 8: Charakteristické znaky týmu Týden 9: Vývojové fáze týmu Týden 10: Leader a leadership Část B: Napište případovou studii v rozsahu 10 stran A4. !!! Část B seminární práce zašlete nejpozději týden před konáním zápočtu !!! Struktura textu: případová studie musí být zaměřena na "řízení týmů" • Týmová spolupráce • Leadership v praxi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.