VSFS:B_AUI Aplikovaná umělá inteligence - Informace o předmětu
B_AUI Aplikovaná umělá inteligence
Vysoká škola finanční a správníléto 2026
- Rozsah
- 2/0/0. 12 hodin KS/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům systematické porozumění aplikacím umělé inteligence (AI) v podnikové praxi, managementu, marketingu, financích atd., právu a bezpečnostních oborech. Studenti se seznámí s principy a možnostmi jazykových modelů, generativní AI, počítačového vidění, rozpoznávání řeči, chatbotů a virtuálních asistentů. Předmět směřuje k rozvoji schopnosti kriticky hodnotit nástroje AI, navrhovat jejich vhodné využití a reflektovat etické, právní a společenské důsledky jejich nasazení.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
Rozlišuje základní typy umělé inteligence, chápe jejich vývoj, strukturu a aktuální roli v technologickém ekosystému.
Vysvětlí princip fungování jazykových modelů (LLM) a posoudí jejich využitelnost v reálné praxi.
Popíše možnosti využití AI v oblasti generování a porozumění textu, včetně schopnosti rozpoznat jejich limity a přínosy.
Identifikuje principy počítačového vidění (Computer Vision) a demonstruje jejich využití v různých oborech (bezpečnost, zdravotnictví, průmysl, výroba, logistika, BOZP, marketing apod.).
Rozumí možnostem využití generativní vizuální AI v marketingu, prezentaci i tvorbě obsahu a uvědomuje si etická rizika.
Popíše architekturu a funkci chatbotů a voicebotů, včetně rozdílů mezi různými technologickými přístupy.
Vysvětlí principy převodu řeči na text a generování syntetického hlasu, včetně možností voice cloningu a využití avatarů.
Rozpozná a hodnotí potenciál AI nástrojů v managementu a rozhodovacích procesech.
Vyjmenuje nástroje AI využitelné v marketingu, e-komerci a zákaznické podpoře a analyzuje jejich dopady na zákaznickou zkušenost.
Vysvětlí právní a etické aspekty spojené s používáním AI, včetně aktuálních norem a regulací (EU AI Act, GDPR).
Reflektuje společenské a kulturní dopady rozvoje AI, včetně rizik dezinformací, zkreslení (bias) a důvěryhodnosti.
Umí vyhledat, porovnat a kriticky zhodnotit konkrétní AI nástroj podle jeho vhodnosti pro specifický účel. - Osnova
- Přednášky 1. Úvod do předmětu Aplikovaná umělá inteligence. Historie AI, základní pojmy, rozdíl mezi symbolickou a strojově učenou AI, přehled aktuálních trendů. Ukázky využití v různých oborech, diskuze o přínosech a rizicích. Zadání týmového projektu.
- 2. Generativní AI I: Jazykové modely (LLM) – principy a nástroje. Co je LLM, jak funguje GPT, BERT, Claude atd. Promptování, tokenizace, fine-tuning, bezpečnostní vrstvy.
- 3. Generativní AI II: Využití v textové praxi a podpora tvorby obsahu. Automatizované reporty, sumarizace, překlady, právní a akademické texty. Tvorba osnov, osnovy videí, AI jako asistent pedagoga či manažera.
- 4. AI a počítačové vidění I: Rozpoznávání obrazu a objektů. Detekce objektů, OCR, detekce anomálií, využití v průmyslu, medicíně, bezpečnosti. OpenCV, YOLO, služby Google Vision, Azure AI Vision.
- 5. AI a počítačové vidění II: Generativní vizuální AI a editace. Využití nástrojů typu DALL·E, Midjourney, RunwayML, Adobe Firefly. Tvorba marketingových vizuálů, produktových fotek, deepfake a morální limity.
- 6. Chatboty a voiceboty I: Jak fungují, kdy je nasadit. Rozdíl mezi FAQ chatbotem a konverzační AI, NLP vs. předskriptované přístupy. Praktické ukázky (Dialogflow, Rasa, MS Bot Framework, Chatlayer.ai). 7. Chatboty a voiceboty II: Design konverzace a zapojení do služeb. Vytváření strukturovaného dialogu, hlasová rozhraní, připojení k CRM/API. Nácvik testování a zhodnocení „dobrého bota“ – týmová analýza.
- 8. Generování hlasu a rozpoznávání řeči I: TTS, STT, Voice Cloning. Principy převodu textu na řeč (Text-to-Speech) a řeči na text (Speech-to-Text). Přehled nástrojů: ElevenLabs, Microsoft Azure Speech, Google Speech.
- 9. Avataři a syntetická média II: Kombinace multimédií pro aplikace v praxi. AI mluvčí, videoavatary, automatizované webináře a virtuální asistenti. Využití např. pro e-learning, zákaznickou podporu, obchodní prezentace.
- 10. AI v managementu a financích. Predikce, scoring, analýza rizik, modely pro podporu rozhodování. Automatizace reportingu, generativní přehledy, podpora datových týmů.
- 11. AI v marketingu, e-commerce a zákaznické zkušenosti. Segmentace, analýza sentimentu, personalizovaný obsah, doporučovací systémy. AI v e-mailingu, PPC, správě sociálních sítí, behaviorální modely.
- 12. Právní aspekty, etika a společenský dopad AI. Aktuální legislativa (EU AI Act, autorské právo, ochrana dat). Deepfake, bias, odpovědnost, důvěra v AI. Diskuse: Jak by vypadala „dobrá“ AI pro společnost?
- Literatura
- povinná literatura
- HOLÍK, J., & RYCHNOVSKÝ, D. (2024). Umělá inteligence: Moderní přístupy a praktické využití. Praha: Grada Publishing.
- doporučená literatura
- KNIHOVÁ L. AI Marketing Playbook: Jak ChatGPT a umělá inteligence mění svět marketingu, 2024. ISBN 978-80-271-5226-1.
- JANOŠCOVÁ, R. 2016. Computer aided of knowledge discovery in databases. In: International Conference on Management - Trends of Management in the Contemporary Society. - Brno: Mendel
- DŘÍMALKA F. Budoucnost nepráce. 2023. ISBN 978-80-11-03715-4
- Kolektiv autorů. Jednoduše: umělá inteligence. 2023. ISBN 9788024292939
- VALDA V. Rozhovory s umělou inteligencí. 2023. ISBN 978-80-908235-2-5
- RUSSELL, S. J., & NORVIG, P. 2021. Artificial Intelligence: A Modern Approach, 4th Edition, Global. Harlow, UK
- BERKA, P. 4IZ450 – Dobývání znalostí z databází. Praha: VŠE, 2006 - 2021. https://sorry.vse.cz/~berka/4IZ450/
- JAMSA, K. Introduction to Data Mining and Analytics. Burlington : Jones & Bartlett Learning, 2021. ISBN: 9781284180909. EBSCO (e-kniha, dostupná přes IS VŠFS)
- NAQVI, Al. Artificial Intelligence for Audit, Forensic Accounting, and Valuation : A Strategic Perspective, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020. ProQuest Ebook Central.ISBN:9781119601883.ProQuest Ebook (e-kniha přes IS VŠFS)
- SVOBODA, M. (2023). AI ve vzdělávání: Možnosti, rizika, etické otázky. Olomouc: Univerzita Palackého.
- BUCHTELA, M. (2024). AI v marketingu a e-commerce. Praha: Professional Publishing.
- Výukové metody
- Předmět využívá následující formy a metody výuky pro dosažení vysoké míry aktivace a zapamatování.
Frontální výklad s vizualizacemi, schémata modelů, porovnání technologií, vývoj AI v čase.
Ukázky nástrojů AI přímo na přednášce, interaktivní dema (např. zadání promtu do GPT, tvorba obrázku, použití TTS/voicebota apod.).
Live demonstrace + diskuze o aplikaci nástrojů, ukázka tvorby avatara nebo přehrání audio výstupu AI + komentovaná reflexe.
Krátké případové studie / scénáře z praxe, jak AI mění marketing, řízení zakázek, zákaznický servis.
Vkládané otázky do výkladu (Socrative, Mentimeter, hlasování).
Zadání a průběžné připomínání týmového projektu, reflexe jednotlivých témat, jak je aplikovat na vybraný reálný problém (AI v HR, školství, retailu apod.). - Metody hodnocení
- Forma ukončení: zápočet (3 kredity).
Požadavky na studenty:
Docházka:
v prezenční formě studia minimálně 75 % účast na výuce,
v kombinované formě studia minimálně 50 % účast na výuce.
Upřednostňována je osobní účast, výuka však bude současně streamována v prostředí Microsoft Teams, nahrávána a nahrávky budou ukládány do IS.
Aktivní účast: zapojení do diskusí, případových studií a průběžných úkolů během semestru.
Projekt (individuální nebo týmový, max. 3 studenti ve skupině):
Projekt má dvě části:
Praktické zpracování tématu – výstupem může být například:
video, simulace případu, interaktivní chatbot, návrh aplikace, prezentace s analýzou dat, textový soubor, odborný článek, rešerše textů, případová studie apod.
Dokument ve Wordu – přesný popis scénáře obsahující: cíl projektu, použitou metodu a AI nástroje, důvod výběru problematiky, postup řešení, popis návrhu konkrétního řešení a jeho zdůvodnění, vyhodnocení výsledku včetně přínosu a možného zefektivnění původního přístupu.
V textu musí být vždy uvedeno jméno studenta, který danou část zpracoval. Tento student následně výsledek prezentuje (na poslední výuce nebo v termínu stanoveném vyučujícím).
Odevzdání: Obě části projektu (praktické zpracování + dokument ve Wordu) musí být vloženy před prezentací do Odevzdávárny v IS: https://is.vsfs.cz/auth/el/vsfs/leto2025/B_AUI/ode/. Zde si skupina vytvoří složku se jménem/UČO studenta nebo skupiny, do které budou nahrány oba soubory.
Hodnocení: relevance a originalita tématu (30 %), kvalita aplikace AI nástrojů a praktického výstupu (40 %), schopnost reflexe a kritického hodnocení výsledků (30 %). - Informace učitele
- Studijní materiály (přednášky, videozáznamy, ...) předmětu najdete v IS VŠFS
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vsfs.cz/predmet/vsfs/leto2026/B_AUI