B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
zima 2007
Rozsah
2/1. 8hodin/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ilona Hronová (cvičící)
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Miloslav Kafka, CSc.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Květoslava Dolejšová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PsyMK/cMKL: každou lichou středu 12:15–12:59 K205, každou lichou středu 13:00–13:45 K205, M. Kafka
B_PsyMK/cMMO: každé sudé úterý 17:30–18:14 M17, každé sudé úterý 18:15–19:00 M17, I. Hronová
B_PsyMK/cM1PH: každé sudé pondělí 14:00–14:44 E223, každé sudé pondělí 14:45–15:30 E223, M. Kafka
B_PsyMK/cM2PH: každé liché pondělí 12:15–12:59 E224, každé liché pondělí 13:00–13:45 E224, M. Kafka
B_PsyMK/cM3PH: každé sudé pondělí 15:45–16:29 E223, každé sudé pondělí 16:30–17:15 E223, M. Kafka
B_PsyMK/cM4PH: každé liché pondělí 15:45–16:29 E223, každé liché pondělí 16:30–17:15 E223, M. Kafka
B_PsyMK/pMKL: St 10:30–11:14 K205, St 11:15–12:00 K205, M. Kafka
B_PsyMK/pMMO: Út 15:45–16:29 M17, Út 16:30–17:15 M17, I. Hronová
B_PsyMK/pMPH: Út 10:30–11:14 E004, Út 11:15–12:00 E004, M. Kafka
B_PsyMK/sM1aPH: St 21. 11. 15:45–17:15 E129, 17:30–19:00 E129, St 28. 11. 17:30–19:00 E129, St 5. 12. 17:30–19:00 E129, M. Kafka
B_PsyMK/sM1bPH: St 14. 11. 14:00–15:30 E126, 15:45–17:15 E126, St 21. 11. 19:15–20:45 E126, St 5. 12. 15:45–17:15 E126, M. Kafka
B_PsyMK/uMKL: Út 13. 11. 17:30–19:00 K205, 19:15–20:45 K205, Út 4. 12. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, M. Kafka
B_PsyMK/vMMO: Pá 19. 10. 15:30–17:00 M17, Pá 23. 11. 15:30–17:00 M17, Pá 4. 1. 13:45–15:15 M17, 15:30–17:00 M17, I. Hronová
B_PsyMK/vM2PH: Pá 12. 10. 15:30–17:00 E223, 17:15–18:45 E223, So 27. 10. 11:30–13:00 E223, Pá 9. 11. 12:00–13:30 E223, M. Kafka
B_PsyMK/vM3PH: Pá 12. 10. 12:00–13:30 E224, 13:45–15:15 E224, So 27. 10. 14:00–15:30 E224, Pá 9. 11. 15:30–17:00 E224, M. Kafka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace je stejná pro obě formy studia. Cíl kurzu: Vymezení předmětu a významu psychologie pro člověka a pro studovaný obor MK. Vývoj psychologie, psychologie jako samostatná disciplina, východiska, paradigma. Základní členění systému psychologických věd, jeho místo v systému věd a vazby na příbuzné obory - sociologii, ekonomii, teorii a praxi marketingu a teorii komunikace. Základní metody psychologického výzkumu (expertíza, poradenství,testy aj.). Poznávací procesy, emoce , motivace, psychické řízení činnosti.Psychologie osobnosti,její determinace a vývoj,typologie osobnosti - temperamentové charakteristiky, nadání, talent, schopnosti a dovednosti, struktura, integrace a dezintegrace osobnosti.Psychické jevy a procesy. Smyslové a sociální vnímání. Sociální psychologie - socializace, sociální učení, postoje, sociální interakce, chování, jednání a činnost, konflikty - jejich prevence a řešení, význam sociální komunikace. Možnosti aplikace psychologických poznatků v marketingové praxi.
Osnova
  • Tato osnova je určena pro prezenční studium, průběh výuky pro kombinované studium je uveden ve studijních materiálech formou metodického listu (ML). Obsah přednášek: 1. Předmět psychologie, místo v systému věd 2. Vývoj psychologie, základní směry soudobé psychologie 3. Metody psychologie a jejich využití v marketingové komunikaci 4. Psychické jevy, stavy a procesy 5. Proces smyslového a sociálního vnímání 6. Psychologie osobnosti, determinace a vývoj 7. Struktura osobnosti,vlohy, nadání, schopnosti a dovednosti. 8. Typologie osobnosti - její využití v marketigu 9. Motivační struktura osobnosti, její využití v praxi 10.Sociální psychologie - postoje, sociální interakce, chování, prevence a řešení konfliktů v sociální komunikaci 11.Využití poznatků v apikovaných psychologických disciplikách a v markektingové praxi
Literatura
  • BEDRNOVÁ,, E., I: NOVÝ, a A KOL.:. Psychologie a sociologie řízení. Praha, 1998. info
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. info
Metody hodnocení
Vyučující metody: Cyklus přenášek s důrazem na uvádění příkladů z praxe, s využitím PC techniky (projektor).Cvičení s aktivní účastí student, diskuzí k problémům a prezentací seminárních prací posluchačů, opět s vyuužitím PC techniky. Metody hodnocení: (z) na cvičeních v průběhu semestru je vyžadováno zpracování seminární práce v rozsahu cca 5 str. prokazující schopnost posluchače aplikovat získané poznatky na praktický problém.V závěru semestru je nutno složit písemný znalostní test s 60% úspěšností, který spole se seminární prací je předpokladem udělení zápočtu a zároveň tvoří předpoklad připuštění k ústní zkoušce a písemnou část zkoušky. Ústní část zkoušky tvoří zodpovězení vylosované otázky a diskuze k zvolenému tématu seminární práce.
Navazující předměty
Informace učitele
Literatura: Povinná: Pauknerová, D. a kol.: Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, Grada Publishing 2006. Mikšík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti. Praha, Karolinum 2001. Doporučená: Ferjenčík, , J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha, Portál 2000. Fürst, M.: Psychologie. Votobia, 1997. Hill, G.: Moderní psychologie, Praha, Portál 2004. Hoskovec, J.: Psychologie. Praha, Triton 2002. Nakonečný, M.: Encklopedie obecné psychologie. Praha, Academia 1998. Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha, Academie 2000. Kern, H.: Přehled psychologie. Praha, Portál 2000. Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha, Karolinum 1995. Lea. S.E.G.: Psychologie ekonomického chování.Praha, Grada 1994. McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999. Provazník, V.,Komárková, R.: Motivace pracovního jednání. Praha, skripta VŠE 1998. Provazník, V.: Rozvíjení tvořivosti. Praha, skripta VŠE 1999. Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister and Principal 2002. Vágnerová, M.: Úvod do psychologie.Praha, Karolinum 1999.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.