B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
zima 2019
Rozsah
2/1/0. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mirela Moldoveanu, M.Sc., Ph.D. (cvičící)
PhDr. Martina Švecová, MSc (cvičící)
Mgr. Michal Tomčík, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Tomčík, PhD.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Lenka Pokorná
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PsyMK/cM1PH: každou sudou středu 14:00–14:44 E225, každou sudou středu 14:45–15:30 E225, kromě St 27. 11. ; a St 27. 11. 14:00–15:30 E303PC, M. Švecová
B_PsyMK/cM2PH: každou sudou středu 15:45–16:29 E222, každou sudou středu 16:30–17:15 E222, kromě St 27. 11. ; a St 27. 11. 15:45–17:15 E303PC, M. Švecová
B_PsyMK/pMPH: každé sudé pondělí 8:45–9:29 E306, každé sudé pondělí 9:30–10:15 E306, každé sudé pondělí 10:30–11:14 E306, každé sudé pondělí 11:15–12:00 E306, M. Tomčík
B_PsyMK/vMKV: So 12. 10. 9:45–11:15 KV309, 11:30–13:00 KV309, Pá 8. 11. 14:00–15:30 KV305PC, Pá 22. 11. 14:00–15:30 KV204, So 7. 12. 14:00–15:30 KV209KL, M. Tomčík
B_PsyMK/vMMO: Pá 4. 10. 14:00–15:30 M27, 15:45–17:15 M27, Pá 18. 10. 14:00–15:30 M27, 15:45–17:15 M27, Pá 1. 11. 15:45–17:15 M27, M. Tomčík
B_PsyMK/vMPH: So 2. 11. 8:00–9:30 E227, 9:45–11:15 E227, 11:30–13:00 E227, Pá 29. 11. 17:30–19:00 E227, 19:15–20:45 E227, M. Moldoveanu
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předpokladem pro úspěšný marketing a pochopení duševního dění všech aktérů marketingového procesu je užití poznatků z psychologie. Studijní předmět postupuje systematicky od teoretických základů psychologie jako vědy, analyzuje funkčnost rozdělení tržních segmentů z hlediska vývojových a životních etap osobnosti a blíže charakterizuje psychické procesy kognitivní a konativní a jejich užití v marketingu. Cílem je naučit studenty orientovat se v problematice související s marketingem z hlediska psychologie a umět ji aplikovat v marketingové praxi a pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci. Disciplína by rovněž měla přispět k vlastní sebereflexi a nalezení významu psychologie pro osobní poznání.
Výstupy z učení
Studijní cíle předmětu: • osvojit si a kategorizovat pojmy ze základů psychologie, • orientovat se v problematice související s marketingem z hlediska psychologie a umět ji aplikovat v marketingové praxi, • pochopit význam poznání lidské psychiky pro úspěšnou marketingovou komunikaci.
Osnova
  • 1. Psychologie jako vědecký obor. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. Vztah psychologie a marketingu. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt psychologie, behaviorismus, existenciální, humanistická a kognitivní psychologie. Psychologické proudy konce 20. a 21. století. Uplatnění psychologie v reklamě. 4. Psychologický výzkum trhu a jeho využití v marketingu. Metody poznávání osobnosti. Kvantitativní a kvalitativní výzkumný přístup v marketingu. Aplikovaný výzkum reklamy. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje ve vztahu k nákupnímu chování. 6. Struktura a dynamika osobnosti. Základní psychické jevy. Jejich členění a význam pro aplikaci v marketingové komunikaci. 7. Typologie osobnosti. Temperament a jeho vztah k nákupnímu chování. 8. Poznávací procesy. Čití, vnímání, pozornost, paměť, myšlení, představa a fantazie. Role kognitivních procesů pro koncepci dobré reklamy. 9. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Význam emocí v marketingu. 10. Motivace jako klíčové téma psychologie reklamy. Role motivační struktury osobnosti. Individuální rozdíly v motivaci spotřebitelů. Druhy motivace a význam lidských potřeb a jejich využití v marketingu. 11. Bariéry a zkreslující faktory účinného působení marketingové komunikace. Zhodnocení podílu vnitřních a vnějších vlivů. 12. Současná aktuální témata psychologie reklamy.
Literatura
    povinná literatura
  • Náhradní obsah: VACÍNOVÁ, T. Psychologie. Trendy oboru v dějinných souvislostech. Praha: VŠFS, a.s. 2018. ISBN 978-80-7408-152-1
  • KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • KOPECKÁ, I. Psychologie 1.-3. díl. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3876-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
  • NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-929-7.
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
    doporučená literatura
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1499-3.
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
  • ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
  • HARTL, P. a H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807-3675-691.
Výukové metody
Prezenční studium přednáška a cvičení. Kombinované studium bloková výuka dle rozvrhu.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Zkouška (6 kreditů). V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast (alespoň 70% docházka na cvičení u prezenčního studia). Součástí zápočtu u prezenčního studia je referátové vystoupení v semináři na vybrané téma. Předpokladem k připuštění ke zkoušce (pro prezenční i kombinované studium) je elektronicky odevzdaná a odsouhlasená zápočtová práce v rozsahu minimálně 5 stran textu. Termín odevzdání: do 1.12.2017. Zkouška je realizována formou písemného testu.
Informace učitele
PhDr. Vacínová Tereza, Ph.D., katedra Marketingové komunikace, E322, vacinova.tereza@mail.vsfs.cz, 774 26 21 72
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.