B_PsyMK Psychologie v marketingové komunikaci

Vysoká škola finanční a správní
léto 2015
Rozsah
2/1. 10 hodin KS/semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Miloslav Kafka, CSc. (cvičící)
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Sekce managementu a marketingu (FES, KEM) – Katedra ekonomie a managementu (FES, KEM) – Katedry – Vysoká škola finanční a správní
Kontaktní osoba: Ivana Plačková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_PsyMK/cMMO: každou sudou středu 14:00–14:44 M27, každou sudou středu 14:45–15:30 M27, M. Kafka
B_PsyMK/cM1PH: každou lichou středu 10:30–11:14 E230, každou lichou středu 11:15–12:00 E230, T. Vacínová
B_PsyMK/cM2PH: každou sudou středu 10:30–11:14 E230, každou sudou středu 11:15–12:00 E230, T. Vacínová
B_PsyMK/cM3PH: každou sudou středu 8:45–9:29 E230, každou sudou středu 9:30–10:15 E230, T. Vacínová
B_PsyMK/pMMO: St 12:15–12:59 M27, St 13:00–13:45 M27, M. Kafka
B_PsyMK/pMPH: Út 12:15–12:59 E007KC, Út 13:00–13:45 E007KC, T. Vacínová
B_PsyMK/uMKL: Út 17. 2. 14:00–15:30 K205, Út 10. 3. 14:00–15:30 K205, 15:45–17:15 K205, Út 17. 3. 17:30–19:00 K312, 19:15–20:45 K312, M. Kafka
B_PsyMK/uMPH: Út 17. 2. 17:30–19:00 E127, Út 24. 2. 14:00–15:30 E127, Út 3. 3. 14:00–15:30 E127, 15:45–17:15 E127, Út 17. 3. 14:00–15:30 E127, T. Vacínová
B_PsyMK/vMMO: Pá 13. 2. 15:30–17:00 M27, So 14. 3. 9:45–11:15 M27, 11:30–13:00 M27, Pá 10. 4. 13:45–15:15 M25, 15:30–17:00 M25, M. Kafka
B_PsyMK/vMPH: Pá 6. 2. 15:30–17:00 E124, 17:15–18:45 E124, Pá 20. 2. 13:45–15:15 E124, Pá 6. 3. 13:45–15:15 E124, 15:30–17:00 E124, T. Vacínová
Předpoklady
Tento předmět nemá žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle: Systém přednášek by měl vytvářet teoretickou základnu a být spolu s poznatky získanými samostudiem předpokladem pro praktickou činnost v seminářích. Cílem kurzu je získání základních znalostí z oboru psychologie, logické utřídění látky, umožňující orientaci, kladení nových otázek a hledání jejich řešení pro současnou situaci využití psychologie v marketingu. Disciplína by rovněž měla přispět k vlastní sebereflexi a nalezení významu psychologie pro osobní poznání.
Osnova
  • 1. Základní informace. Uvedení do studia oboru, odborná literatura a další zdroje. Předmět psychologie, základní psychologické disciplíny. Postavení psychologie ve struktuře vědního pole. 2. Vývoj přístupů ke zkoumání lidské psychiky do konce 19. století. Vznik psychologie jako vědy. Strukturalismus, funkcionalismus, psychodynamická teorie. 3. Hlavní psychologické směry 20. století. Gestalt, behaviorismus, psychoanalýza, existenciální a humanistická psychologie, kognitivní a transpersonální psychologie, postmoderna. Uplatnění psychologie v reklamě. 4. Metody psychologického zkoumání a výzkumu. Psychodiagnostické metody v praxi. 5. Psychologie osobnosti. Psychický vývoj a faktory, které jej ovlivňují. Dědičnost a prostředí. Znaky psychického vývoje. Struktura a dynamika osobnosti. 6. Typologie osobnosti. Temperament a charakter. 7. Poznávací procesy. Vnímání, paměť, myšlení, představa a fantazie. Jazyk a řeč. Inteligence a její měření. Role kognitivních procesů pro koncepci dobré reklamy. 8. Emoční prožívání a psychická autoregulace. Potřeby, motivace, vůle. Význam emocí v marketingu. Motivace jako klíčové téma psychologie reklamy. 9.Člověk jako součást společnosti. Sociální interakce a její souvislosti. Atribuce, utváření dojmu, schémata. Skupinové jevy a procesy. Reklama a techniky vyvolání souhlasu. 10. Tvorba účinné reklamy. Sociokulturní dimenze reklamy. Nové trendy v marketingové komunikaci. Aplikovaný výzkum reklamy. 11.Současná aktuální témata psychologie. 12.Závěrečné opakování.
Literatura
    povinná literatura
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství ''černé skříňky''. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
  • KUČERA, D. Moderní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
    doporučená literatura
  • SVOBODA, M., HUMPOLÍČEK, P., ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7178-641-1.
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-X.
  • ATKINSON, R.L.,ATKINSON, R.C., SMITH, E.E., BEM, D.J. NOLEN-HOEKSEMA, S. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
Výukové metody
Přednáška a cvičení
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Zkouška (6 kreditů) V úvodním setkání budou studenti blíže seznámeni se svými úkoly. V jednotlivých kurzech se předpokládá aktivní účast (alespoň 70% docházka na cvičení). Dle programu se studenti na dané téma náležitě připraví. Součástí zápočtu je referátové vystoupení a zpracovaná seminární práce v rozsahu od 5 stran textu (včetně odborné literatury a dalších zdrojů). Odevzdání zápočtové práce do 14. 4. 2015.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.